חצי שנה אחרי שהתחייב בפני בית המשפט העליון כי יוקם מערך בחינות ממלכתי להכרה בידע התורני של נשים, מודיע היועץ המשפטי לממשלה כי לא מצא משרד ממשלתי שיסכים להפעילו. בעדכון לבג"ץ במסגרת עתירת ארגון עתים וקבוצת נשות הלכה בעניין, לקראת דיון שנקבע לשבוע הבא, ביקש היועץ ארכה של שישה חודשים על מנת לנסות להגיע לפתרון בהסכמה, בלי התערבות בית המשפט.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
היועמ"ש כבר הודה בעבר כי קיים קושי משפטי במצב הקיים, בו רק גברים רשאים לגשת למבחני ההסמכה של הרבנות הראשית, המקנה להם, בין היתר, זכויות תעסוקתיות וכלכליות שונות בשירות הציבורי. אף שהעותרות הדגישו כי הן אינן מבקשות לשמש בתפקידים רבניים, אלא רק הכרה רשמית בידע ההלכתי שלהן - סירבה הרבנות לפתוח בפניהן את המערך הקיים, והציעה להקים מסלול חלופי במסגרת ממלכתית אחרת. המדינה אימצה את הפשרה והודיע לבג"ץ על ההחלטה – וכעת היא מדווחת כי יישומה נכשל.
בהודעת היועמ"ש נכתב כי האכסניה הטבעית למערך המתוכנן הייתה אמורה להיות המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, אך המגעים בין הרבנות הראשית, המשרד לשרותי דת ונציבות שירות המדינה לבין המשרד "לא צלחו".
העותרים משוכנעים כי אין מדובר בהחלטה מקצועית אלא פוליטית, והיא תוצאה של כניעה למפלגות החרדיות המנסות לטרפד את המהלך. את ההתנגדות, אגב, מוביל הרב הראשי יצחק יוסף, שכנשיא מועצת הרבנות אישר את המתווה - אך כלפי חוץ מנהל נגדו מאבק ציבורי חריף.

אין היתכנות לבחינות הנשים

בהמשך מתאר היועץ מציאות מביכה שבה הגופים השונים המבקשים לקדם את המהלך מחזרים על הפתחים, נודדים בין משרדי ממשלה שונים – ונדחים על ידי כולם. כך, למשל, ישיבה שהתקיימה בעניין עם צמרת משרד החינוך, הסתיימה ב"אין היתכנות". הנימוק הרשמי היה שהאגף לחינוך מבוגרים שפעל בו עבר למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, אך הודגש כי גם אם ישוב למקומו הקודם, לא ניתן להבטיח כי הוא יפעיל את הבחינות לנשים משום שמדובר ב"סוגיה שבמדיניות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: הרבנות הראשית)
הניסיון הבא - מאולץ משהו - נעשה מול משרד הרווחה, בתקווה שהאגף להכשרה מקצועית הפועל בו הוא שיערוך את הבחינות. בתום שתי פגישות ועוד כמה שיחות בין הצדדים נמסר גם ממשרד זה ש"אין היתכנות" לבחון נשים בנושאים שאינם קשורים להכשרות המקצועיות המפוקחות על ידו.
לאחר הדחייה הנוספת כינס השר לשירותי דת ישיבה נוספת עם בכירים ממשרדו ומהרבנות הראשית, שבה הוחלט לשוב ולהידבר עם שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין. אלא שעוד בטרם נקבעה איתו פגישה – התפטר אלקין מתפקידו ומהכנסת (לאחר המעבר מהליכוד לתקווה חדשה), והיועמ"ש מצא את עצמו שוב מול שוקת שבורה.
כעת, לאור כשלון המאמצים עד כה, ובעקבות פיזור הכנסת, מבקש היועץ מבג"ץ שלא להכריע לפי שעה בעתירה, ולאשר למדינה פרק זמן נוסף להסדרת העניין בהסכמה, ולעדכן את בית המשפט עד מאה ימים לאחר הבחירות.

הנשים דורשות פיתרון זמני

בינתיים פקעה סבלנותן של הנשים הממתינות זה שנה וחצי לסעד, והן דורשות כי יתאפשר להן לגשת לבחינות הנערכות לגברים על ידי הרבנות הראשית – לפחות כפיתרון זמני. עורכי הדין אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון עתים, שהגישו את העתירה בשיתוף מרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן וארגון קולך, אמרו: "המדינה אינה צריכה לכתת רגליה ולקבץ נדבות ממשרדי ממשלה שונים, אלא להסיר את החסמים שקיימים במערך הקיים. אין שום בסיס חוקי לאפליה זו, והיא פוגעת ביסודותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
2 צפייה בגלריה
 מגישי העתירה, עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג
 מגישי העתירה, עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג
עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג
(צילום: אוהד צויגנברג)
הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, הוסיף: "מתן אפשרות לנשים לגשת לבחינות הרבנות תעשיר ותחזק את עולם התורה, ותיתן מענה לציבור גדול של לומדות תורה המבקשות לקבל הכרה. לאחר ששקדו על תלמודן במשך שנים רבות בבית המדרש, ראוי כי יקבלו הכרה כמו כל לומדי התורה".
הרב פרבר חש כי מדובר ב"ניסיון להרחיק את רגליהן של נשים ומוסדות ששייכים לציונות הדתית", והדגיש: "בקשתנו באה מתוך רצון לחזק את היהדות במדינת ישראל, וניתן רק להצטער על גישה זו של הרבנות הראשית".