המסר האחרון של הרב הלורד יונתן זקס: לפני כשבועיים הלך לעולמו אחד מהוגי הדעות היהודים החשובים של העת האחרונה – וכיום (ד') מתפרסם לראשונה סרטון מרגש שצילם זמן קצר לפני פטירתו, עבור פרויקט סולידריות יהודי בינלאומי – "עם אחד" (One Nation). "יש לנו סולידריות בסיסית שאומרת שאם ישנו יהודי שזקוק לעזרה היכן שהוא בעולם, אנו העם היהודי, נהיה שם עבורו", אמר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מי שהיה רבה הראשי של בריטניה וחבר בית הלורדים, אמר עוד בסרטון: "היהודים היו למעשה האומה הראשונה. הם הגיעו לזה אלפיים שנה לפני האחרים, ומה ששמר אותם יחד היה הנוסחה של 'כל ישראל ערבים זה בזה'. כל היהודים אחראים אחד לשני".
הוא הוסיף כי "אני לא יכול לדמיין משהו שיותר חשוב מכך היום. כשהעולם כולו הפך לגלובלי, אנחנו חייבים להשתמש במסורת העתיקה שלנו לבוא לעזרתם של יהודים אחרים היכן שהם זקוקים לכך. יהדות זה מוחות רבים, ולב אחד.
"'ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה'. העולם סבל מרוע הגזירה לזמן ארוך, ועל כן צריך להתפלל ולהכות על חטא. לתת צדקה ואז רוע הגזירה יעבור".

"משהו שמאחד אותנו, מעבר לפוליטיקה"

כמו מדינת ישראל, מתמודדות קהילות יהודיות רבות בעולם עם משבר קשה בעקבות הקורונה, המשנה את פניהן. שיאו של המשבר בקרב יהדות התפוצות היה בגל הראשון, אז נסגרו בתי ספר יהודיים רבים, מנהיגי קהילות נפטרו והמרכזים הקהילתיים הפסיקו לפעול. הורים רבים התקשו להמשיך לשלם את שכר הלימוד הגבוה של החינוך היהודי, והאירועים שהחזיקו את הקהילה בחו"ל חדלו מלהתקיים כבעבר.
2 צפייה בגלריה
הרב מבריטניה, לורד יונתן זקס
הרב מבריטניה, לורד יונתן זקס
הרב לורד יונתן זקס ז"ל
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
לנוכח הקושי המשותף שחווה העם היהודי בישראל ובתפוצות, החליט משרד התפוצות לצאת בקמפיין הסולידריות "עם אחד", שבמסגרתו קוראים ידוענים ומנהיגים מרחבי העולם היהודי לאחד כוחות כדי להתמודד ביחד עם משבר הקורונה.

השחקנית מים ביאליק, אחת המשתתפות בקמפיין, אומרת כי "אחדות יהודית היא הרעיון שלא משנה מהם חילוקי הדעות בינינו, יש משהו שמאחד אותמנו מעצם היותנו יהודים, וזה מעבר לשיוך הפוליטי או לאזרחות שלנו". בין המשתתפים בקמפיין: הכדורסלן עמרי כספי, השף מאיר אדוני והעיתונאית סיון רהב-מאיר.
במסגרת הקמפיין מוזמן הציבור לחתום על הצהרת סולידריות יהודית-עולמית, לשלוח סרטונים משלו, ובהמשך מתוכנן גם פרויקט קולולם משותף ליהודים בכל העולם. "זהו זמן היסטורי שבו עם ישראל בעולם כולו חווה משבר משותף", אמרה שרת התפוצות, עומר ינקלביץ'.
2 צפייה בגלריה
 השרה עומר ינקלביץ'
 השרה עומר ינקלביץ'
השרה עומר ינקלביץ'
(צילום: רמי זינגר)
"הגיע הזמן לעבוד עם אחינו שבתפוצות, ולנצל את הכוח הגדול שיש לנו כעם של 15 מיליון המפוזר בעולם כולו: לקנות אלה מאלה, לשתף ידע ולתמוך האחד בשני. מטבע הדברים, בעת משבר כל אחד מרוכז בקושי שלו, אבל מטרתו של קמפיין הסולידריות היא לגרום לנו להרים את הראש ולהסתכל אחד לשני בעיניים. רק ככה נוכל לצאת מהמשבר הזה בשלום, ואולי אף מחוזקים יותר".