בסיום חידון התנ"ך הפומבי של מחוז ירושלים, היה רגע שבו השתררה דממה באולם. המנחה הכריז שהוא רוצה להזמין לבמה את מנהל בית הספר של אביתר בר גיל, חתן התנ"ך המחוזי הטרי – אבל זה לא מתאפשר, כי המנהל נלקח מאיתנו. רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ ז"ל, מנהל תיכון אורט פלך בנים, נפל לפני כשלושה חודשים במהלך הקרבות בעזה.
המלחמה, האובדן והתקווה לשובם של החטופים והלוחמים בשלום נכחו במיוחד בחידון המחוזי, שקודם לחידון הארצי ולחידון העולמי לנוער שנערך באופן מסורתי ביום העצמאות. ראש חבר השופטים היה אליהו ליבמן, העומד בראשות מועצת קריית ארבע, שבנו אליקים חטוף ברצועת עזה. מנהל החידון ומחבר השאלות היה לירון בן משה, המכהן כחתן התנ"ך העולמי למבוגרים – שאחיו, רס"ן אריאל בן משה ז"ל, נפל בקרב על רֵעים ב-7 באוקטובר.

"אני חושב שדווקא מתוך המלחמה צריך להמשיך", אומר בר גיל בריאיון ל-ynet, "אנחנו עדיין חזקים. האויב רצה להשבית מאיתנו את התורה ואת השמחה – אבל הדבר הזה רק מחזק את התורה ואת ההתמדה. התאמנתי הרבה, ועכשיו אני מצפה מאוד לחידון הארצי".
על הרגע שבו רצו להזמין לבמה את מנהל בית הספר, והוזכר שמו של יוסי הרשקוביץ, אומר בר גיל: "בתוך כל השמחה, זה היה רגע קשה. אני יודע כמה זה היה חשוב ליוסי, הוא תמיד דרבן אותי לעשות את זה, וכשהזכירו אותו פתאום קלטתי ונפל לי בבום שהוא לא נמצא. זה כאב מאוד, אבל הרגשתי שהוא גאה בי, ואני שמח שאני עושה ופועל לפי מה שהוא האמין בו".
4 צפייה בגלריה
אביתר בר גיל
אביתר בר גיל
אביתר בר גיל. "אני יודע כמה זה היה חשוב ליוסי, הוא תמיד דרבן אותי"
(צילום: מנהל חברה ונוער מחוז ירושלים)
4 צפייה בגלריה
משמאל: אליהו ליבמן, במרכז: לירון בן משה
משמאל: אליהו ליבמן, במרכז: לירון בן משה
"ניצחון הרוח – להמשיך לחיות את התנ"ך". משמאל: אליהו ליבמן, במרכז: לירון בן משה
(צילום: מנהל חברה ונוער מחוז ירושלים)
ליבמן, חבר פורום "תקווה" שבנו אליקים עדיין מוחזק כאמור בשבי ברצועת עזה, אומר כי "ספר הספרים, התנ"ך היהודי, תורה-נביאים-כתובים, זה הספר שמלווה את העם היהודי. הוא קשור לכולנו והוא הסיפור שלנו. ניצחון הרוח הוא להמשיך ללמוד את התנ"ך ולחיות את התנ"ך, מתוך אווירה של אחדות, אווירה טובה והבנה שאלה החיים של העם היהודי פה בארץ ישראל".
מעבר לכך שבנך חטוף והמנהל של אביתר נהרג, מנהל החידון הוא אחיו של החלל אריאל בן משה, שהיה מ"פ בסיירת מטכ"ל. יצא שזה ממש מיקרוקוסמוס של מה שאנחנו חווים בחברה הישראלית. "ממש כך. אני אקריא לך רגע מתוך החידון את אחת השאלות שכתב לירון בן משה, אחיו של אריאל בן משה, בקשר לשבויים ולנעדרים – מי ניבא: 'וּפְדוּיֵי ה' יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם, שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה'? התשובה היא כמובן ישעיהו".
4 צפייה בגלריה
יוסי הרשקוביץ ז"ל
יוסי הרשקוביץ ז"ל
"הרגשתי שהוא גאה בי". יוסי הרשקוביץ ז"ל
(צילום: הדס הרשקוביץ)
4 צפייה בגלריה
אריאל בן משה
אריאל בן משה
אריאל בן משה ז"ל. נפל בקרב על קיבוץ רֵעים ב-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
רציתי שאביתר יענה, אבל כבר ענית. "אביתר היה תותח, הוא קיבל את מלוא הנקודות ואין לי ספק שלא רק שהוא זכה במחוזי, הוא ימשיך לזכות גם בארצי. כמו שאמרנו לכל המתמודדים והנוכחים, חשוב ללמוד תנ"ך אבל בעיקר חשוב לחיות תנ"ך. אפשר לראות שהנביא ישעיהו מדבר על פדויים שצריכים להשיב אותם בשמחה וברינה, ומתוך קידוש השם וניצחון. זה משהו שכולנו מאחלים שיקרה גם בקרוב, עם כל החטופים, ומתוך ניצחון עם ישראל וביטחון לכל אזרחי מדינת ישראל לנצח נצחים".
כשברקע פסגת פריז 2 שמדברים עליה, הדיבורים על עסקה שתהיה או שלא תהיה והדברים של סמוטריץ' שעוררו סערה, איך אתה מרגיש ביחס לזה? "אזכיר בהמשך לשאלתך עוד חידה שלירון כתב, על מלך יהודה שנלחם בפלשתים. התשובה הייתה חזקיהו, ומסופר עליו שהוא 'הִכָּה אֶת פְּלִשְׁתִּים עַד עַזָּה וְאֶת גְּבוּלֶיהָ'. בקשר למה שניסו לעשות לנו בשמחת תורה, אפשר לדבר על מה שפוליטיקאי כזה או אחר אמר, אבל כולם רוצים את החטופים וכולם רוצים את ניצחון עם ישראל. התנ"ך הוא מה שמחבר אותנו לשורשים. צריך לדבר על אחדות, על חיבור, על זהות ועל היסטוריה – למרות שהתנ"ך הוא לא בדיוק ספר היסטוריה כי הוא מדבר על נקודות שאנחנו אמורים ללמוד מהן, כדי להיות טובים יותר בעולם הזה, במוסר, בערכים ובאחדות ישראל, והוא מזהיר ממה שיקרה חלילה אם לא נהיה מאוחדים, מראה לאן זה יביא אותנו.
"ככל שנרבה ללמוד, לחיות ולאהוב תנ"ך, ולהבין שזה חלק מאיתנו, נהיה בטוחים יותר בצדקת הדרך. כך נזכה להשיב את החטופים האהובים, בהם הבן שלנו אליקים שלמה, וגם לזכור את הנופלים כמו אריאל בן משה ויוסי הרשקוביץ, ואת כל הגיבורים והפצועים שאנחנו מאחלים להם רפואה שלמה. שכל החטופים ישובו במהרה, בעזרת ה', למען ניצחון עם ישראל בארצו".