הרב הראשי לישראל יצחק יוסף הודיע כי הוא מתנגד להודעת היועץ המשפטי לממשלה לפיה המדינה תקים מערך בחינות הלכה ממלכתי לנשים המקביל להסמכת הרבנים. בעקבות ההחלטה שנחשפה ב-ynet, איים הרב יוסף כי אם הרבנות הראשית תחויב לבחון נשים, יופסקו במחאה גם הבחינות לגברים עד לאישור חוק עוקף בג"ץ שימנע את המהלך.
"הרבנות הראשית לישראל איננה מוסד להשכלה גבוהה, ותפקידה הוא להכשיר רבנים בישראל", נכתב בהודעה שפרסמה הרבנות בעניין. "נשיא מועצת הרבנות הראשית, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, הנחה את גורמי המקצוע ברבנות הראשית להתנגד מכל וכל להכשרת נשים לרבנות". עוד נמסר כי "ההלכה והמסורת היהודית שהרבנות אמונה על שמירתן אינן מאפשרות הכשרת נשים לרבנות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הם איימו כי "ככל שתהיה הנחייה משפטית שתחייב אותה להכשיר נשים לרבנות בניגוד להלכה, הרי שיושבת כליל מערך הסמכת הרבנים ולא יתקיימו בחינות רבנות עד לתיקון חקיקה שיסדיר העניין".

הרב הראשי לא ייתן יד למגמה

ועם זאת, נראה כי ההתנגשות נמנעת, שכן מתווה היועמ"ש עוסק בהקמת מערך ממלכתי מחוץ לרבנות הראשית - ככל הנראה במשרד להשכלה גבוהה - וזאת לאחר שהרבנות עצמה כבר נתנה את הסכמתה לכך. נראה כי האיום של הרב הראשי מכוון בעיקר פנימה, אל תוך עולם הרבנות, ומטרתו להדגיש, על רקע הפרסומים האחרונים בעניין, כי לא יתן יד לבחינות הלכה לנשים בתוך הרבנות הראשית.
2 צפייה בגלריה
הרבניות שעתרו, שרה סגל כץ ורחל קרן
הרבניות שעתרו, שרה סגל כץ ורחל קרן
העותרות
(צילום: אוהד צויגנברג)
מול נחשף ב-ynet כי המדינה תאפשר לראשונה לנשים לגשת למבחני הלכה ולזכות בהכרה ממלכתית על הידע התורני שלהן - מקבילה לתעודת ההסמכה לרבנים מטעם הרבנות הראשית. בעקבות עתירה של כמה נשות הלכה לבג"ץ, הודה היועץ המשפטי לממשלה בתגובה לבית המשפט כי המצב הקיים, שבו רק גברים רשאים להיבחן ברבנות, מפלה אותן לרעה ויוצר "קשיים משפטיים", והודיע על ההחלטה להקים מסלול בחינות מקביל לנשים.
הודעת היועמ"ש באה בעקבות עתירת ארגון עתים, המייצג את נשות ההלכה, בשיתוף עם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן וארגון קולך. העותרות, באמצעות עורכי הדין אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג, הדגישו כי אינן מבקשות זכאות לתעודת הסמכה לרבנות, אך הכרה בידיעותיהן תסייע להן להתמודד לתפקידים תורניים נשיים במגזר הפרטי. עוד טענו כי בשירות הציבורי הצלחה במבחנים אלה מקבילה לתואר ראשון, ובכך היא מהווה תנאי למועמדות למשרות שונות ויש לה משמעות גם לעניין דרגת השכר.

"לא תואר אקדמי ולא אתגר פמיניסטי"

בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו כי "בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה אדירה ומבורכת בכניסתן של תלמידות חכמים לעולם הוראת ההלכה. סירובה של הרבנות להכיר בתהליך זה הינה עיוורון להתקדמות תורנית שכל העולם הדתי מתקדם אליו. זה שנים שהרבנות מסרבת לפתוח את שעריה בכשרות, בגיור, בהסמכה של נשים ועוד. תהיינה הסיבות אשר תהיינה, בפועל, דווקא ההקשחה של הנהלים גורמת לאזרחים רבים להתרחק מהרבנות להפעיל לחץ לפתיחת מסלולים מקבילים מחוץ לה".
2 צפייה בגלריה
 הרב הראשי יצחק יוסף
 הרב הראשי יצחק יוסף
הרב הראשי יצחק יוסף
(צילום: אלי איטקין)
במרכז ליב"ה תמכו בעמדות הרב הראשי, ואמרו כי "הסמכות לרבנות הם לא תואר אקדמי ולא אתגר פמינסטי, זו דרך העברת התורה המסורה מדור לדור, ומי שקובע אותה, מאז ומעולם, הם רבני ישראל ולא בית המשפט. אנחנו ממליצים לכל החוגגים והקופצים להירגע. כבר אלפי שנים שהתורה עוברת מדור לדור בצורה טהורה, וכך יהיה גם בעתיד. תחזקנה ידיהם של הרבנים הראשיים לישראל, העומדים בפרץ מול כל הניסיונות לפגוע בקודשי ישראל ובמסורת ישראל".
בתנועת ישראל חופשית הגיבו לאיומי הרבנות על השבתת מערך ההסמכה: ״תשביתו. אם אפשר - מחר".