תיעד את זוועות השואה על קליפות ביצים ונרצח: אברהם ברלין, צייר יהודי, הוחזק בשנת 1941 כאסיר במחנה ריכוז בצרפת במשך שבעה חודשים. בתנאים קשים הוא יצר ציור של המחנה, כולל מגדל השמירה וביתני הכליאה. כתחליף לנייר השתמש בקליפות ביצים, שאותן הדביק על לוח עץ שמצא במחנה וצבע.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כמה חודשים לאחר מכן הועבר ברלין למחנה דרנסי, ובשנת 1942 גורש לאושוויץ - שם נרצח, והוא בן 48 שנים בלבד. 80 שנה לאחר שצייר את המחנה עם קליפות הביצים – מוצע הציור המצמרר, פריט מוזיאוני יחיד במינו, למכירה פומבית בבית המכירות "דיינסטי" שבירושלים.
אברהם ברלין נולד ב-5 באוקטובר 1894 בעיירה נייז'ין (Nezhin) שבאוקראינה. בשנת 1912, בהיותו בן 18, היגר לפריז ללמוד ב"בית הספר לאמנויות יפות". תוך זמן קצר קנה לו שם בקרב חובבי האמנות בצרפת, ויצירותיו הוצגו בגלריות החשובות.

למרות הפחד מהנאצים - תיעד את המחנה

במאי 1941 נעצר בשל היותו יהודי ממוצא רוסי, ונכלא במחנה קומפיין (Compiegne) שהיה מחנה ריכוז ומעבר בצרפת. תנאיו כאסיר במקום היו קשים, אך למרות מצבו הפיזי הרע, ועל אף הפחד להיתפס בידי הנאצים - החליט ברלין לתעד את צורת המחנה באופן חזותי.
2 צפייה בגלריה
הציור של אברהם ברלין, אסיר יהודי שתיעד את מחנה הריכוז שבו הוחזק ולאחר מכן נרצח באושויץ, מוצע למכירה פומבית‬
הציור של אברהם ברלין, אסיר יהודי שתיעד את מחנה הריכוז שבו הוחזק ולאחר מכן נרצח באושויץ, מוצע למכירה פומבית‬
מחנה קומפיין מתועד על קליפות ביצים. היצירה של אברהם ברלין שנרצח באושויץ, מוצעת למכירה פומבית‬
(באדיבות בית המכירות הפומביות דיינסטי )
בשל מחסור בחומרי יצירה בתוך שטח המחנה, השתמש בקליפות ביצים, מאותן שאריות מזון דלות שקיבלו היהודים במחנה. את הקליפות חתך לחתיכות זעירות בצורה מדויקת, הדביק אותן על לוח עץ, ומהן יצר את תבנית המחנה - מגדל השמירה והבלוקים.
את הקליפות צבע בגווני חום, ירוק, צהוב, כחול ואדום. כפי הנראה, בשל האיסור הנאצי החמור לתעד את המחנה, כתב ברלין: "mon ami de stalag 122 zeldine A. berlin" - "חברי, סטאלג 122 א. ברלין". לאחר שבעה חודשים הועבר למחנה דרנסי (Drancy), וב-1942 גורש למחנה אושוויץ, שם נרצח עם אשתו צאצ'יה.

תנאים קשים מאוד

ההיסטוריון ניצול השואה, אויגן קוגון, סיפר כי קשה לתאר את מצבם של האנשים שהגיעו ממחנה קומפיין לבוכנוואלד: "בקיץ 1943 הועמסו מאות צרפתים מהתחנה בויימאר יחד עם מתיהם. הם הועברו בקרונות בקר מקומפיין והיו לבושים בתחתונים או עירומים. לאחר מכן הם צעדו יחדיו לבוכנוואלד..."
2 צפייה בגלריה
פורטרט של הצייר אברהם ברלין שצוייר במחנה דרנסי על ידי איזיש ישראל קישקה
פורטרט של הצייר אברהם ברלין שצוייר במחנה דרנסי על ידי איזיש ישראל קישקה
פורטרט של הצייר אברהם ברלין שצוייר במחנה דרנסי על ידי איזיש ישראל קישקה
(באדיבות ארכיון בית לוחמי הגטאות)
ידוע על עוד ארבע עבודות אחרות שיצר אברהם ברלין בתוככי מחנה קומפיין, הנמצאות בארכיון בית לוחמי הגטאות, לשם נמסרו על ידי הצייר איזיש - ישראל קישקה, שאף הוא אסיר המחנה, וכולן נעשו בצבעי פסטל על נייר. לא ידוע על עבודות אחרות שיצר במחנה בטכניקה פלאית זו של הדבקת קליפות ביצים על חתיכת עץ.
בבית המכירות דיינסטי מציינים כי קיבלו את העבודה מאספן שקנה אותה ככל הנראה כבר בשנות החמישים מאותו צייר, קישקה, שהפקיד כאמור את שאר היצירות של אברהם ברלין במוזיאון לוחמי הגיטאות. ביצירה עצמה מתעניינים כיום כמה וכמה מוזיאונים העוסקים בשואה, ובבית המכירות מעריכים כי בסופו של דבר, בכל מקרה, היא תגיע לאחד מהם. הציור יוצע למכירה פומבית ב-11 בינואר, במחיר פתיחה העומד על 8,000 דולר.
ב"יד ושם" אמרו הערב כי "פריטים מתקופת השואה לא צריכים לשמש בסיס לסחר ועשיית רווח. מקומם של פריטים אלה הוא באוסף יד ושם; כאן הם נחקרים, עוברים תהליך שימור מקצועי כנדרש ומשמשים כעדות היסטורית למטרות מחקר, חינוך והנצחה.
"לאיסוף והצגת פריטים מתקופת השואה לציבור הרחב יש ערך מוסרי ולאומי", הוסיפו, "ופריטים אלה מהווים נדבך משמעותי בהצגת אירועי השואה".