זה יקרה בסוף השבוע: מיד לאחר תשעה באב (יום ה') ישובו למעלה מעשרת אלפים בני ישיבות לבתיהם, כדי להתחיל את חופשת "בין הזמנים", הרחק מהקפסולות הישיבתיות – הישר לתוך בתים צפופים לעתים, בריכוזים אדומים בחלקם. "קרוב ל-400 קפסולות הכילו קרוב ל-100 ישיבות, עם אפס תקלות. לא היה נדבק אחד. זה מספר בלתי נתפס", אומר הרב בנימין פישר, אחד מיועצי הבריאות הבכירים במגזר החרדי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב פישר לא מודאג שמא תלמידי הישיבות ידביקו את משפחותיהם – אלא ההפך: "הגרעין הזה היה שמור בתוך אינקובטור, היה מוגן מבחינת הקורונה, ופתאום הוא יוצא למרחב החופשי", הוא אומר בראיון לאולפן ynet. "הבחורים יחזרו לבתים, ייחשפו לעולם והעולם חשוף לקורונה ואז יתחיל הבלגאן. השאלה איך לוקחים את אותם אלפים, ואיך חוצצים בינם לבין ההידבקות".
הרב פישר מספר כי במגזר החרדי עמלים על פתרונות יצירתיים שירחיקו את בחורי הישיבות ממשפחותיהם ויישוביהם במטרה להפחית את הסכנה: "נרקמת בימים אלה מגמה לקחת את כל הבחורים בקבוצות ולעשות להם קמפים משותפים. לקחת אותם יחד לים, לבריכה, הכול בתוך המסגרת, וכשיגיעו בסוף הביתה – תהיה מוטמע בהם משמעת המסכות ושמירת המרחק".

"צריך לחסום את הנהירה מחו"ל"

מוקדם יותר הזהיר פרופ' איתן פרידמן מפני הגעתם של יהודים רבים לקראת החגים, בהם כ-17 אף בחורי ישיבה, והזהיר כי "70% ממפיצי הנגיף בגל הקודם הגיעו מארה"ב, על סמך אנליזה גנטית של הנגיף ונתונים שפורסמו מאוניברסיטת תל אביב". לדבריו, "זו שערורייה".
1 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
הקפסולות הישיבתיות התבררו כמקום הבטוח ביותר לצעיר החרדי
(צילום: מיכאל יעקובסון)
הרב בנימין פישר מסכים עם הקביעה כי מדובר בצעד מסוכן: "אם הגעה מחו"ל מייבאת קורונה, אז זה לא משנה אם אלה בחורי ישיבות, רבנים או אדמו"רים, צריך לחסום את זה. לא ייתכן שפה אנו נאבקים, משפחות מאבדות את מטה לחמן, ובמחי יד בחוסר שיקול דעת מביאים ייבוא של קורונה מארה"ב.
"אם מישהו רוצה לבוא, ברוך הבא, אבל צריך שיהיה מפקד ופרוייקטור בלי רחמים, או אולי להיפך – עם רחמים על האוכלוסייה המקומית, כדי לעשות סדר. צריך שכל. זו מגפה, בעת מגפה אומרת הגמרא כנס רגלך".