מאז פרוץ המלחמה עלו לישראל בסך הכול 12,745 עולים, בהם כ-8,300 מרוסיה, כ-900 מארצות הברית, כ-400 מצרפת ומספר דומה מאוקראינה. עולים נוספים הגיעו ממדינות רבות מרחבי העולם כמו קפריסין, בלארוס, ארגנטינה, דרום אפריקה, קולומביה, אוסטרליה ועוד. כך מפרסם משרד העלייה והקליטה, במלאת חצי שנה למלחמה.
הנתונים המספריים מעידים על כך שמאז 7 באוקטובר 2023 ומדי חודש בחודשו, חל גידול מתמיד במספר העולים לארץ ככל שהתמשכה המלחמה. בחודש אוקטובר 2023 עלו ארצה רק 781 עולים, בנובמבר 2023 – מספר זה כמעט הוכפל ונסק ל-1,466 עולים, ובדצמבר 2023 – 2,145 עולים. ברבעון הראשון של שנת 2024, שיא במספר העולים החדשים הרשם בחודש מרץ, אז עלו 3,074. על פי משרד העלייה והקליטה, טווח הגילים של העולים ארצה מרחבי העולם הוא רחב ומגוון. כך למשל לצד כ-850 עולים בגיל הפרישה, הגיעו כ-1,500 תלמידי בית ספר יסודי ותיכון.
2 צפייה בגלריה
הכנס בפריז
הכנס בפריז
מתעניינים בעלייה בכנס MedEx בפריז, המיועד לרופאים
(צילום: יונית שילר)
קרוב ל-800 מהעולים החדשים עוסקים בהנדסת טכנולוגיה, ומספרם הכולל של הכלכלנים ורואי חשבון שהגיעו בתקופה זו עומד גם הוא על כ-800. כמעט 500 מהעולים עוסקים בעולם ההייטק, וכ-270 רופאים בחרו לעזוב את המוכר ולהעתיק את מקום מגוריהם לישראל. בששת החודשים האחרונים עלו לארץ גם שמונה מהנדסי אווירונאוטיקה וחלל, שמונה כוריאוגרפים ובמאים, חמישה מנהלי בתי ספר, חמישה עורכי סרטים, חמישה תופרים וחייטים, שני קציני כלי טיס, שתי מיילדות ועוד.
במשרד העלייה והקליטה מציינים כי הם ערים לגידול בפתיחת תיקיי העלייה ממדינות המערב. כך, למשל, בצרפת חל גידול דרמטי של 244% בבקשות לפתיחת תיקים לקראת עלייה בתקופת המלחמה ביחס למספר אשתקד. כמו כן, חל גידול משמעותי של 98% בפתיחת התיקים בקרב יהודי קנדה, ובקרב יהודי ארצות הברית חל גידול של 84%. עלייה של 33% נרשמה בפתיחת תיקי עלייה בקרב יהודי בריטניה.

זינוק בתקריות האנטישמיות בעולם

העלייה בהתעניינות באפשרות של עלייה לארץ בקרב יהודים במדינות מערביות נרשמת כאשר ברקע חל זינוק באנטישמיות. המרכז לחקר האנטישמיות (ARC), גוף המחקר של CAM – התנועה למאבק באנטישמיות (Combat Antisemitism Movement), זיהה למשל כי במהלך החודש שעבר אירעו 532 תקריות אנטישמיות מדווחות ברחבי העולם. מדובר בממוצע יומי של 17.1, עלייה חדה של 315% בהשוואה לחודש מרץ בשנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שווייץ
(צילום: Arnd Wiegmann / AFP)
הרוב המכריע של התקריות בחודש מרץ, 454 תקריות (85.5%), כללו דברי שטנה. 417 מתוך התקריות שאותרו (78.5%) כללו פעולות אנטישמיות הקשורות לישראל, עלייה מדאיגה שאפשר לייחס לביטויים גלובליים של אנטי-ציונות ופגיעה בקהילות יהודיות ברחבי העולם לאחר הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר. 90 (16.9%) מהתקריות התרחשו בקמפוסים של אוניברסיטאות, ונרשמו גם 45 מעשי ונדליזם נגד מוסדות יהודיים ונכסים פרטיים. 45 אירועים נוספים אף כללו שימוש או איום באלימות.
נדמה כי במרץ נרשמה עלייה לא רק בכמות התקריות האנטישמיות, אלא גם בחומרת המעשים. כך, לדוגמה, יהודי אזרח שווייץ נדקר בידי מהגר שהתייחס לאידיאולוגיה אסלאמית בזמן ביצוע התקיפה; יהודי אזרח צרפת הותקף בפריז כאשר יצא מבית הכנסת; באורוגוואי צויר צלב קרס על מטה איגוד המורים הלאומי; בניו יורק רוססה כתובת "Free Palestine" על בניין ישיבה; במכון ללימודים פוליטיים של פריז מנעו מסטודנטית יהודייה להיכנס לחדר, ובזמן שנחסמה צעקו "אל תיתנו לה להיכנס, היא ציונית"; ובסעודיה, חבר יהודי בוועדת ארצות הברית לחופש דת בינלאומי קיבל שוב ושוב הוראה על ידי גורמים סעודיים להסיר את הכיפה.
סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות (CAM), אמר כי "בצילה של המלחמה בעזה, האנטישמיות החדשה המאפיינת את החודשים האחרונים ברחבי העולם, באה לידי ביטוי בעיקר בגילויים של שנאת ישראל ובהתנגדות לציונות. זוהי רעידת אדמה של ממש. בצל האירועים בארץ, יהדות התפוצות מוצאת את עצמה תחת מתקפה חריפה וחריגה בהיקפיה ובעוצמתה, כאשר גורמים פרו-פלסטיניים משלבים כוחות עם השמאל הרדיקלי ויוצרים דה-לגיטימציה לישראל וליהודים כאחד".