מעובדי מד"א ועד רחל אימנו: התחפושות של פורים 2021 במגזר החרדי
(צילום: משי בן עמי)

אם אתם סתם יהודים, פורים השנה קצר יחסית – ובעל הלכות מיוחדות בשל העובדה שהוא חל ביום שישי שבו השבת נכנסת מוקדם יחסית. אבל אם אתם ירושלמים, שפר עליכם מזלכם (בהנחה שאתם מאלה ששרים "מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע"). היכונו ל"פורים משולש": חג שמתחיל הערב (ה') ומסתיים רק ביום ראשון. גם שאר הציבור מוזמן להצטרף לחגיגה, במגבלות תקנות הקורונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
  • הצטרפו לקריאת המגילה בשידור חי ב-ynet, היום ב-10:00
אז מתי קוראים מגילה בתל אביב ומתי בירושלים? מתי מתחפשים ומתי נותנים משלוחי מנות – ואיך עושים את כל זה בלי לעבור על החוק או לחטוף קורונה? הנה המדריך שיעשה לכם סדר בהלכות, במנהגים ובתקנות (זהירות: לא אמרנו שקל השנה).

הסבר קצר על "פורים משולש"

פורים הוא החג היחיד שיש לו שני מועדים, וכך נקבע כבר במגילה: תושבי הערים הפרוזות חגגו בי"ד באדר, ותושבי שושן הבירה חגגו בט"ו. לדורות נקבע כי כל הערים שהיו "מוקפות חומה מימי יהושע בן נון" – יקראו כמו העיר שושן, ביום חמישה-עשר (ט"ו), וזאת כדי לחלוק כבוד לירושלים ועריה העתיקות של ארץ ישראל, שלא תהיינה במעמד פחוּת מעיר הבירה הפרסית שושן. שושן הבירה עומדת בחורבנה כבר שנים רבות, אבל בירושלים עדיין קוראים את המגילה בחמישה-עשר לחודש אדר.
במספר ערים ברחבי הארץ נוהגים המדקדקים שני ימי פורים, מחמת הספק: שמא העיר היא מן הערים "המוקפות חומה מימי יהושע בן נון". יש נוהגים כך בחברון ובטבריה, ויש הנוהגים כך גם בעכו, בלוד, ועוד. אולם המנהג הרווח הוא לקיים פורים בי"ד גם בערים אלה.
השנה יחול י"ד אדר - חג הפורים - ביום שישי, ושושן פורים (שנחגג בעיקר בירושלים ובערים המוקפות חומה) – בשבת. עיתוי כזה קורה רק פעם בכמה שנים, וגורם להלכות מיוחדות ונקרא "פורים משולש", על שום פריסת מצוות החג על פני שלושה ימים בירושלים, לוד (וערים נוספות שתחת ההגדרה).
וכך חוגגים הירושלמים: את קריאת המגילה ומצוות מתנות לאביונים מקדימים ליום שישי, שבו נחגג פורים בכל העולם היהודי (בחמישי בערב, הנחשב "אור ליום שישי" - ובשישי במהלך החצי הראשון של היום). את תפילת "על הנסים" וקריאת התורה המיוחדת לפורים - "ויבוא עמלק" - אומרים בשבת, ואילו את סעודת הפורים ומשלוח המנות מקיימים ביום ראשון.
מדוע אין חוגגים את הפורים בשבת, כבכל השנים? משום שחכמים גזרו שלא לקרוא מגילה בשבת, שמא יטלטל את המגילה ברשות הרבים, ולכן מקדימים את הקריאה ליום שישי יחד עם כולם. גם את סעודת הפורים אין לקיים בשבת, מפני שנאמר: "לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה" (אסתר ט', כ"ב), וחכמים למדו מכאן שהסעודה תיעשה מחמת הפורים ולא מחמת השבת.
את המתנות לעניים נותנים ביום שישי – יום קריאת המגילה, מפני שעיניהם של עניים נשואות למקרא מגילה, ואם לא יתנו להם באותו יום – יצטערו.
גם בשאר הארץ (והעולם היהודי) יש משמעות מיוחדת לפורים שחל ביום שישי, בעיקר בסעודת פורים שצריך להקדים אותה בגלל השבת.

ואלו התקנות

על פי הוראות משרד הבריאות תפילה וקריאת מגילת אסתר הערב מותרת במתכונת של עד עשרה אנשים במבנה ועד עשרים בחוץ, או בבתי כנסת שנרשמו ברשות המקומית במתכונת "התו הירוק" - למחוסנים ומחלימים בלבד, ללא ילדים מתחת לגיל 16 (שאינם מחלימים), ועד 50% ממספר מקומות הישיבה בבית הכנסת (לא מעל 300 איש).
כך זה נשמע: הנחיות משרד הבריאות לפורים במגזר החרדי

הרב הראשי, דוד לאו, קרא בריאיון לאולפן ynet השבוע לקרוא את המגילה בשטחים פתוחים בלבד, והצהיר כי הוא עצמו יקרא ברחבה שמחוץ לביתו, שבה הוא מתפלל במהלך השנה האחרונה.
רבני צהר יזמו עם רשת "אור תורה סטון" אירועי מגילה ב-500 מוקדים בארץ. ynet העביר בשידור חי את קריאת המגילה אמש, בשעה 18:15, מבית הכנסת הבינלאומי בתל אביב "בית אל". פרויקט "מגילה בקהילה" מתקיים זו השנה ה-11, והשנה - בשטחים ציבוריים בלבד, תוך הקפדה על שמירת מרחק וחבישת מסכות. כל משתתף יקבל במתנה מגילת אסתר, והילדים יקבלו משלוחי מנות. ניתן להוריד את מגילת אסתר כאן.
במגזר החרדי יש מי שמתכוונים לקיים את התפילות בתוך המבנים, על פי ההנחיות. כך למשל, לאחרונה החליט האדמו"ר מקרלין-סטולין, הרב ברוך שוחט, לאסור על כניסה לבתי הכנסת ובתי המדרש של החסידות, בפני מי שלא קיבלו חיסון קורונה. גם בחסידות גור הידועה בהקפדתה על הנהלים, אוסרים על כניסה לבתי הכנסת על כל מי שלא מחזיק בתעודת מחלים או מחוסן, ולא יכניסו גם מתפללים שיציגו בדיקה סרולוגית. בכיר בחסידות אישר ל-ynet כי ההחלטה התקבלה בשל מידע על זיופים רבים של בדיקה זו.
הרב הראשי דוד לאו: לחגוג בפורים בקטנה זו מצווה
(צילום: משה מזרחי, שחר גולדשטיין)

החל מהשעה 20:30 בערב יתחיל סגר שבמסגרתו תאסר יציאה ממקום המגורים עד לטווח של 1,000 מטרים, למעט למטרות חיוניות. בשעות הסגר ניתן להתפלל במרחב הציבורי (עד 20 איש) או בבית תפילה (עד 10 אנשים) בטווח של עד 1,000 מטרים מהבית. כמו כן, חל איסור על שהייה בביתו של אדם אחר. קנס בגובה 500 שקלים יוטל על מי שייתפסו בעבירה של הפרת הגבלות סגר הלילה, או שהייה בבית אחר.
בבוקר פורים, יום ו' בשעה 05:00, יסתיים הסגר הלילי, והתפילות הכוללות את קריאת מגילה יתקיימו כמו בלילה שלפני (10 בפנים, 20 בחוץ - או על פי מתווה "התו הירוק" למחוסנים ומחלימים). כל אירועי פורים בשטחים ציבוריים, ובהם עדלאידע ותהלוכות - יהיו אסורים השנה, בכל הרשויות המקומיות. יותרו רק משאיות שמחה.
קיום מסיבות, טישים ואירועים אסור בכל שעות היום והלילה עד יום א' בשעה 05:00 בבוקר. נוכח העובדה שחלקו האחרון של פורים רק מתחיל בירושלים בשעה זו, הוחלט לאסור כליל תחבורה ציבורית ואוטובוסים פרטיים לירושלים ממוצאי שבת ועד יום ראשון בערב. מי שיקיימו מסיבות פורים, טישים או כל אירוע החורג מהגבלות ההתקהלות, בשטח פרטי או בבית עסק, צפוי לקנס של 5,000-10,000 שקלים.

כך תחגגו את פורים כהלכה ובבטחה

בפורים יש לקיים ארבע מצוות, המוכרות לכל ילד בגן (דתי) כ"ארבעת המ"מים": מקרא מגילה, מתנות לאביונים, משלוח מנות ומשתה ושמחה (ארוחת חג המלווה בשתיית יין).

קריאת המגילה

כאמור, את המגילה קוראים בלילה וביום. ynet העביר בשידור חי את קריאת המגילה אמש, בשעה 18:15, מבית הכנסת הבינלאומי בתל אביב "בית אל", במסגרת פרויקט "מגילה בקהילה" של ארגון רבני צהר ורשת אור תורה סטון – והיום (ו') בשעה 10:00 בבוקר מבית הכנסת הגדול בחולון, במסגרת פרויקט "מגילה בלי הפסקה" של תנועת "חב"ד.
4 צפייה בגלריה
מתפללים בבתי הכנסת עם התו הירוק
מתפללים בבתי הכנסת עם התו הירוק
מתפללים בבתי הכנסת עם התו הירוק
(צילום: AFP)
אין להפסיק בדיבור עד סוף הקריאה, וצריך לשמוע את כל המילים, ואם חיסר מילה - לא יצא ידי חובה, וצריך להשלימה בקריאה בעצמו, ועדיף לעשות זאת ממגילה כשרה. צריך לחנך ילדים לשמוע את קריאת המגילה, ובכלל זה את הדין של שמיעת כל המגילה, ולא להרעיש באמצע. לכן ילדים שאינם מבינים זאת - אין להביאם לקריאה.
קריאת המגילה היא המצווה העיקרית של פרסום הנס בפורים, ויש להעדיף לקיימה בהידור על פני מנהגים אחרים החשובים פחות. מי שהחמיצו את הקריאה בציבור, יכולים בדיעבד לצאת ידי חובה בקריאה ממגילת קלף כשרה.
חולים ומבודדים: הרב יוסף צבי רימון, רב המרכז האקדמי לב וראש עמותות "סולמות" ו"לאופק", אומר כי "ניתן לשמוע מגילה גם כאשר הדלת סגורה, או כשיש ניילון דבוק על הדלת. חולה או מי שנמצא בבידוד וברשותו מגילה כשרה, יכול מעיקר הדין לקרוא אותה גם ביחידות בברכה".
שמיעת מגילה בזום: "לכתחילה יש לשמוע מגילה ישירות מהקורא", אומר הרב רימון. "אם אין אפשרות לשמוע בצורה ישירה, ניתן לשמוע מגילה באמצעות הזום, אבל השומע יחזיק מגילה ויקרא בלחש עם הקורא (אך ישמיע לאוזנו), ויברך בעצמו לפני הקריאה (אך לא אחריה).
"אם אין כל אפשרות אחרת, ניתן לצאת ידי חובת מגילה על ידי שמיעתה בזום, גם כאשר לשומע אין כלל מגילה, ובוודאי במציאות של הקורונה. לכן טוב שבתי הכנסת ישדרו קריאה בזום לחברי הקהילה. אם אין אפשרות כזו, יכול אחד לקרוא לחברו בזום אפילו ללא מניין (ואם הקורא כבר יצא ידי חובה לפני כן, יקרא בלי ברכות)".
פורים סימן את תחילתה של המגפה, ובשנה שעברה היו חייבי-בידוד שהגיעו לבתי הכנסת כדי לשמוע קריאת מגילה. השנה, אחרי שלושה סגרים והגבלות רבות, הוקם "צוות הקוראים" הכולל את חניכי ובוגרי "בני עקיבא", שיגיעו לביתם של המבודדים והחולים, יקראו עבורם את המגילה באופן בטוח ויעניקו משלוח מנות (להזמנה שגרו הודעה בווטסאפ: 052-3662601 ).
נשים בקריאת המגילה: הנשים חייבות במגילה בלילה וביום כמו הגברים, שאף הן היו באותו הנס, ויש מקומות שנשים קוראות לנשים. אם קוראים עבור נשים בלבד, מברכים "לשמוע מקרא מגילה".
מנהג "הכאת" המן: פסיכולוגים יפרשו שהאגרסיות של היהודים כנגד אויביהם עברו סובלימציה – עידון – ותורגמו מאלימות של ממש לטקס הסמלי של הכאת המן בעת קריאת מגילה. הרמ"א מדגיש שאין לזלזל במנהג זה – להכות את המן בהרעשת רעשנים וכל כלי מהומה, כל אימת שמזכירים את שמו בקריאת המגילה.
יש 54 אזכורים של המן במגילה, והידור במנהג זה עלול לפגוע קשות בסבלנות של הקהל, בעור התוף של חלק מן המתפללים ובמערכת העצבים של אחרים. לכן צריך להשתדל לקיים את המנהג הזה מתוך התחשבות בכלל הציבור, למגדול ועד קטן, טף וזקן ביום אחד. הדבר נוגע לסוג כלי ההרעשה, משך ההרעשה, ולעוצמת השימוש בו.
הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר וראש צוות החדשו"ת של ynet, מסביר כי "במנהג זה נגרמים קלקולים רבים: אין מצליחים לשמוע את כל מילות המגילה בגלל הרעש, מזלזלים בקדושת בית הכנסת, ולפעמים אף מזיקים לרכוש. הרעש גורם צער רב לרבים מהמתפללים, עד שיש כאלה שמעדיפים להתפלל במניין קטן ולא לבוא לבית הכנסת. לכן יש קהילות שהחליטו לבטל מנהג זה לחלוטין, ונראה שמנהגם עדיף".

מתנות לאביונים

עוד מצווה של קירוב לבבות בפורים שקיבלו עליהם היהודים אשר בכל מלכות אחשוורוש, ואחריהם כל הדורות. צריך לשלוח לפחות שתי מתנות לשני אביונים, אחת לכל אחד. אפשר לשלוח מזון ואפשר לשלוח כסף. שיעור המתנה הוא לפחות שתי פרוטות לשני עניים (מתנה אחת לכל עני). אבל עדיף להרבות במתנות לעניים, מלהרבות סעודתו ומשלוח מנות לחברים. צריך לתת את המתנות בפורים, בו בַיום (עד לשקיעת החמה), ולא לפני כן, ואפשר לעשות זאת על ידי שליח. אם לא מצא אפשרות בפורים, יפריש הכסף ויתנו אחרי פורים.
4 צפייה בגלריה
קריקטוריה רמת שלמה
קריקטוריה רמת שלמה
פשקווילים המזהירים מפני אסון במגזר החרדי
( יוני גרשטיין)
לא תמיד מזומן לנו אביון של ממש בפורים, ולכן כדאי להעביר מראש תרומה לגבאי צדקה או לאחד מארגוני החסד, שמתחייבים להעביר ביום הפורים עצמו את התרומה לאביונים. כל אחד ואחת מבני הבית שמעל גיל מצוות חייב במתנות לאביונים. משרד הבריאות קורא השנה לקיים מצווה זו בצורה דיגיטלית, בעזרת כרטיס אשראי או אפליקציה להעברת כספים.
במגזר החרדי מקובל כי בפורים ובימים שלפניו, פושטים בחורי ישיבה על הבתים ואוספים צדקה עבור תלמודי התורה והישיבות. ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, קרא לראשי הישיבות שלא לאפשר לתלמידים לצאת למבצע ההתרמות, ובציבור החרדי רבו הקריאות שלא לפתוח את הדלת לבחורים. הישיבות הבכירות סיכמו על הקמת מוקד התרמה טלפוני מאוחד שבאמצעותו ניתן לבחור את המוסד החינוכי אליו ניתן להעביר את הכסף.

משתה ושמחה

זמן הסעודה הוא דווקא ביום. יש לאכול לכתחילה פת ובשר ולשתות יין. בשנים רגילות נהוג לקיים הסעודה אחרי תפילת מנחה, משום החשש שמא ישתכר בסעודה ולא יוכל להתפלל. ואולם השנה, מכיוון שפורים חל ביום שישי, עדיף לקיים את הסעודה בבוקר ודווקא עד חצות היום, בשעה 11:30 בבוקר (יש מנהג נוסף: מקיימים את הסעודה כרגיל אחר הצהריים, ומפסיקים, מקדשים ומתחילים את סעודת השבת. אבל הדבר מסובך, ולכן עדיף לנהוג כמו שכתבנו).
בירושלים, כנזכר, אין בזה בעיה כי מקיימים את הסעודה ביום ראשון. בדרך כלל חוגגים את הסעודה בריבוי משתתפים, השנה, בגלל הקורונה יש לקיים את הסעודה בחוג המשפחה הגרעינית בלבד, "עם תוספת של בני משפחה מדרגה ראשונה אם הם מחוסנים", כפי שציין השבוע פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש.
שתיית יין: צריך להרבות בשתיית יין בפורים, ואפשר לקיים זאת בסעודה. לדעת הרמב"ם, מקיימים מצוות "עד דלא ידע" על ידי שינה הבאה בעקבות שתיית יין מרובה מהרגלו. ולדעות רבות, במקום שיש חשש שהשתייה תביא לידי זלזול במצוות או לקלות ראש – אין לשתות. פוסקים בכירים במגזר החרדי הורו השנה שלא להשתכר כדי שלא להקל ראש בתקנות הקורונה.

משלוח מנות

במגילה מסופר שהיהודים קיבלו עליהם לשלוח מנות איש לרעהו. החובה המינימלית – לשלוח שתי מנות לאדם אחד. אפשר לצאת ידי חובה בלחמנייה ושוקו, או אוזני המן ובקבוק יין. כל אחד ואחת מבני הבית שמעל גיל מצוות, חייב במשלוח מנות אחד.
גם מצווה זו נוהגת דווקא ביום. בכל הארץ – ביום ששי, ובירושלים והערים המוקפות חומה – ביום ראשון. נוהגים שאישה תשלח לחברתה ואיש לחברו, ויש נוהגים לשלוח על ידי שליח, ואפשר גם כן על ידי ילד קטן. גם ילדים בני מצוות צריכים לשלוח לחבריהם. אבֵלים שולחים לאחרים, אבל אין שולחים להם (ויש מקילים בזה), ומותר לשלוח לבני משפחתם.
בני ישראל מחבבים מצווה זו עד מאוד, והפולקלור היהודי, מימי התלמוד ועד ימינו, משופע במעשיות על משלוחי מנות רבים, שונים ומשונים ששלחו יהודים אלה לאלה. השנה, בגלל הקורונה, אפשר ורצוי להסתפק בעיקר ההלכה, כלומר, לתת שתי מנות לאיש אחד.
במשרד הבריאות מבקשים: "כאשר הילדים מגיעים לדירות של קרובי משפחה ושכנים, יש להניח את משלוח המנות ליד הדלת, לצלצל בפעמון, ללכת לאחור שני מטרים ולהמתין שהמארחים יפתחו את הדלת ויקחו את משלוח המנות. אם המשפחה שקיבלה את משלוח המנות רוצה לשגר משלוח בחזרה, עליה להניח אותו ליד הדלת, לסגור אותה ואז הילדים יקחו את החבילה ויחזרו לביתם".
חולי קורונה ומבודדים: הרב רימון אומר כי "ניתן לתת כסף לשליח לפני פורים או בפורים עצמו, כדי שיקנה בו מנות, ובפורים השליח ייתן את המנות, וכך צריך לנהוג חולה קורונה או מי שנמצא בבידוד. ניתן גם להתקשר לשליח (או להזמין באינטרנט) ולשלם לו מראש, או אונליין, כדי שיביא לפלוני משלוח מנות בפורים. בשל הקורונה ההמלצה היא לתת במשלוח המנות מאכלים ארוזים ולא ביתיים".

מנהגי החג

רבים ומגוונים הם מנהגי העדות בפורים, בכל חלקיו של החג. נמנה רק את העיקריים שבהם:
תחפושות: למה מתחפשים? שאלה טובה, ואין לכך מקורות עתיקים, לא במגילה ולא במשנה ובתלמודים. נראה שהמנהג אומץ אי-שם בימי הביניים, בהשפעת קרנבלים וחגים דומים לפורים שנהגו בעמים השכנים. היו חכמים שהתנגדו מאוד למנהג זה, אך אחרים יצאו בעוז להגן על המסורת המקובלת. נהוג לתלות את מנהג ההתחפשות בפסוק "ורבים מעמי הארץ מתייהדים כי נפל פחד היהודים עליהם", כאשר מפרשים "מתייהדים" במובן של מתחפשים ליהודים, ולא מתגיירים ממש.
4 צפייה בגלריה
מסכת פורים בקורונה
מסכת פורים בקורונה
מסכת פורים בקורונה
(יצחק טסלר)
בחסידות הציעו טעמים עמוקים לרעיון התחפושת, המאפשרת לאדם להעלים את ה"פוזה" הרגילה שלו, ולחשוף יותר את הכנות הפנימית שלו. רעיון שהולך שלוב זרוע עם השתייה היתירה, שאף היא משחררת את האדם ממעצורים – ויש לקוות שמאפשרת לו לחשוף פנימיות עמוקה וערכית.
והעיקר: התחפושות מרבות שמחה, לקטנים ולגדולים - וזה הלא עיקר עניינו של היום. לכן כדאי שבחירת התחפושת ולבישתה ייעשו מתוך שמחה וחדווה, ולא יהפכו למעמסה על הילדים ועל ההורים, ויהפכו את פורים מיום שמחה וצהלה - לעוגמת נפש ודמעות.
גם מי שאיננו מתחפש, נוהג ללבוש בגדי שבת ולשמוח בפורים על ידי בדחנות וליצנות. צריך להיזהר שלא להיכשל בעניינים אלה, כגון הלבנת פנים והעלבת הזולת מתוך שמחה, ושלא לזלזל בדברי תורה. הספרדים מחמירים שלא ילבשו גברים בגדי נשים, אף שהם לתחפושות.
בחברת "שושי זוהר" מציינים כי השנה לא שווקו תחפושות חדשות למגזר החרדי - אלא רק הלהיטים הוותיקים, כמו תחפושות של גיבורי התנ"ך. ב"מלכות וקסברגר" יזמו בכל זאת חידוש לחג - מסכת קורונה רב-פעמית, מצוירת, שמתאימה גם כמסכה לפורים.
בתפילות ובברכת המזון מוסיפים את תפילת "על הניסים", ואם שכחו אין חוזרים. על הפסוק "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" אמרו חכמים, כי "אורה" זו תורה. לכן ראוי לעסוק בדברי תורה ביום זה, ובעיקר בסעודת פורים.

רכבי כריזה ופשקווילים במגזר

ל-ynet נודע כי היום (ה') הודבקו פשקעווילים שכותרתם "אסון פורים תשפ"א" בכל הערים החרדיות וכן ב"ערים מעורבות", שבהן גרים רבים מהמגזר. ההערכה היא שמאחורי היוזמה עומד דסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות.
הפרסום כולל קריקטורה ענקית של המאייר החרדי, יוני גרשטיין, שבה נראים ילדים שומרי מצוות שמביאים משלוח מנות לסבא, ויושבים לסעודה רבת משתתפים. בחלק השני נראים הילדים הקטנים ממררים בבכי ב"שבעה" על קרובי משפחתם שנפטרו מקורונה.
אבי בלומנטל ומני חדד, המנהלים את הדסק החרדי במשרד הבריאות, מסרו בתגובה כי הם יזמו לרגל פורים חלוקת פלאיירים ובהם הנחיות שאישרה הממשלה, וכן שיגור רכבי רכבי כריזה לקראת פורים. בהודעה המוקלטת מתבקש הציבור "לנהוג על פי כל כללי הזהירות ולהימנע מכל התקהלות אסורה".
"בשנה שעברה גרמו סעודות הפורים לחולים רבים, ועל כן יש לסעוד עם בני המשפחה הקרובה בלבד, שלא יהפך לאבל מחולנו. גדולי ישראל הורו שלא לצאת לאיסוף כספים וניתן להעביר מתנות לאביונים באמצעות הטלפון". ברכבי הכריזה גם תושמע קריאה לצאת ולהתחסן בהקדם עם הסלוגן "מתחסנים היום, כדי לחגוג את הפסח יחד".
פרסום ראשוני: 17:02 , 25.02.21