אלינה פלחטי, שנרצחה במסיבת הטבע ליד רעים, נקברה מחוץ לגדר בבית העלמין בבית שאן, בחלקה שמיועדת למי שאינם יהודים, בעקבות גישה הלכתית מחמירה של הרבנות – מאחר שלא השלימה את תהליך הגיור. אתמול (יום ג') התקיים על קברה בבית העלמין טקס אזכרה יהודי, שכלל בקשת מחילה מהמנוחה, אמירת קדיש ותפילת "אל מלא רחמים", בהשתתפות בני משפחתה.

את הטקס הוביל הרב ד"ר עידו פכטר מתנועת נאמני תורה ועבודה. יזם אותו חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) והשתתף בו גם חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו). "אני חושב שבמעמד הזה, בקשת המחילה היא כפולה ומכופלת", אמר הרב פכטר, ופנה לבקשה: "נשמתה של אלינה הקדושה והטהורה שנרצחה על קידוש השם, אנחנו מבקשים ממך מחילה וסליחה בשם כל עם ישראל, בשם היהדות, בשם ההלכה, על היחס שנהגו ושלא נהגו, או עשו משהו שלא כדין, אנחנו באים כאן ומתפללים לעילוי נשמתך הקדושה והטהורה. בגן עדן תהיה מנוחתך".
כנהוג באזכרה יהודית, הנוכחים שפקדו את בית הקברות קראו פרקי תהילים ופסוקים מפרק קי"ט בתהילים שמתחילים באותיות שמה של אלינה, וכן התקיימה אמירת הקדיש ותפילת "אל מלא רחמים" לזכרה ולעילוי נשמתה.
2 צפייה בגלריה
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל. "סליחה בשם כל עם ישראל, בשם היהדות, בשם ההלכה"
(צילום: באדיבות המשפחה)
"עלינו היום לקברה של אלינה פלחטי ז"ל בבית העלמין בית שאן. עמדנו שם, מחוץ לגדר, בחלקת ה'לא-יהודים', ועשינו טקס אזכרה יהודי לאלינה שנרצחה במסיבה", כתב הרב פכטר בחשבון הפייסבוק שלו לאחר האירוע. "שבועיים לאחר קבורתה, אמרו עליה קדיש והתפללו לעילוי נשמתה".
לדבריו, "בין פרקי התהילים והקדיש נזכרתי שבטקס קבורה יהודי, החברה קדישא מבקשים בדרך כלל מחילה מהנפטר אם נהגו בו שלא כהוגן. אמרתי שבמקרה הזה אין 'אם' ואין ספק. נהגו בה ובמשפחתה שלא כהוגן, ובשם עם ישראל, בשם היהדות ובשם ההלכה – ביקשתי ממנה מחילה. אלינה ז"ל, תהא נשמתך הקדושה צרורה בצרור החיים".
עוד הוא הוסיף: "תודה ענקית לחברי הכנסת אלעזר שטרן ועודד פורר שהגיעו לכבד ומלווים אותנו לאורך הדרך. תודה לז'קי לוי, ראש העיר, שתומך בנו. תודה לרב משה אייכל שארגן מניין ותודה לחברי קיבוץ טירת צבי שבאו לחזק ולהשתתף. ותודה לך, אולגה יקרה, אמא של אלינה ז"ל, ולך, רומן היקר, אבא של אלינה ז"ל, על השותפות. ובפעם האלף, סליחה".
2 צפייה בגלריה
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל
"באנו לתקן ולו במעט את העוול שנעשה לאלינה ז"ל, בשמה של המדינה ובשמה של היהדות", מסר ח"כ שטרן. "נמשיך לפעול כדי שהמקרה של אלינה ימנע בעתיד, ובוודאי במקרים כואבים של נפגעי פעולות איבה, מקרים דומים. הלוואי שההורים האצילים של אלינה ימצאו בזה קמצוץ של נחמה".
בשיחה עם ynet מסביר הרב פכטר כי "הרבנות הצבאית קוברת חיילים לא יהודים בתוך חלקת ישראל. יש פתרונות הלכתיים, ומה שטוב לרבנות הצבאית – אין סיבה שלא יהיה טוב לרבנות האזרחית. נציג הרבנות הראשית הודה בדיון בכנסת שקרתה שם פאשלה. היא הייתה מזרע ישראל, אבא שלה יהודי, היא התחנכה חינוך יהודי בישראל והיא נהרגה על קידוש השם. גם אם חולקים על זה הלכתית, מבחינה פרקטית גם לשיטת המחמירים אפשר היה לעשות את זה בצורה שלא הייתה פוגעת במשפחה ולא נראית כלפי חוץ".
"בגמרא נכתב שקוברים גויים לצד יהודים מפני 'דרכי שלום'. אין לך 'דרכי שלום' גדול מזה. ראוי להקפיד על קירוב משפחות שאיבדו את היקר להן מכול, ולא להרחיק אותן", הוא מדגיש. "למעשה נגרמו בגלל המקרה הזה חילול השם ופגיעה עמוקה במשפחות שנמצאות במצב דומה. דחו אותן וגרמו להן להתרחק מתורת ישראל, וזה בא מתפיסה הלכתית שלא רואה את הכלל".
אבי פחימה, יו"ר המועצה הדתית בבית שאן, מסר אתמול בתגובה: "קיבלנו הודעה על תושבת העיר שנרצחה, עשינו בדיקות וגילינו שהיא לא יהודייה. למרות זאת יצרנו קשר עם הצבא והבנו שהיא לא סיימה את קורס הגיור. היא נמצאת בחלקת הספקות, שמיועדת למי שאינו יהודי, בחלק שצמוד לבית העלמין עם סככת הספדים. לא נפל דופי בהתנהלות שלנו".