שלושה חודשים וחצי לאחר שפורסם דבר מעצרו של רב הקהילה היהודית בפורטו, דניאל ליטבק – מגישה הקהילה היהודית את תשובתה לפרלמנט הפורטוגלי בדבר הכוונה לבטל את "החוק הספרדי", והזעם גדול: "זוהי המתקפה הגדולה ביותר במאה ה-21 נגד קהילה יהודית באירופה", אומרים שם. "אף ארגון יהודי-ישראלי לא הביע תמיכה בקהילה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב ליטבק נעצר בחשד כי מעל בכספי האגרה שמשלמים הפונים לקבלת אזרחות פורטוגלית, וכי אישר שלא כדין את מוצאם הספרדי של דמויות כגון האוליגרך רומן אברמוביץ' ואיש העסקים הישראלי-צרפתי, פטריק דרהי.

טענות על השפלה והתעמרות

התשובה המפורטת הוגשה בשבוע שעבר לפרלמנט הפורטוגלי, בעקבות כוונת המדינה לבטל את החוק שאיפשר לעשרות-אלפי ישראלים לקבל אזרחות פורטוגלית בשל היותם צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. בתשובתה מתייחסת הקהילה למעצרו המשפיל של הרב דניאל ליטבק: "המשטרה פלשה לבית הכנסת כדורי מקור חיים שבפורטו, כאילו היה מדובר בבית בושת – ומיהרה לבתיהם של סגנית נשיא הקהילה, נכדתו של קפטן בארוס בסטוס, מייסד הקהילה היהודית בפורטו, בחיפוש אחר מזומן".
1 צפייה בגלריה
בית הכנסת בפורטו
בית הכנסת בפורטו
"המשטרה פלשה לבית הכנסת כדורי מקור חיים שבפורטו, כאילו היה מדובר בבית בושת"
עוד נכתב בתשובה למדינה, כי הרב הראשי של הקהילה היהודית בפורטו נעצר בצורה משפילה למשך 24 שעות, שבהן הוא אולץ למסור ראיות פורנזיות בניגוד לחוק, נמנעה ממנו גישה למזון (הרב אוכל מזון כשר בלבד), הוא הופשט מלבושו המסורתי הכולל ציצית, ונלקחו ממנו הטלית, התפילין שלו ואף סידור התפילה. הוא הושם בתא מעצר אחד עם מוסלמי החשוד ברצח, ועם אדם שנעצר בחשד לביצוע שוד מזוין. לבסוף, במוצאי שבת, הובא בפני בית המשפט ונשאל שאלות מגוחכות שהוכיחו לדבריהם כי מעצרו היה לשווא.
"בית המשפט שחרר את רב הקהילה, ולא מנע ממנו להמשיך להנפיק תעודות לזכאים לאזרחות פורטוגלית", כתבה הקהילה. "עם זאת, מועצת המנהלים של הקהילה היהודית של פורטו החליטה להשעות את הפעילות הזו, מאחר שהיא מסרבת לשתף פעולה עם מדינה שבמטרה להרוס חוק, פצחה במסע הסתה אנטישמי נגד קהילה יהודית מאורגנת, בהתבסס על הודעות אנונימיות של שונאי יהודים".
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטוגבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו
נשיא הקהילה היהודית בפורטו, הרב גבריאל סנדרוביץ', אמר כי "זוהי המתקפה הגדולה ביותר נגד קהילה יהודית במאה ה-21, והיא מבוצעת נגד אחת הקהילות היהודיות המובילות באירופה בכל הנוגע להתחדשות דתית, תרבותית, חינוכית וכזו הנאבקת באנטישמיות. בכל שנה מבקרים 40 אלף תלמידים צעירים במוסדות התרבות של הקהילה היהודית בפורטו – בית הכנסת, מוזיאון השואה והמוזיאון היהודי".
הרב סנדרוביץ' הוסיף כי "הקהילה היהודית בפורטו מאוכזבת מהיעדרה של סולידריות בין הארגונים היהודיים הפועלים בעולם כיום, בייחוד אלה שהיו שותפים שלנו במהלך העשור האחרון. כולם נאלמו דום כתוצאה מתביעה משפטית חסרת שחר שהגו נציגי מדינה ועיתונאים על בסיס הודעות אנונימיות. אפילו שגרירות ישראל בפורטוגל, שפעילותה התרבותית נתמכה בידי הקהילה היהודית בפורטו במאות-אלפי אירו במהלך השנים האחרונות, לא השמיעה אף מילה או הודעת תמיכה בקהילה".
עו"ד מרדכי ציבין, המתמחה ביצוג ישראלים בחו"ל והמטפל בפרשה זו, אמר: "אני יכול לומר בוודאות כי אין כלפי הרב ליטבק כל חשד בקשר לתיק של רומן אברמוביץ".