ביום צום תשעה באב, שבו מציינים את חורבן שני בתי המקדש – הבית השני בגלל שנאת חינם, שתוצאתה סיום השלטון היהודי והיציאה לגלות – הרב הראשי לישראל מודאג. "חזרנו הביתה, הקמנו מדינה, ציינו כבר 72 שנות עצמאות – אך לצערי אנחנו ממשיכים לאפשר לנגיף שנאת החינם להשתולל, כשבכוונתו לאכול כל חלקה טובה", אומר הרב דוד לאו, בראיון לאולפן ynet.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם בלי עבר - אין לו עתיד: היכנסו לעמוד תשעה באב
"זה יום קשה לא רק בפן ההיסטורי, אלא בגלל מה שקורה פה עכשיו", הוא מוסיף. "הרמב"ם אומר שאנחנו לא מתאבלים רק על מה שהיה, אנחנו מתאבלים על כך שאנחנו לא מצליחים לקומם עצמנו בחזרה ולהשיב את עצמנו לתפארת מלכות ישראל כפי שהייתה. אני מבקש: בוא נתחיל לדבר האחד עם השני, לא האחד על השני. בואו נתחיל לכבד כל אחד גם אם דעתו שונה".

"חייבים לנשוך שפתיים"

הדרך לשגרה ברוכה עוד ארוכה, אבל הרב לאו מבקש לנשוך שפתיים: "אנחנו נמצאים במצב לא פשוט בהתמודדות מול מה שנראה כגל שני של קורונה. אתה שומע על מספרים גדולים והולכים של חולים, אתה שומע על מונשמים, וממילא גם הקושי הכלכלי של אנשים עדיין מאוד לא פשוט. מה שכרגע אני רוצה לבקש מאנשים זה לנשוך שפתיים ולהחזיק מעמד עוד קצת, ולציית להנחיות משרד הבריאות כדי לעצור את המגפה.
"אני בשיחות קרובות עם אנשי משרד הבריאות, כולל עם פרופ' רוני גמזו - ורק אתמול בצהריים סיכמנו בינינו כרגע לא להוציא לפועל גזירות חדשות על הציבור, אלא לשמור על הקיים. אז קצת להתעשת ולמצוא את הדרך להקשיב. למרות הפוליטיקה יש לנו מדינה אחת, ועליה אנחנו צריכים לשמור עבור כולנו, יש מקום לכולם גם אם יש ויכוח על הדרך".
אמרת שאתה קורא לכולם להקשיב להנחיות, אתה סבור כדעתו של פרופ' גמזו שאומר לא להרחיב את מספר המתפללים בבתי הכנסת?
"ראשית, ראוי להחמיר ולשמור על ההנחיות הקורונה בצורה מלאה. אני למשל הוריתי לאנשים שבסיכון או אנשים שעברו קורונה או עם תסמינים שלא יצומו, למרות חשיבותו ההלכתית של הצום. הוריתי גם לצמצם ולא לומר את הקינות בקהל, אלא שכל אחד יחזור לביתו כדי למנוע התקהלות הן בבית כנסת והן במקומות הסמוכים לו.
"לגבי בתי הכנסת, צריך היה לבחון האם ההגדרות נכונות או לא. יכול להיות שצריך לחשוב על מתווה אחר, כפי שכתבתי לראש הממשלה ושר הבריאות. אולי להבדיל בין בית כנסת שיש בו מקום ל-20 מתפללים, לאולם בית כנסת שמכיל 500 מקומות ישיבה. כל למשל, זה לא הגיוני שבבית הכנסת הגדול בירושלים שמכיל 300 מקומות ישיבה, מורשים להתכנס רק עשרה אנשים. ובכל מקרה, הכול עם מסכות ועם הקפדה מלאה על ההנחיות ועל הריחוק הנדרש. לשמור שלא נביא להתפרצות גבוהה, אלא נדע להוריד את הגל כדי לחזור לבתי הכנסת לקראת הימים הנוראים. זה כבר לא רחוק".