אילו חיפושים בגוגל נעשו פופולריים בישראל בשעות המתוחות סביב המתקפה מאיראן? לצד ביטויים כמו "חדשות" או "טיל שיוט איראני", נתוני גוגל מצביעים על כך שאלפי ישראלים הקישו במנוע החיפוש את המילה "תהילים" במהלך הלילה.

עם הידיעה על שיגור הכטב"מים מאיראן אמש (מוצאי שבת) נרשמה עלייה בחיפוש המושג בארץ, וככל שכלי הטיס והטילים האיראניים התקרבו לישראל, מספר החיפושים של המילה זינק – עד לשיא בשעה 1:48 בלילה, כשאזעקות כבר החלו להישמע במוקדים שונים בארץ. גם מספר האנשים שחיפשו את המונח בכתיב חסר, "תהלים", טיפס במהלך הלילה. כמו כן זינק גם מספר האנשים שחיפשו את "התיקון הכללי", הכינוי לעשרה מזמורי תהילים שלפי רבי נחמן מברסלב יש ערך מיוחד באמירתם.
2 צפייה בגלריה
הזינוק בחיפושים בגוגל של המילה "תהילים" בישראל, על רקע המתקפה האיראנית
הזינוק בחיפושים בגוגל של המילה "תהילים" בישראל, על רקע המתקפה האיראנית
הזינוק בחיפושים בגוגל של המילה "תהילים" בישראל, על רקע המתקפה האיראנית
(צילום מסך מתוך Google Trends)
בסיוע מערכות ההגנה האוויריות המשוכללות של צה"ל – והמאמינים יגידו שגם בזכות עזרה שמיימית אחרת – המתקפה של איראן ושליחיה שכללה מאות כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים הסתיימה בנזק מועט בהשוואה לחששות.
העובדה שישראלים רבים חזרו ברגעי הפחד לספר מהתנ"ך, המיוחס ברובו לדוד המלך, אינה מפתיעה בהתחשב במקומו של ספר תהילים בציבור היהודי, בייחוד בקרב הציבור המסורתי והדתי. כבר במלחמת המפרץ נעשה שימוש בביטוי "תהילים נגד טילים", המסמל את המאמצים לעסוק בפעילות רוחנית ודתית כדי לזעוק לרחמי שמיים, ואולי כדרך להתמודד עם חוסר האונים הכרוך בהמתנה למתקפת טילים.
מדוע מכל ספרי התנ"ך בפרט וארון הספרים היהודי בכלל, נהוג לקרוא דווקא פרקי תהילים בעיתות משבר? הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צֹהר, מסביר: "מזמורי תהילים הם בחלקם הגדול מזמורי תודה על הצלה, ובחלקם האחר הם מזמורי תפילה ובקשה להציל מצרה. אין כמעט טקסטים בתנ"ך שעוסקים בבקשה להציל מרודף כמו בספר תהילים. למעשה רוב סידור התפילה שלנו מבוסס על פסוקים מתהילים, להוציא את תפילת שמונה עשרה שתיקנו אנשי הכנסת הגדולה. לכן הגיוני מאוד שבשעות צרה, כשרוצים להתפלל, אומרים פרקי תהילים".
2 צפייה בגלריה
ספר תהילים
ספר תהילים
ספר תהילים. "לקרוא תהילים לשם הצלה זה מקסים, אבל נכון גם לומר תודה"
(צילום: Perachel paz Mark / Shutterstock.com)
הוא מציין כי "לפי המדרש, דוד המלך אמר שמי שיאמרו תהילים – זה ייחשב להם כאילו למדו תורה. לימוד התורה נחשב לדבר הנעלה ביותר, אבל יש הלכה שלפיה אסור להתרפא בדברי תורה – כי אמורים ללמוד תורה לשם הלימוד, ולא לשם ריפוי. הרמב"ם והרשב"א הזכירו את תהילים כספר שמשתמשים בו לצורכי רפואה וכדומה. ב-200 השנים האחרונות הספר קיבל שדרוג עצום, ועל כל דבר קטן אומרים תהילים".
לפי הקבלה אין לקרוא תהילים בלילה, אלא רק בשעות היום, אבל הרב סתיו מבהיר כי "במקרה של צורך גדול, קוראים תהילים בלילה". הוא מסכם: "אני חושב שלקרוא תהילים לשם הצלה זה מקסים, אבל נכון גם לומר תודה – תודה שניצלנו בעור שינינו מהמכה הנוראה הזאת. ראוי שכל מי שאמרו תהילים אתמול בלילה יאמרו גם היום מזמור לתודה (פרק ק' בתהילים) או את תפילת 'נשמת כל חי'. כמובן, כשאנחנו אומרים תודה, צריך לכוון גם לאלוהים וגם לטייסים ולמפתחים של מערכות ההגנה האוויריות".