פריצת דרך בסוגיית קבורתה של אלינה פלחטי ז"ל, שנרצחה בטבח במסיבת הטבע ליד רעים: ביוזמת המועצה הדתית וחברה קדישא בבית שאן, אישר הרב יוסף יצחק לסרי, רבה הראשי של העיר, את הסרת גדר המתכת והנמכת החומה שמפרידה בין בית העלמין היהודי לחלקת הספקות שבה נטמנה אלינה.
בעקבות הופעתה של אולגה פלחטי, אימה של אלינה, בדיון בכנסת, והמחלוקת סביב מקום קבורתה של אלינה בחלקת הספקות המיועדת למי שאינם יהודים לפי ההלכה, נוצרו תרעומת וזעם ציבוריים. אלינה, שנרצחה בטבח במסיבת הטבע ליד רעים ביום פרוץ המלחמה, נטמנה שם מאחר שלא השלימה את תהליך הגיור.
3 צפייה בגלריה
החומה והגדר בבית העלמין בבית שאן, לפני השינוי הצפוי
החומה והגדר בבית העלמין בבית שאן, לפני השינוי הצפוי
החומה והגדר בבית העלמין בבית שאן, לפני השינוי
(צילום: באדיבות המועצה הדתית בית שאן)
3 צפייה בגלריה
עובדים על הנמכת החומה בבית העלמין
עובדים על הנמכת החומה בבית העלמין
עובדים על הנמכת החומה בבית העלמין
(צילום: באדיבות המועצה הדתית בית שאן)
"בעקבות התרעומת הציבורית ופנייה של אישי ציבור ואזרחים ישראלים שאכפת להם, חשבתי לנכון שראוי למצוא פתרון הוגן ואנושי לנושא הזה, על מנת להקל על תחושותיה של המשפחה השכולה ולמצוא פתרון יצירתי מחוץ לקופסה, שלא יפגע בהלכה ומצד שני יעניק פתרון הולם לכאב של המשפחה", אמר אבי פחימה, יו"ר המועצה הדתית בבית שאן. "לשמחתי הרב הראשי של העיר, הרב לסרי, נתן את הסכמתו לכך שנסיר את גדר המתכת שמפרידה בין בית העלמין לחלקת הספקות וננמיך את חומת הבטון שמפרידה בין בית העלמין לחלקת הספקות, ועל החומה הנמוכה שתישאר ישימו צמחייה, כך שההפרדה הקיימת תורגש פחות ותבלוט פחות".
עוד הוא מסר כי "בכוונתנו להיפגש עם המשפחה השכולה במטרה לכבד ולחזק, ולהסביר לה שנעשה הכול כדי להוריד את המועקה ולהקל ככל האפשר. מדובר במשפחה ותיקה ומוערכת בבית שאן. כולנו שותפים לאסון הנורא, כולנו מחבקים ומחזקים את המשפחה ונלווה אותה ככל שנתבקש. כבר היום תוסר גדר המתכת וכולי תקווה שעד יום ה-30 התצורה החדשה של בית העלמין כבר תהיה".
3 צפייה בגלריה
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אולגה פלחטי, אימה של אלינה ז"ל, מסרה בשיחה עם ynet: "זה צעד חשוב מבחינתי. זה ייתן לי תחושה יותר טובה, שאלינה יותר קרובה לכל השאר ואין גדר גבוהה בינה ובין כל השאר. אני מודה לכולם. אפשר לעשות גדר מעציצים וצמחים שתהיה יפה ואסתטית אבל לא תיצור הפרדה ומרחק בין אלינה לכל השאר. אני עוברת תקופה קשה מאוד. אם זה באמת קורה, אני מסירה את הכובע ואומרת תודה רבה מכל הלב, זה צעד חשוב".
הרב ד"ר עידו פכטר מתנועת נאמני תורה ועבודה, שהוביל השבוע טקס אזכרה יהודי על קברה של אלינה, מסר: "אנו מברכים על החלטת המועצה הדתית בבית שאן להסיר את גדר המתכת בבית העלמין, המפרידה בין נקברים יהודים לאלה שאינם יהודים. ההחלטה לקבור את אלינה ז"ל מחוץ לגדר הייתה שגויה הלכתית ומקוממת. כמי שמלווה את המשפחה וער לכאבה הגדול בעקבות ההחלטה הזו, אני מקווה כי המשפחה תמצא מעט נחמה בהחלטה להסיר את המחיצה ולבטל הלכה למעשה את קבורתה של אלינה מחוץ לגדר. אנו תקווה כי המקרה יהווה אבן בוחן בעתיד וכי מקרים כאלו לא יישנו".
פורסם לראשונה: 12:27, 16.11.23