לאחר שלושה דיונים בכנסת לגבי משבר הבריתות למתגיירים, משרד האוצר אישר להעביר תקציב לביצוע בריתות לממתינים לגיור עוד לפני סיום הליך המכרז לבחירת בית החולים שבו יתקיימו הבריתות – מה שיסייע ל-98 גברים שנמצאים בתהליך גיור, מתוכם 55 מבני העדה האתיופית, הממתינים זמן רב לביצוע ברית מילה בבית חולים ציבורי.
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התכנסה היום (ב') לדיון בנושא הקשיים בסיום הליכי הגיור נוכח בירוקרטיה ממשלתית. מאז אפריל 2023 בוצעו שבע בריתות בלבד למתגיירים, כך דווח בדיוני הוועדה הקודמים. במהלך השנה שעברה זכה בית חולים אסותא במכרז לביצוע הבריתות, אבל בפועל לא נעשו בריתות בגלל אי-זמינות של הרופאים או מפני שהרבנות לא אישרה אותם. בתחילת 2024 האחריות על התחום עברה לאגף הגיור במשרד ראש הממשלה, אך המכרז החדש עדיין לא יצא לפועל.
2 צפייה בגלריה
חדר ניתוח
חדר ניתוח
חדר ניתוח. "עשרות גברים עמדו חסרי אונים מול הממסד"
(צילום: Shutterstock)
בחודש ינואר פורסם ב-ynet כי לוחם מילואים שהשתתף בלחימה ברצועת עזה נאלץ לממן בעצמו את ברית המילה שלו, בעלות של אלפי שקלים, כחלק מתהליך הגיור שלו – זאת מאחר שהמדינה לא מספקת מוהלים כבר חודשים. תרומות גויסו למענו כדי לכסות את ההוצאה. במקרה אחר, חייל מילואים שנמצא בתהליך גיור נאלץ לדחות את חתונתו בעקבות הסחבת בנוגע למימון הברית.
אגף הגיור במשרד ראש הממשלה הסביר אז כי הוא "מלווה את המתגיירים לאורך כל התהליך עד לסופו, מלבד סוגיית ביצוע הבריתות למבוגרים שטופלה על ידי הרבנות הראשית. לאור העובדה כי לא התקיימו בריתות למעלה מתשעה חודשים, ולאור העובדה כי הטיפול בנושא לא התקדם אצל הרבנות – החל מערך הגיור במהלך להעביר את מכרז הבריתות מהרבנות הראשית לאחריותו". עוד נמסר אז כי "מערך הגיור נמצא בעיצומו של הליך להוצאת מכרז לביצוע בריתות ועושה כל מאמץ כדי להשלימו מהר ככל האפשר. התקציב המיועד לביצוע בריתות אלה, שהיה אמור לעבור מהרבנות הראשית לידי מערך הגיור – טרם הועבר".
הרב יהודה עמיחי, מ"מ ראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה, אמר היום: "המכרז לבחירת בית חולים לביצוע בריתות יוצא לדרך בשבוע הבא. מעבר לכך, עד לסוף חודש מרץ נתחיל את תהליך הבריתות לאלה שכבר ממתינים ומחכים בתור. הראשונים שיעברו את הבריתות ויסיימו את תהליך הגיור יהיו בני הקהילה האתיופית שמחכים להצטרף רשמית אל העם היהודי".
ישראל ונחוצקר, בכיר באגף גיור במשרד ראש הממשלה, הוסיף: "יש לנו בית חולים ממשלתי עם רופאים וחדרי ניתוח שיאפשרו לנו לבצע בריתות עד שהמכרז יעבור ויצא לדרך. יש הסכמה של אגף התקציבים במשרד האוצר לממן את הבריתות עד לסיום ההליך המכרזי. פעם בשבוע ייכנסו 12 אנשים לתהליך של ברית מילה, בשני חדרי ניתוח שונים".
דוריה גנות, נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, אמרה כי "המנגנון הטכני להעברת הכספים קצת תקוע בגלל העברת התקציב, אבל הכסף לפתרון הבריתות עד להעברת המכרז קיים".
בדיונים הקודמים, הוצע כי כל מי שנמצא בשירות מילואים או סדיר וסיים את כל הליכי הגיור, יוכל לבצע את ברית המילה במסגרת הצבאית, בבית החולים "שערי צדק" שאיתו הצבא מקיים התקשרות. סא"ל יעקב גרידיש, קצין בית הדין לגיור בצה"ל: "מחר אנחנו מקיימים בריתות לשמונה חיילים שמשרתים בצה"ל. מתחילת 2024 הצטרפו עוד שמונה ממתינים לביצוע בריתות והם יבצעו אותן במהלך חודש מאי הקרוב".
2 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
ח"כ עודד פורר. "אני מקווה שעד פסח כל הממתינים לביצוע ברית מילה יסיימו את תהליך הגיור"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, אמר: "אני מברך את משרד האוצר, משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה, שהוכיחו יעילות בטיפול במתגיירים שממתינים לביצוע של ברית מילה כדי להצטרף אל העם היהודי. אני מקווה שעד לחג הפסח כל הממתינים לביצוע ברית מילה יסיימו את תהליך הגיור וישבו לשולחן הסדר כחלק מהעם היהודי".
עו"ד אוהד וייגלר מארגון עתים אמר: "אני מקווה שנוכל בקרוב לברך על המוגמר. ועדיין צריך לזכור שאנחנו מדברים על פתרון שיקרה במקרה הטוב באפריל 2024, כאשר בימים אלה אנחנו מלווים חייל מילואים שסיים גיור ביולי 2022 ועדיין מחכה לברית מילה. אנחנו נמשיך לסייע לכל מי שלא מצליח לסיים את הליך הגיור בשל בעיות בהתנהלות הממסד הדתי".
הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, הגיב: "אני שמח על ההחלטה החשובה היום בוועדת העלייה למתן פתרון לממתינים. במשך חודשים ארוכים מדי אנו מלווים עשרות גברים שעומדים חסרי אונים מול התנהלות ממסדית שאינה רואה את סבלם. עבדנו לא מעט מאחורי הקלעים עם מקבלי ההחלטות כדי להביא לבשורה של היום. הונאת הגר זו עברה מדאורייתא, מהתורה, ואסור לנו כחברה לקבל את זה, בטח לא כשזה מגיע ממערך הגיור בעצמו. אני קורא להסדרת התחום הזה, כך שלא נגיע שוב למצב הקשה הזה בעוד שנה".