זנות בשירות הדיקטטורה

ההתלוצצות הלעוסה על זנות כ"מקצוע העתיק ביותר בעולם" רצופת שגיאות ומניפולציות תרבותיות. אין צורך להתקטנן, ובכל זאת אזכיר שהעיסוק האנושי הראשון לפי המקרא הוא עבודת אדמה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זנות" במקרא (ולא רק בו) הוא מונח מעורפל, במכוון. למעלה ממאה פעמים מופיע השורש זנ"ה במקרא וההטיות שלו עשירות במיוחד: זונה, זנונים, זונים, זנוניה ועוד.
3 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
שלמה המלך היה אמור להזדעזע מהעוני ומהדיכוי ההדדי. במקום זאת קיבלנו משפט יהיר וסדיסטי
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קל לדמיין את הסופרים המקראיים (במיוחד הנביאים יחזקאל והושע) מסננים בהנאה נקמנית הטיות יצירתיות וארסיות של השורש זנ"ה ודוקרים בדמיונם את שרשרת הנשים שפגעה בהם: נשים שהעבירו את נאמנותן לגבר אחר, נשים שהרגישו חזקות מהם, נשים שלא נענו לכל גחמותיהם ונשים שהפנו להם עורף.
חוסר ההגדרה של התואר "זונה" עובד בשירות הממסד שיוכל לשלוף את הקלף המנצח – כלומר המדכא – בשעה שתהיה לו מתאימה ולהוקיע את האישה המאיימת בלי לתת דין וחשבון על ההוקעה. ריקון התואר "זונה" מתוכן קונקרטי הוא פרקטיקה של שליטה. בדיוק כמו "ההומו", "הכושי" או "היהודי" – מהרגע שהתואר הולבש עליך, חייך הפכו הפקר.

הזרקור מופנה אל הזונות

בפתיחת פרשת השבוע, "אמור", מצוינים כמה חוקים שמושאם הוא הזונות (זונה היא לעולם לא הנמענת של החוק. המחוקק מדבר עליה אבל לא טורח לדבר איתה): "אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן... אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ כִּי קָדֹשׁ הוּא לֵאלֹהָיו"; "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף"; "וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל... אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה וַחֲלָלָה זֹנָה אֶת אֵלֶּה לֹא יִקָּח כִּי אִם בְּתוּלָה מֵעַמָּיו יִקַּח אִשָּׁה".
אז מה למדנו על הזונות? שהן נשים ממעמד נמוך. מעמדן הנמוך קשור לכך שהן לא נשואות ולא בתולות (ולכן הן באותה קבוצה עם האלמנות והגרושות). הזנות היא פעולה אקטיבית של האישה – "תחל לזנות", וזאת בניגוד ל"גרושה" שתוארה מעיד על הפסיביות המיוחסת לה, וכמובן בניגוד לאלמנה. התיאור "תחל לזנות" מעיד גם על כך שהזנות נתפסת כפעילות מתמשכת.
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו. שם את עצמו בנעלי החכם מכל אדם, שיש לו דרך פלאית להבדיל בין הזונה הרעה לזונה הטובה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משום כך, הזונה היא המגונה ביותר בשלישייה הנשית הזו – אישה לא נשואה שיוזמת קשרים מיניים עם גברים וקושרת את עצמה לחבורה של נשים פעילות מינית, אף על פי שאינן שייכות לגבר.

הזונות והמהפכה המשפטית

לאחרונה, בחסות ביבי, זכו הזונות המקראיות לרגע של עדנה והכול עסקו בסיפור על אודות שתי זונות שהופיעו כשביבי הודיע על דחיית המהפכה המשפטית (מלכים א', ג'): "אָז תָּבֹאנָה שְׁתַּיִם נָשִׁים זֹנוֹת אֶל הַמֶּלֶךְ וַתַּעֲמֹדְנָה לְפָנָיו. וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הָאַחַת בִּי אֲדֹנִי אֲנִי וְהָאִשָּׁה הַזֹּאת יֹשְׁבֹת בְּבַיִת אֶחָד וָאֵלֵד עִמָּהּ בַּבָּיִת. וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי לְלִדְתִּי וַתֵּלֶד גַּם הָאִשָּׁה הַזֹּאת וַאֲנַחְנוּ יַחְדָּו אֵין זָר אִתָּנוּ בַּבַּיִת זוּלָתִי שְׁתַּיִם אֲנַחְנוּ בַּבָּיִת. וַיָּמָת בֶּן הָאִשָּׁה הַזֹּאת לָיְלָה אֲשֶׁר שָׁכְבָה עָלָיו. וַתָּקָם בְּתוֹךְ הַלַּיְלָה וַתִּקַּח אֶת בְּנִי מֵאֶצְלִי וַאֲמָתְךָ יְשֵׁנָה וַתַּשְׁכִּיבֵהוּ בְּחֵיקָהּ וְאֶת בְּנָהּ הַמֵּת הִשְׁכִּיבָה בְחֵיקִי. וָאָקֻם בַּבֹּקֶר לְהֵינִיק אֶת בְּנִי וְהִנֵּה מֵת וָאֶתְבּוֹנֵן אֵלָיו בַּבֹּקֶר וְהִנֵּה לֹא הָיָה בְנִי אֲשֶׁר יָלָדְתִּי. וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הָאַחֶרֶת לֹא כִי בְּנִי הַחַי וּבְנֵךְ הַמֵּת... וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ קְחוּ לִי חָרֶב וַיָּבִאוּ הַחֶרֶב לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ גִּזְרוּ אֶת הַיֶּלֶד הַחַי לִשְׁנָיִם וּתְנוּ אֶת הַחֲצִי לְאַחַת וְאֶת הַחֲצִי לְאֶחָת. וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּנָהּ הַחַי אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנָהּ וַתֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת אַל תְּמִיתֻהוּ וְזֹאת אֹמֶרֶת גַּם לִי גַם לָךְ לֹא יִהְיֶה גְּזֹרוּ. וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ הִיא אִמּוֹ".
בנאומו אז, ראש הממשלה דיבר על "מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים". הקשבתי לשיעור התנ"ך של נתניהו. בפתיחת דבריו הוא טרח להשמיט את התואר "זונות" והתייחס אל "שתי הנשים", אבל הוא ידע היטב שאנחנו מכירות מספיק תנ"ך כדי לזכור שהוא רוצה קודם כול לגנות את כולנו, להעמיד אותנו במקומנו. הרי לשם בדיוק נועד התואר "זונות".

וביבי? בעיניו הוא כמובן המלך שלמה, החכם מכל אדם, שיש לו דרך פלאית להבדיל בין הזונה הרעה לזונה הטובה, ויכולת להעמיד את הזונה הרעה במקומה.

מלך גדול

סיפור שתי הזונות והמלך שלמה נפתח במילה "אז" כדי לקשור את הסיפור לדברים שהוזכרו קודם. ומה הוזכר קודם? כמה המלך שלמה אדוק וצנוע. אמנם הוא לקח לו את בת פרעה לאישה, והוא והעם עדיין מקטירים בבמות, אבל בגדול הוא ממש גדול: הוא בנה לעצמו בית גדול ובנה גם לאלוהים בית גדול, ואת אלה הוא הקיף בחומה גדולה.
בפתיחת ספר מלכים, המספר מבקש להחניף למלך שלמה ולבצר את מעמדו כממשיך של דוד – אבל החנופה כה מוגזמת, שלרגעים הקוראת שואלת את עצמה האם מדובר בחנופה או באירוניה. אל חגיגת החנופה מצרף המספר את אלוהים בכבודו ובעצמו, שפוקד על המלך: "שְׁאַל מָה אֶתֶּן לָךְ", ושלמה העניו (זה שעכשיו משתמש בעבדים רבים ובכספי ציבור כדי לבנות את ביתו המלכותי) זוכה לתדמית הצנוע הידוע: "וְאָנֹכִי נַעַר קָטֹן לֹא אֵדַע צֵאת וָבֹא... וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ".
לשנייה חשבנו ששלמה לא מתעניין בשלושת הכ"פים של מיקי זוהר, אלא שהמספר, שיודע שלא כך המצב, מציג את אלוהים כמי שמפרגן לשלמה מיוזמתו את התאוות האלה: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֵלָיו יַעַן אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה... הִנֵּה עָשִׂיתִי כִּדְבָרֶיךָ הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן... וְגַם אֲשֶׁר לֹא שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ גַּם עֹשֶׁר גַּם כָּבוֹד". כך ניקה המספר המקראי את אורוות המלך שלמה. כך גם הציג ביבי, יודע התנ"ך, את עצמו בראשית דבריו.

האשם האמיתי

משפט שלמה הוא משפט מזעזע. משפט יהיר וסדיסטי. משפט של גבר פריווילג שמתנשא על נשים שהגורל חבט בהן ובונה על הגבים הכפופים שלהן את כס המלוכה. אל שלמה המלך מגיעות נשים שצריכות לגדל ילדים בלי גב כלכלי ומתוך המעמד המגונה ביותר בקהילה. את האצבע המאשימה היה צריך שלמה להפנות כלפי עצמו. אם אלה הבעיות שנשות עמו מתמודדות איתן, כנראה יש צורך בשינוי יסודי בתנאי החיים ובתפיסת העולם המוסרית של הקהילה. שלמה היה אמור להזדעזע מהעוני ומהדיכוי ההדדי. היה עליו לבדוק עם הנשים איך אפשר לסייע להן לגדל יחד את הילד, ובעיקר איך אפשר לשפר את תנאי החיים של המעמדות המוחלשים בקהילתו כדי שלא יקרו אסונות כאלה. אלא ששלמה היה המחליש הראשי, ולכן הוא דרך על שתי הנשים האומללות בדרכו אל התהילה הבאה.
3 צפייה בגלריה
השלטים ונקניקי הסלמי שנתלו סביב ביתו של גנץ
השלטים ונקניקי הסלמי שנתלו סביב ביתו של גנץ
שלט שנתלה במסגרת מחאת המילואימניקים. החליטו להמחיש מה יקרה אילו המהפכה תתממש

היה לו ממי ללמוד

שלמה הוא נצר לשושלת מפוארת שראשיתה בשתי נשים מוחלשות, מואבייה ויהודייה ענייה, וגבר חזק שידע לתת להן סעד של ממש. בֺעז, רות ונעמי (הורה 1, הורה 2, הורה 3) הם מודל של משפחה ישנה, טובה ובכלל לא אחרת (כיוון שמשפחות של "אבא-אמא" הן מודל מקראי אחד מני רבים). כשבעז ראה את הנשים העניות הוא הבין שהן יכולות להיות אמא ואמא ולגדל יחד ילד, והוא יכול לתרום להן מעט מהכ"פים שיש לו בשפע. בעז תרם את הזרע, את המעמד ואת הכסף. היה לשלמה ממי ללמוד תורת חסד ואמת – אבל הוא החליט שלא.

ובקשר להשתמטות

"הזונה הרעה" במשפט ביבי הם אנשי המילואים שנושאים בשתיקה עול כבד על כתפיהם והחליטו שלא עוד. ראש הממשלה, האנשים האלה עשו לך ולנו טובה גדולה. הם החליטו להמחיש מה יקרה אילו המהפכה שלך תתממש. שהרי אם ישראל לא תהיה דמוקרטיה, הם לא יחיו כאן ובוודאי לא ישרתו בצבא הדיקטטורה. אז במקום לעשות לדיקטטורה שלך מסיבת הפתעה, הם העניקו דוגמית של האירוע האמיתי. והם צדקו, שהרי אפילו אתה הבנת את הרמז.
רוחמה וייסרוחמה וייסצילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer

ובבית המדרש של הטוקבקים

בשבוע שעבר כתבתי על החוקים המפלים והמשפילים שמוזכרים בתורה. בתגובה כתב לי ארי: "הייתי מאוד מעוניין לראות את זווית הראייה שלך בנוגע לאִסלאם. קדימה רוחמה. תני זווית על מגדריות ושוויון באסלאם".
ארי יקר, אני מקבלת תגובה בסגנון זה בערך אחת לשבוע, וגם משום כך כדאי שאתייחס אליה. לא מתחשק לי לעסוק באפליית נשים באסלאם וגם אין לי כלים לעשות זאת. אתה רוצה לומר שקשה יותר להיות אישה מוסלמית? יכול להיות שאתה צודק, אבל איך זה בדיוק מרגיע אותך? אני עסוקה בבית שלי, והמוסלמיות יעסקו בבית שלהן. ואתה? במקום לתת לי שיעורי בית, כתוב על מה שמעניין אותך.
שבת שלום!