3 צפייה בגלריה
מתוך המכרז ל שיפוץ גשר המוגרבים
מתוך המכרז ל שיפוץ גשר המוגרבים
מתוך המכרז ל שיפוץ גשר המוגרבים

"הנני מתחייב לשמור סודיות גמורה ומוחלטת של המידע הסודי וכל הקשור או הנובע ממנו, לא לפרסמו ולא לגלותו בדרך כלשהי לשום אדם או גוף והכל לתקופה בלתי מוגבלת". זה נוסח שעליו נדרשים לחתום קבלנים שניגשו למכרז לשיפוץ גשר המוגרבים ברחבת הכותל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המכרז הגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות". הוא פורסם על ידי הקרן למורשת הכותל, האחראית על הכותל המערבי מטעם משרד ראש הממשלה. על פי נספח ח' במכרז, יש התחייבות לשמירה על סודיות המכרז עצמו, שעל פניה נראית תמוהה. בנוסף, לגשר יש היתר בנייה לשימוש משטרת ישראל בלבד - ולא לטובת תיירים שמבקרים דרכו באופן קבע בדרך להר הבית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
גשר המוגרבים המוביל להר הבית ועובר מעל עזרת הנשים בכותל המערבי, נמצא בסכנת קריסה. הסכנה נחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" לפני כחודש, לקראת ט' באב, אז פקדו המונים את הכותל. הסכנה גדולה שבעת מונים בחודש הנוכחי, חודש הסליחות, שבמהלכו צפויים לפקוד את הכותל כמיליון בני אדם.

המהנדס קבע: להקים גשר קבוע

בחודש מאי קבעה חוות דעת של מהנדס הקרן למורשת הכותל כי ניתן להשתמש בגשר העץ הרעוע ארבעה חודשים נוספים. בשבועות הקרובים פרק הזמן הזה עומד לפוג. נשים המתפללות בכותל עתרו באחרונה לבג"ץ, בבקשה להוציא צו ביניים שיאסור על המשך השימוש בגשר העץ הזמני ויאסור ביצוע כל עבודות בו, עד להכרעה בעתירה קודמת שהגישו ביוני.
3 צפייה בגלריה
מתוך המכרז ל שיפוץ גשר המוגרבים
מתוך המכרז ל שיפוץ גשר המוגרבים
מתוך המכרז לשיפוץ גשר המוגרבים
בעתירה נטען כי מדובר בגשר שנבנה ללא היתר בנייה ב-2004, לאחר התמוטטות חלק מהסוללה התומכת בו, כדי לאפשר לכוחות הביטחון גישה להר הבית. עוד נאמר בעתירה כי השימוש בגשר הזמני, שנבנה מעל עזרת הנשים, יוצר סכנה של ממש. השופט דחה את הבקשה להוציא צו ביניים להפסקת השימוש והעבודות בגשר.
לפי דו"ח של מבקרת עיריית ירושלים, שפורסם בשנת 2007, ההיתר לגשר ניתן שלא כדין ובחשש למרמה. למרות שמהנדס הקרן למורשת הכותל התריע על מצב הגשר ועל כך שהפיתרון הטוב הוא להקים גשר חדש וקבוע, הוציאה הקרן למורשת הכותל מכרז להחלפת קורות העץ, בגשר הזמני הקיים. למעשה, בכל כמה שנים מוחלפות קורות העץ של הגשר כחלק מעבודות התחזוקה של הגשר, ולטענת העותרות והקרן למורשת הכותל עצמה, מדובר בפעולה שלא מסירה את הסכנה במלואה.

חומרי הבנייה כבר באתר

בחודש שעבר התקיים במקום סיור קבלנים, כאשר עיקר השיפוץ הוא החלפת העץ בגשר. לפי המכרז, העבודות צריכות להסתיים בתוך חודשיים ממועד תחילתן. כאמור, כחלק מהחוזה, הקבלנים חתמו על טופס שמירת סודיות כאשר "אין לדבר על הנושא עם שום גורם", כפי שנכתב בפרוטוקול סיור הקבלנים.
3 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
המתפללות מתחת לגשר המוגרבים נמצאות בסכנה
(צילום: גיל יוחנן )
במסגרת הפרויקט יחליף הקבלן את העץ של גשר המוגרבים ועל העבודות להסתיים בתוך חודשיים ממועד מתן צו התחלת העבודה. את חומרי הבנייה כבר נמצאים בשטח והיום (ה') הקבלנים מגישים את ההצעה הסופית שלהם למכרז.
מהקרן למורשת הכותל נמסר: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד ראש הממשלה ויש לפנות אליהם בכל נושא גשר המוגרבים".
גורם המעורה בפרשה מסר כי: "הפתרון לבניית הגשר הבטיחותי והחוקי נמצא בידיים של ראש הממשלה, והוא צריך להחליט אם הוא עובד אצל מלך ירדן או למען הציבור בכותל".
ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.