טיל רוסי פגע בבית כנסת עתיק של משפחת אלקין באוקראינה
(צילום: משה מזרחי, ירון ברנר)

בעקבות הפגיעה בבית הכנסת העתיק שבו התפללה משפחתו באוקראינה, יזם ח"כ זאב אלקין הצעה דחופה לסדר הדורשת ממדינת ישראל לפרסם גינוי לפגיעה בבתי כנסת באזור הלחימה, ולהתייחס למצוקת הקהילה היהודית במלחמה. "זה לא המקרה היחיד", אמר, בריאיון לאולפן ynet. "מדינת ישראל לא התבטאה לגבי זה כבר זמן רב".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הטיל פגע באחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר באוקראינה", הוסיף, "במקום שבו נרצח סבא-רבא שלי, שאני קרוי על שמו, במלחמת אזרחים. במקום שסבי ז"ל פעל וגדל. העיר שבה גדלתי גם נחרבה כמעט, 50% מהבתים נהרסו, ומדובר בעיר ענקית של כמעט 2 מיליון תושבים. מתחוללת שם מלחמה קשה ביותר".

"המלחמה פוגעת בקהילות היהודיות"

התושבים בעיר גולייפול (חוליאפולה), בחבל זפוריז'יה שבאוקראינה, דיווחו על הרס קטסטרופלי בחלק ההיסטורי של העיר, ועל פגיעה בבית הכנסת המקומי מרקטה רוסית. אין זו הפעם הראשונה שהמבנה ההיסטורי ניזוק במהלך המלחמה; בהפגזה הרוסית במאי 2022, נהרסו חלונות הבניין ונשבר קיר.
1 צפייה בגלריה
בית הכנסת שהופגז בעיר גולייפול
בית הכנסת שהופגז בעיר גולייפול
בית הכנסת שהופגז בעיר גולייפול
בדיון תקף אלקין את הממשלה על שתיקתה לנוכח פגיעה בבתי כנסת: "לא יכול להיות שישראל – מדינת העם היהודי – תעמוד בצד במקרה הזה". הוא סיפר כי בבית הכנסת שפגע, נהגה משפחתו להתפלל. "כשראיתי את התמונות האלו, לא יכולתי – כיהודי וכאיש ציבור – להישאר בשקט. במהלך המלחמה נפגעו בתי כנסת וקהילות יהודיות, ובהם שני בתי הכנסת במריופול, פגיעת טילים בבית הקברות היהודי בקייב ופגיעה של טיל בישיבה בחרקוב".
"המלחמה הארורה לא רק לוקחת את חייהם של אזרחים", הדגיש, "אלא גם פוגעת בקהילות היהודיות, והמבנה הקהילתי נהרס במידה רבה. הממשלה ומדינת ישראל לא יכולות לעמוד מנגד. בכל מקום אחר בעולם, פגיעה של טיל בבית כנסת הייתה מעוררת גינויים מיידיים, רק פה מדינת ישראל שותקת. המלחמה לא נגמרה, והקהילה היהודית מונה מאות-אלפי יהודים שאפשר להציל".
בעקבות ההצעה הוחלט כי הנושא יעבור באופן מיידי לטיפול ועדת העלייה והקליטה. "הגיע הזמן שנגיד את דברינו גם כשפוגעים בבתי כנסת ברחבי העולם", הבהיר אלקין.