הקהילה היהודית של פורטו, אשר נמצאת בחודש האחרון תחת חקירת משטרה בפורטוגל סביב הליך קבלת האזרחות של האוליגרך רומן אברמוביץ', פרסמה דו"ח עם מסמכים המוכיחים לטענתה שהליך הנפקת האישורים לאברמוביץ' היה תקין, וכי אברמוביץ' הציג ראיות לכך שהוא מצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל – מה שמצדיק את האזרחות שניתנה לו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נגד הקהילה מתנהלת חקירה כפולה: ראשית חקירה בעקבות טענות על זיוף מסמכים שהוכיחו את שורשיו הספרדיים של אברמוביץ', ונוסף על כך חקירה בחשד למעילה נגד הרב של פורטו, דניאל ליטבק, שסייע לאברמוביץ' להשיג אזרחות ובחשבון הבנק שלו נמצאו מעל ל-3 מיליון אירו. על רקע החקירה הזו, קהילת פורטו הפסיקה את מתן האישורים למבקשי אזרחות פורטוגלית, ובימים אלה רק הקהילה בליסבון ממשיכה להנפיק אישורים כאלה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במקביל – ויש שיאמרו תוך ניצול המלחמה באוקראינה, שעוררה גל אנטי רוסי באירופה – החליטה ממשלת פורטוגל לקבל תקנות חדשות המקשיחות את הליך הנפקת האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. גורמים המעורים במקרה אומרים שהפורטוגלים ניצלו את החשדות נגד האוליגרך אברמוביץ' כתירוץ להקשיח את החוק, זאת לאחר שבשנתיים האחרונות הועלו קריאות לשינויו, מתוך הבנה של הפורטוגלים שהגזימו בקלות שבה ניתן להנפיק אזרחות מקומית.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'. בקהילה היהודית מכחישים את הטענות בנוגע להליך אישור קבלת האזרחות שלו
(צילום: AP)
על פי התקנות החדשות, שעדיין נתונות לפרשנות, לא מספיק רק להוכיח קשר דם למגורשי ספרד ופורטוגל מלפני 500 שנה – אלא חייבים גם להראות קשר עכשווי לפורטוגל, כגון נכס, עסקים וכנראה גם הוכחת שהייה בפורטוגל. ואולם, עד לרגע זה אין פירוט נרחב לגבי התקנות, וקיים ויכוח בין המשפטנים בנוגע לשאלה מתי הן אמורות להיכנס לתוקף – 15.4 או 1.9. טענה נוספת היא שחוסר הבהירות לגבי התקנות נובע מבחינה פנימית שנעשית בפורטוגל לגבי החוקיות שלהן.

"הפרשה – יוזמה של גורמים אנטישמיים"

הקהילה היהודית בפורטו החליטה כאמור להשיב מלחמה, ופרסמה דו"ח המוכיח, לטענתה, שהליך הנפקת האישורים לאברמוביץ' היה כשר לחלוטין. לטענתה, אברמוביץ' סיפק אישורים גנאלוגיים, וכן את המיקומים שבהם אבותיו התגוררו ושמות משפחתם, מסורות משפחתיות שעברו מדור לדור במשפחה ועוד.
עוד נטען שבניגוד לדיווחים בתקשורת, אברמוביץ' לא מסר תרומות לקהילה היהודית בפורטו בתמורה לאישור שקיבל לפני כ-18 חודשים – וכי הסכום היחיד שאברמוביץ' שילם לקהילה הוא 250 אירו, שהם עלות האגרה המקובלת.
2 צפייה בגלריה
אילוס דרכון פורטוגלי
אילוס דרכון פורטוגלי
הפרשה הפכה לתירוץ לשינוי התקנות. דרכון פורטוגלי, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עוד ציינה הקהילה כי הליך אישור הזכאות של אברמוביץ' אושר לא רק בידי הקהילה בפורטו, אלא גם בידי הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה, והמרכז הספרדי בירושלים בראשות הרב הראשי של מדריד לשעבר, ברוך גרזון. אלה ניתחו את שם המשפחה אברמוביץ' וגם בחנו את המסורות הידועות של המשפחה, והגיעו למסקנה שיש לה שורשים פורטוגליים.
הקהילה בפורטו מתחה ביקורת קשה על כך שממשלת פורטוגל לא קבעה בעצמה קריטריונים להוכחת מוצאם של מבקשי האזרחות, ועכשיו מפקפקת בקריטריונים ובעדויות שהקהילה סיפקה לה. לחקירה נגד אברמוביץ' עשויה להיות השפעה גם על התקנות החדשות, או לכל הפחות על הפרשנות שתינתן להן.
עו"ד איתי מור, נשיא העמותה מעבר לקשת פורטוגל, אומר כי "ההוכחות בדו"ח הוגשו למשטרה בפורטוגל כבר לפני כמה חודשים, כאשר החלה החקירה באשר לקבלת האזרחות של רומן אברמוביץ'. כבר אז, עם קבלת הדו"ח, התברר לחוקרים כי אין ממש בטענות נגד הקהילה והחקירה צפויה להסתיים ללא הוכחות על הליך לא תקין".
"למרות זאת, התקשורת בפורטוגל הפכה את עצמה גם לשופט וגם לתליין של הקהילה בפורטו, והשמיצה את העבודה החשובה שהיא עושה", ממשיך מור. "הרשויות השתמשו בטענות כדי להעביר תקנות דרקוניות, בהליך לא חוקי, שסותרות את חוק האזרחות המקורי בפורטוגל. כל זאת, עוד לפני שהחקירה הסתיימה והממצאים הופצו".
הוא טוען כי "כעת, עם פרסום ההוכחות, כולם עדים לכך שכל הפרשה היא יוזמה של גורמים אנטישמיים", ומסכם: "יש לקוות כי הממשלה והמחוקק בפורטוגל יתעשתו ולא ישתפו פעולה עם אלו המבקשים לפגוע בקשר הקרוב והחזק שנוצר בין הקהילה היהודית לפורטוגל".