מחוז בתי ספר בפרברי פורט וורת' שבטקסס הורה להסיר מהמדפים ומהספריות הדיגיטליות את "אנה פרנק – היומן הגרפי", של היוצרים הישראלים ארי פולמן ודוד פולונסקי, לצד עותקים של התנ"ך ועוד עשרות ספרים. הסיבה: תלונות מצד הורים במחוז. ההודעה שהוציאה ג'ניפר פרייס, מנהלת תוכניות הלימודים וההדרכה במחוז, נשלחה ביום שלישי השבוע, והיא דורשת: "להוציא את כל הספרים מהספריות ומהכיתות עד סוף היום".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זה היה האחרון בשורה של טיהורי ספרים שיישמו בתי ספר ברחבי ארצות הברית, בעקבות תלונות של הורים שמרנים המערערים על שלל טקסטים בנימוקים שונים – החל מתוכן ידידותי ללהט"בים ועד קשרים, כביכול, עם "תיאוריית הגזע הביקורתית". כמה מהערעורים הללו הופנו בעבר גם כלפי ספרים בעלי תוכן יהודי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"זה מתועב. זה נורא. זו החרמת ספרים בחסות החוק, ואין שום דרך לעקוף את זה", אמרה לייני האוז, אם לארבעה במחוז קלר, בתגובה להנחיה החדשה. "אני מרחמת על המורים ועל הספרנים".

הסרה – ללא נימוק

"אנה פרנק – היומן הגרפי", מאת הקולנוען הישראלי ארי פולמן והמאייר דוד פולונסקי, הוא עיבוד מאויר ליומן רב המכר של הנערה המתבגרת שנספתה בשואה, שאושר על ידי קרן אנה פרנק. הספר זכה לביקורות נלהבות עם יציאתו, ובניו-יורק טיימס נכתב כי הוא "מרתק ואפקטיבי כל כך שקל לדמיין אותו מחליף את 'היומן' (המקורי) בכיתות ובקרב קוראים צעירים יותר".
1 צפייה בגלריה
"יומנה של אנה פרנק: היומן הגרפי", מאת הקולנוען הישראלי ארי פולמן והמאייר דוד פולונסקי
"יומנה של אנה פרנק: היומן הגרפי", מאת הקולנוען הישראלי ארי פולמן והמאייר דוד פולונסקי
הספר שנאסר: "אנה פרנק – היומן הגרפי", מאת הקולנוען הישראלי ארי פולמן והמאייר דוד פולונסקי
האוז מספרת כי הערעור של ההורים נגד הספר הגיע בפברואר, ולפחות בהתחלה נתקל בהתנגדות מצד המחוז. היא עצמה לא יהודייה, ונמצאת ברשימת הורים שניתן לזמן לוועדה הבוחנת תלונות נגד ספרים כאלה ואחרים. ההורים שהתלוננו אינם מחויבים לספק הסבר פומבי לדרישתם להורידו ממדפי הספריות בבתי הספר במחוז.
"כשקיבלנו את התלונה על יומנה של אנה פרנק, חשבנו לעצמנו, 'זו בטח בדיחה'. אבל לא", אמרה האוז, והוסיפה כי בתלונה נכתב ש"אסור לקרוא את הספר ללא השגחת הורים". האוז אומרת כי ייתכן שההתנגדות הגיעה על רקע אזכורים המופיעים ביומן הבלתי מקוצר, של איברי מין נשיים ושאר ענייני מיניות שנחשבו בעבר "פורנוגרפיים". ואולם לדבריה, קשה לקבוע את הסיבה, משום שההורה שערער על הספר לא הגיע לישיבת הוועדה.

גם התנ"ך ברשימה השחורה

הוועדה של האוז החזירה את היומן לספריות, וחשבה שבזאת תסתיים הסאגה. אבל במאי, בעקבות הבחירות להנהלת בתי הספר, השיגו פעילי ימין רוב במועצת המנהלים, תוך שהם מגובים בכספי הקמפיין של תורמים המזוהים עם חברת הסלולר השמרנית Patriot Mobile. כעת, הנבחרים החדשים בהנהלת המחוז מנסחים מחדש את הקריטריונים לאישור ערעורים מצד הורים, ובינתיים הורו לסלק מהספריות בבתי הספר את כל הספרים שנגדם הוגש ערעור בשנה שעברה.
"לעת עתה, ההנהלה של מחוז בתי הספר העצמאים בקלר מבקשת מאנשי הצוות ומהספרנים שלנו לעיין בספרים שנגדם הוגש הערעור בשנה שעברה, כדי לקבוע אם הם עומדים בדרישות המדיניות החדשה", כתבו ראשי המחוז, בתגובה שמסרו ל-JTA. "ספרים שעומדים בהנחיות החדשות, יוחזרו לספריות לכשתובהר הסוגיה בעניינם".
בהצהרת המחוז לא הזכירו את אנה פרנק, וגם לא את התנ"ך, ספר נוסף שנגדו הוגש ערעור בשנה שעברה, ועל כן קיימת סבירות גבוהה שגם הוא יוסר ממדפי בתי הספר. ספרים נוספים שיוסרו כוללים כנראה את "העין הכי כחולה" מאת טוני מוריסון, Fun Home מאת אליסון בקדל וגם So You’ve Been Publicly Shamed מאת ג'ון רונסון.

קונספירציות ומזימות

ראשי המחוז לא פרסמו ציר זמן ליישום המדיניות החדשה. על פי המדיניות הנוכחית, כל הורה, עובד או "תושב" המחוז רשאי לערער על "מידת הנאותות" של כל ספר שנכנס לספריות או לכיתות הלימוד. מחוז קלר היה מושא לחקירה של סוכנות החינוך הטקסנית בשנת 2021, בעקבות הטענה שהעלה המושל הרפובליקני, גרג אבוט, ולפיה המחוז מעמיד לרשות הילדים ספרים "בעלי אופי מיני מפורש".
"קבוצת האנשים הזו שנבחרה להנהלת בתי הספר, וההורים המטורללים שעומדים מאחוריהם, קבעו שדיוני הוועדה מכורים מראש", ציינה האוז, ותיארה הורים שהשתתפו בישיבות ההנהלה בטענה שקיימת "מזימה להשתלט על בתי הספר הציבוריים שלנו", תוך שהם לבושים בחולצות עם הכיתוב "אלכס ג'ונס צדק", בהתייחסם למגיש הרדיו הקיצוני שקידם תיאוריות קונספירציה מופרכות.
האוז הסבירה שהפכה לפעילה לא רשמית מטעמם של מורי המחוז וספרניו, מכיוון שהם חששו לדבר על המדיניות החדשה, והוסיפה שיותר מתריסר אנשי חינוך יצרו איתה קשר בבוקר שבו שוגרה ההנחיה החדשה. מורה אחת התקשרה אליה בדמעות. "היא אמרה את זה מפורשות: 'אסור לי אפילו לתת להם לקרוא את יומנה של אנה פרנק'".
מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל מביע דאגה, ואומר כי "בכך נמנעת מילדי טקסס האפשרות ללמוד על אירוע כל כך חשוב בהיסטוריה הנוכחית". לדברי קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, "בימים אלה, שבהם גדלה הבורות בכל הנוגע לאירועי השואה והתגברות האירועים האנטישמיים בארצות הברית, אנחנו בטוחים כי יש ללמד אירועים אלה".
הארגון פנה אל "מנהלי בתי הספר הרלוונטיים בטקסס ובכל מקום אחר, בקריאה להצטרף למאבק נגד גזענות, קסנופוביה ואנטישמיות, ולכלול בתוכניות הלימודים את הספרים שיסייעו בכך".