הזמר והשחקן עידן עמדי, שנפצע אתמול (שני) קשה ברצועת עזה, מנהל כבר שנים יחסים קרובים עם המסורת היהודית והמוזיקה האמונית. לאורך הקריירה שלו הוא השתתף בדואטים מרגשים עם כמה וכמה מהזמרים הדתיים המובילים, דוגמת שולי רנד, ישי ריבו, חנן בן ארי ועוד.
בריאיון שהעניק לפני מספר שנים לערוץ המורשת הוא ניהל שיחה עם שולי רנד, שטען מצידו כי "יהדות זה הפי אנד, זה גאולה". עמדי ענה: "יש כאלה שיחלקו עליך. בסופו של דבר זה יהיה הפי אנד, אבל איך זה יבוא – יש כאלה שאומרים שזה יבוא בכאבי תופת". בהמשך סיפר עמדי על ילדותו בשכונת נחלאות בירושלים: "יש בית כנסת שסבא שלי בנה במו ידיו – בית הכנסת של ה'עמדים'. אני זוכר את הניגונים של בית הכנסת, אבל בעיקר את המוזיקה של אגן הים התיכון שהייתה שולטת בבית".
(הביצוע של עידן עמדי במסגרת פרויקט "צמאה")

עמדי גם דיבר על אחיו שחזר בתשובה במהלך גיל ההתבגרות, ועל ההשפעה שהייתה למהלך על ההתקרבות של כל הבית לנושא היהודי והדתי. בהמשך הקריירה נוצר קשר קרוב בין עמדי לשולי רנד, והם ביצעו יחד את השיר "אייכה" של רנד.
בשנת 2020 הקליט עמדי ביצוע לפיוט "אדון הסליחות" בלחן המסורתי של יהודי גאורגיה, במסגרת פרויקט "צמאה" המגיש ניגונים עתיקים מעולמה של תנועת החסידות בעיבוד עכשווי. ליהודי גאורגיה גרסה שונה לפזמון של הפיוט: בנוסח המוכר של רוב קהילות יהודי ספרד מופיעות בפזמון המילים "חטאנו לפניך, רחם עלינו", ואילו יהודי גאורגיה שרים "מי הוא זה ואי זה הוא? זה אלי ואנווהו". הגרסה הגיעה לחסידות חב"ד עם העלייה הגדולה מברית המועצות, בתחילת שנות ה-70.
(עמדי מבצע את "אייכה" עם שולי רנד בהופעה)

לעמדי נוצר עם השנים קשר קרוב עם אמנים רבים, שכולם מתפללים להחלמתו המהירה. בין השאר הוא התארח ואירח בהופעות רבות, כמו למשל אצל חנן בן ארי, שם השתתף בביצוע מרגש לשיר "אמא אם הייתי".

ביצוע פחות מוכר של עמדי הוא לשיר "מי האיש", שאותו ביצע בהופעה בכרמיאל לפני מספר שנים עם צמד האחים המוזיקאים הברסלבים, האחים גת. מילות השיר הן מתוך ספר תהילים (מזמור ל"ד): "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים, אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
(צילום: יפית ויצמן)

  • השירים והתפילות בכתבה מוקדשים לרפואת כל פצועי צה"ל במלחמה