בגיל 34 בסך הכול, הרב אייזיאה רוטשטיין הוא מרצה פופולרי ומנהיג קהילה קטנה בהארלם בניו יורק. המגזין היהודי המשפיע "The Jewish Week" אפילו כלל אותו ברשימה המכובדת של 36 מנהיגים צעירים בולטים בני פחות מ-36. אבל גם היום, ממרום מעמדו, הוא לא שוכח איך עולמו הפנימי הזדעזע בעקבות תקרית שהתרחשה כשהיה ילד והתחיל ללמוד בבית ספר יהודי חרדי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זה קרה כשאחד מחבריו לכיתה אמר לו בלחש: "אמא שלך לא יהודייה. היא שחורה". בשנייה הראשונה אייזיאה (ישעיה) התקשה להאמין, מאחר שאימו, שלומית גאולה רוטשטיין, הרי שומרת מצוות. מצד שני, היא אכן אפרו-אמריקנית.
5 צפייה בגלריה
הרב אייזיאה רוטשטיין
הרב אייזיאה רוטשטיין
הרב אייזיאה רוטשטיין. "חלק מהאנשים מחייכים אליי וחלקם מסתכלים עליי כאילו הם רוצים להרוג"
(צילום: Nechama photography)
"פרצתי בבכי", הוא מספר, והכאב נשמע בקולו למרות העובדה שחלפו כמעט שלושה עשורים מאז האירוע. "הרב שלי ראה שאני בוכה, לקח את היד שלי והביא אותי לראש הישיבה שניהל את בית הספר. ראש הישיבה לא ניסה לנחם אותי, למרות שהוא ידע שכל בני המשפחה שלנו הם יהודים חרדים. הוא רק אמר לי: 'אל תגיד לאמא שלך שזה קרה'. הוא גם הביא לי במתנה שעון-מחשב דיגיטלי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"כשחזרתי הביתה אמא שאלה מאיפה השעון החדש שלי. זה היה בשנות ה-90 כשכל הילדים רצו כזה שעון מגניב. אמרתי לאמא שקיבלתי את השעון מראש הישיבה כי חבר אמר לי שהיא לא יהודייה. היא סירבה לעבור על האירוע לסדר היום והלכה לראש הישיבה, שידע היטב כי היא התגיירה כהלכה, כדי לנזוף בו על היחס שקיבל בנה".
5 צפייה בגלריה
הרב רוטשטיין באירוע עם חברים בקהילתו
הרב רוטשטיין באירוע עם חברים בקהילתו
הרב רוטשטיין באירוע עם חברים בקהילתו
(צילום: אמילי גליק)
מה היא אמרה לך? שאני צריך ללמוד 'לדחוף בחזרה' (Push Back) – באהבה, עם כבוד, אבל לדחוף בחזרה".
לפחות נשאר לך מהאירוע הזה שעון מגניב. "לא, היא החזירה את השעון לראש הישיבה", אומר הרב רוטשטיין ופורץ בצחוק מתגלגל.

המילה שהרבי מלובביץ' לא הזכיר

הוריו של הרב אייזיאה רוטשטיין (Isaiah Rothstein), יעקב ושלומית גאולה, נמצאים בעשור השמיני לחייהם והכירו לפני כ-40 שנים. האב גדל בקהילה קונסרבטיבית בניו יורק, אבל בהמשך חזר בתשובה והפך לחסיד חב"ד. האם נולדה בשיקגו כנוצרייה בשם טניה מריה רוברטסון. מגיל צעיר הכירה יהודים, התאהבה ביהדות ועברה גיור אורתודוקסי.
5 צפייה בגלריה
הרב רוטשטיין עם הוריו ואחיו
הרב רוטשטיין עם הוריו ואחיו
הרב רוטשטיין עם הוריו ואחיו
(צילום: פרטי)
אחרי שהשניים התחתנו ונולדו להם ילדים, הם העדיפו לגדל אותם במונסי שמצפון לעיר ניו יורק. מדובר ביישוב שבמקור נוסד בידי אינדיאנים משבט המונסי, אך בשנים האחרונות הפך לעיירה חרדית משגשגת ויוקרתית. במונסי יש שפע בתי כנסת, ישיבות ובתי מדרש, ועד לפיגוע בשנת 2019 המקום נחשב כבטוח ומבוקש במיוחד בקרב יהודים חרדים. "תמיד הסתכלו עליי אחרת והיו מציקים לי בגלל צבע העור שלי", מספר הרב רוטשטיין, שגוון עורו מעט כהה, אך לא כמו של אימו.
על השאלה כיצד הגיבה האם כאשר שמעה אנשים אומרים מאחורי גבה את המילה שמתחילה באות ש' ("שׁוואַרְצֵע" – שחור ביידיש), הוא משיב כי "היא שמעה את זה לא רק מאחורי הגב. לפני הרבה שנים היא למדה שיעור והרב אמר את המילה הזו שכיום אסור לומר אותה. אמא אמרה לו: 'אתה רב, זה לא בסדר, איך אתה יכול להגיד את המילה הזו. זו בושה לתורה'. הרב ענה לה: 'אני לא מתכוון אלייך, אלא לשחורים ברחוב. מה תעשי אם הרבי מלובביץ' יגיד את המילה הזו?' אמא ענתה לו: 'הרבי מלובביץ' אף פעם לא משתמש במילה הזו'".
אחרי שבגר, למד אייזיאה לתואר ראשון וקיבל הסמכה לרבנות ב"ישיבה יוניברסיטי" בניו יורק. ב-2015, עוד בטרם השלים את לימודיו, הוא פרסם במגזין "טאבלט" מאמר פורץ דרך בשם "Color Erases, Color Paints – Growing up mixed race in Monsey, N.Y". בין השאר הוא חשף שם כי צ'רלס ורייצ'ל מקגרודר, סבא וסבתא של סבא שלו, נולדו כעבדים באלבמה. הוא גם תיאר בכאב איך ב-1963 נרצחה בת דודתו קרול רוברטסון באלבמה. באירוע מזעזע זה, גזענים לבנים הטמינו פצצה בכנסייה בעיר ברמינגהאם, ובפיצוץ נהרגו ארבע נערות – בהן בת דודתו של הרב רוטשטיין.
5 צפייה בגלריה
הכנסייה הבפטיסטית בברמינגהאם, שבה נרצחה בין השאר קרול רוברטסון ב-1963
הכנסייה הבפטיסטית בברמינגהאם, שבה נרצחה בין השאר קרול רוברטסון ב-1963
הכנסייה הבפטיסטית בברמינגהאם, שבה נרצחה בין השאר קרול רוברטסון ב-1963
(צילום: AP / Dave Martin)
במאמר שלו הוא כתב: "גזענות עדיין קיימת. שני הצדדים של משפחתי נפגעו בגלל צבע עורם ומה שהם מאמינים בו, ולכן, שני הצדדים שמו למטרה בחייהם לעמוד למען האחר, ולתמוך בחירויות אזרחיות ובצדק עבור כולם".
עד כמה אתה מרגיש כיום גזענות ואנטישמיות כשאתה נוסע ברכבת התחתית של ניו יורק, עם כיפה לראשך? "חלק מהאנשים מחייכים אליי וחלקם מסתכלים עליי כאילו הם רוצים להרוג. אני מחייך אליהם, ואז הם מסתכלים הצידה".

הגרסה היהודית של לוחמי ג'דיי

לאחרונה נערך בישראל כנס ה-GA של ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה – אחד האירועים הגדולים בעולם היהודי, שבמסגרתו ראשי הקהילות היהודיות ופעילי ציבור בולטים הגיעו לארץ הקודש, כדי לחגוג 75 שנים להקמת מדינת ישראל. אחד האורחים הבולטים בכנס היה הרב רוטשטיין, שחשף את הפעילות יוצאת הדופן שלו בהארלם, שבמסגרתה הוא מקיים תפילות והרצאות וגם שר עם צעירים שרוצים להכיר את היהדות.
(הרב רוטשטיין מנגן ושר)

היוזמה נולדה לפני כשלוש שנים בעקבות רצח ג'ורג' פלויד, אירוע דרמטי בהיסטוריה הטעונה ממילא שבין לבנים לאפרו-אמריקנים בארצות הברית. במאי 2020, השוטר דרק שובין ממיניאפוליס עצר את פלויד, ריתק אותו לקרקע ולחץ באמצעות ברכו על צווארו. פלויד התחנן ואמר כי הוא נחנק, אבל השוטר המשיך ללחוץ כמעט 10 דקות עד שהביא למותו של הצעיר האפרו-אמריקני. הרב רוטשטיין מספר כי "בעקבות הרצח של פלויד, הפדרציה היהודית של צפון אמריקה החליטה להקים יוזמה מיוחדת בשם JEDI".
אבירי ג'דיי כמו במלחמת הכוכבים? "אלה ראשי תיבות של Jewish Equity, Diversity and Inclusion, ובתרגום לעברית: שוויון יהודי, גיוון והכלה. הפעילות הזו מיועדת לכל מי שלא מרגישים שמתייחסים אליהם בקהילה היהודית, והיא מאפשרת לכל מי שבוחרים להצטרף לקהילה שלנו להתחבר וליצור שייכות".
5 צפייה בגלריה
שלט מחאה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד. הוביל ליוזמות בקהילות היהודיות
שלט מחאה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד. הוביל ליוזמות בקהילות היהודיות
שלט מחאה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד. הוביל ליוזמות בקהילות היהודיות
(צילום: Getty Images)
צריכים לשלם דמי חבר, כמו שמקובל בקהילות היהודיות? "תשלום דמי חבר התאים פעם ונועד לאפשר פעילות של הקהילה. אם תבקש כיום מהצעירים לשלם כסף, למעט תשלום סמליים על אירועים או פעילות ספציפית, הם פשוט לא יבואו. לכן הפעילות מתבססת על תרומות של נדבנים".
איך אתה מתייחס למי שטוענים כי הם יהודים, אף שמבחינת ההלכה האורתודוקסית הם אינם כאלה? "חשוב לעשות אבחנה בין אפריקאים-אמריקאים שטוענים כי הם היהודים המקוריים ואנחנו לא (הכוונה למשל ל-Black Hebrew Israelites, העבריים השחורים – י"ט), שבדרך כלל בכלל לא רוצים לדבר איתנו, ובין קבוצה אחרת ושונה לגמרי שמכונה Jews of color. אני לא אומר מי יהודי וזו שאלה גדולה בדור שלנו, מיהו יהודי. אני רק אומר לכל אלה שמרגישים יהודים: אני אוהב אתכם ורוצה שתהיו מאושרים. אני מאושר שאתם מרגישים מחוברים ליהודים.
"לנו יש 'מסורה', כלומר מסורת הלכתית שקובעת מי נחשבים כיהודים, וגם יש אבחנה בין מי שהתגיירו ובין מי שרוצים להתגייר – ואז גם יש שאלה איך להתגייר. אם אדם באמת רוצה להצטרף לעם היהודי, יש לנו מבנה והליך מסודר. אבל מה שחשוב הוא שאת מי שאוהב אותנו צריך לאהוב בחזרה".