אחרי הרפורמות בכשרות ובגיור, במשרד לשירותי דת בוחנים יוזמה חדשה שעלולה להקפיץ את הממסד הרבני. ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי השר מתן כהנא שוקל הצעה להוצאת גופות נפטרים מן האדמה בחלוף שנה מהקבורה, וליקוט עצמותיהם במרוכז, וזאת במסגרת המאמצים לפתור את מצוקת הקרקע של בתי העלמין ברחבי הארץ.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במסגרת הדיונים על תקציב המדינה, העלה משרד האוצר בפני כהנא את הצורך לצמצם את השימוש בקרקעות מדינה חדשות, ולנצל באופן מיטבי את החלקות הקיימות שכבר נמצאות בשימוש. הצדדים סיכמו כי מגמת המעבר לקבורה רוויה תואץ, וקבורת השדה המסורתית תצומצם בהתאם, ובנוסף תיבחן לראשונה גם ההצעה המהפכנית ולפיה הנפטרים ייטמנו לפרק זמן קצר בלבד, לשם שימוש חוזר בקברים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
את היוזמה מנסים לקדם בשנים האחרונות כמה רבנים, חוקרים ואנשי מקצוע, והיא מבוססת על שיטת "קבורת ארץ ישראל" הנזכרת בתלמוד. ראש המועצה הדתית גוש עציון, הרב רפי אוסטרוף, מוביל את המאמצים בעניין, ואף ייסד עמותה שעוסקת בכך. כעת ייתכן שיזכה לחסות ממלכתית על המיזם, וליישומו על ידי חברות הקדישא הפועלות מטעם המדינה.

כך תעבוד השיטה

בפרסומים שנועדו לעודד את העניין, הסבירו הרב אוסטרוף וחבריו כיצד עובדת השיטה: "הנפטר נקבר באדמה בקבורה רגילה, כמו שקוברים היום. בתוך הקבר שמים חומרים מיוחדים שתפקידם לפרק את הרקמות של הגוף. לא בונים מצבה על הקבר, אבל הוא מסומן ושמור. לאחר שנה פותחים את האדמה, ומלקטים את עצמות הנפטר ביחד עם האדמה שעליה שכב לתוך ארון קטן... את הארון הזה מציבים בתוך מבנה או מערת קבורה שנבנתה במיוחד לכך".
1 צפייה בגלריה
מנהרות עולם
מנהרות עולם
בקרוב יסתיימו החלקות
(צילום: יואב דודקביץ)
הם הוסיפו כי "אם המשפחה מבקשת - שומרים מקום ליד הקבר המשני לבני משפחה נוספים. על הגלוסקמא (אותו ארון, ק"נ) כתוב מה שהיו כותבים על כל מצבה רגילה עבור הנפטר. ביום השנה המשפחה עולה לקבר החדש, שם היא אומרת קדיש ותפילה לעילוי נשמת הנפטר".
יוזמי המהלך הסבירו בפרסומיהם כי במציאות שבה חיים בישראל שבעה מיליון יהודים, ולנוכח הציפייה מהמדינה למצוא פתרונות קבורה לכולם, אנו עלולים למצוא את עצמנו חיים בעתיד ב"בית עלמין אחד גדול". חישוב שערכו, העלה כי יש צורך בכ-150 דונם מדי שנה עבור חלקות חדשות. אמנם יש ניסיון לחסוך בהן במעבר לקבורה רוויה בשיטות שונות, אך לדבריהם פתרונות אלה עדיין יקרים מאוד, ותופסים קרקעות שהיו יכולות לשמש לייעוד אחר, ולכן מוטב לחזור לקבורה שהייתה נהוגה בארץ ישראל בזמן המשנה והתלמוד.

"קושי רגשי, לא הלכתי"

בבסיס הרעיון לחידוש השיטה עומדת ההנחה ש"לקבר יש ערך סנטימנטלי מקסימום ל-60-50 שנה בלבד", שכן בני הדור השלישי (והלאה) לצאצאי הנפטר כבר אינם פוקדים אותו, בדרך כלל. "מעבר לטווח זמן זה, הקבר שוכב ללא מבקרים וללא משמעות לשאר החיים", כתבו היוזמים. "בארץ ישראל, כל דונם של בית עלמין, בהווה או בעתיד הקרוב, יהיה על חשבון מרחב המחיה של ילדינו או נכדינו, וגם היום האפשרות של רכישת דירות לילדינו נהיית יקרה מיום ליום".
הרב רפי אוסטרוףהרב רפי אוסטרוף
לדברי הרב אוסטרוף, מקורות הלכתיים והיסטוריים שונים מעידים כי זו הייתה דרך הקבורה המקובלת בעבר, "ללא עוררין". הוא טען כי "במוקדם או במאוחר יהיו חייבים לקבור בצורה זו בעתיד, וכל השאלה היא כמה קרקעות ייתפסו על ידי המתים במקום על ידי החיים עד אז".
עוד סיפר כי הציע זאת לרבנים ופוסקי הלכה בכירים בני זמננו, ו"רובם מסכימים שכך ראוי לעשות ושאין בעיה". על המתנגדים אמר כי עמדתם לא נובעת מקושי הלכתי, אלא רגשי בלבד. "זה נכון שביחס למוות ולקבורה הרבה מאוד רגש נכנס למערכת השיקולים", סיכם. "לכן ברור לי שכל צעד לגיוון קבורת ארץ ישראל, צריך להיעשות בשיתוף עם גדולי התורה, הרבנים והציבור".

"הצעה אכזרית"

בציבור הדתי, ובעיקר בקרב החרדים, יש רבים מאוד המקפידים כיום על קבורת שדה מסורתית, למרות מחירה הגבוה, ולא מוכנים להיקבר בקומות, בכוכים ואף לא בזוגות. המהלך שבוחן השר לשירותי דת, אם אכן יבשיל, עלול להיתקל, אפוא, בהתנגדות עזה מצד הממסד הרבני ונציגיו בכנסת.
משה ארבל בריאיון לאולפן ynetמשה ארבלצילום: הדר יואביאן
עד שהתמונה תתבהר פנה ח"כ משה ארבל (ש"ס) לממשלה בשאילתא דחופה בנושא, וכיושב ראש השדולה לשמירת בתי העלמין היהודיים בתפוצות, הביע חשש כי המהלך יגרום לפגיעה בהם ולחילולם. "ההחלטה של השר לשירותי דת כהנא להסכים לבחון הוצאת נפטרים מקברם, היא נוראית, צינית ומזעזעת ונטולת כל רגש יהודי בסיסי", אמר ארבל ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", וקרא לכהנא "להודיע מיידית כי ההצעה הוסרה לחלוטין מסדר היום, וכי לא יתקיים פיילוט ולא תתקיים בחינה של ההצעה האכזרית הזו".
מלשכת השר לשירותי דת, מתן כהנא, נמסר בתגובה: "שר הדתות מחויב להלכה ללא כל סייג. בהמשך למפעלם המבורך של שרי הדתות הקודמים לעידוד קבורה רוויה, כדי להתמודד עם הבעיה החריפה של מצוקת מקום בבתי עלמין, בוחן המשרד לשירותי דת חלופות רבות. אחת מבין אותן חלופות שהוצעו לשר על ידי מספר רבנים, נקראת 'קבורת ארץ ישראל'. השר לא בחן עדיין את הנושא, וכשתגיע הצעה זאת לשולחנו היא תיבחן בהתאם להלכה ולפסקי גדולי ישראל. שום יוזמה שתצא מתחת ידי השר לא תעשה בניגוד להלכה ולפסקי גדולי ישראל".