כאשר רות פרידמן, העומדת בראש "אוהב שלום" - בית כנסת אורתודוכסי-מודרני בוושינגטון - עלתה למטוס בדרכה הביתה ביום שלישי לאחר הלוויית סבתה, היא הרגישה שמשהו עומד לקרות. הטיסה שלה הייתה מלאה בנוסעים שלבשו בגדים ואביזרים המעידים כי הם תומכי טראמפ, בדרכם לבירת ארה"ב, כדי למחות על תוצאות הבחירות לנשיאות. כאשר המטוס נחת, מישהו צעק: "מי כאן כדי לתמוך בנשיא טראמפ?" ואחרים הריעו לו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"נבהלתי מאוד מפני שאני יהודייה", סיפרה פרידמן. "ניסיתי לשמור על פרופיל נמוך. באמת פחדתי להתעמת איתם". ארגונים "שומרי הסף" המתריעים על קיצוניות, מזהירים כבר חודשים מפני אפשרות של אלימות ברחובות ופגיעה בקהילות מיעוטים - כולל יהודים - ביום הבחירות או לאחריו.
ביום רביעי, כאשר מפגינים תומכי טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול, ועצרו זמנית את תהליך האישור של ג'ו ביידן כנשיא הבא של ארצות הברית - היה נראה כי הסיוט עומד להתממש. "הפחדים הגרועים ביותר שלנו התגשמו", אמרה היידי בייריץ', מייסדת שותפה של "פרויקט גלובלי נגד שנאה וקיצוניות". "כולם בסביבתי הזהירו בדיוק מהדבר הזה".

"אנחנו רוצים להיות שם"

הבוחרים היהודים בארה"ב העדיפו ברובם המכריע את ג'ו ביידן על פני דונלד טראמפ, על פי הערכות של חברות סקרים רפובליקניות ודמוקרטיות כאחד. הקהילה היהודית אורתודוכסית הייתה חלוקה בדעותיה, אך חלק מהסקרים הצביעו על כך שטראמפ זכה ברוב הקולות היהודיים האורתודוכסים (אין נתונים מדויקים על ההצבעות מפני שהמצביעים אינם מסווגים על פי דת).

הפיצול בתוך הקהילה קיבל משנה תוקף במהומות האחרונות. בעוד פרידמן והרב של בית הכנסת האורתודוכסי ליברלי שלה, שמואל הרצפלד, שלחו מסרים לחברי הקהילה בניסיון להרגיע את חששותיהם מפני אלימות שתגלוש גם כלפיהם - יהודים אורתודוכסים אחרים הצטרפו למפגינים.
השי טישלר, מנחה תוכנית רדיו פרובוקטיבי ותומך טראמפ, נסע מברוקלין לוושינגטון להפגנות. הוא אמנם גינה את האלימות, אך הביע תמיכה בפריצה לבניין הקפיטול. "לו הייתי נמצא בקדמת המפגינים, לא הייתי פורץ פנימה", אמר. "הייתי נכנס דרך הדלתות. אנחנו רוצים להיות שם".

"לא שמעו אותנו, אז זה מה שקרה"

יהודים אורתודוכסים רבים שבאו לוושינגטון כדי לתמוך בטראמפ, הגיעו באוטובוסים שהושכרו במיוחד ואורגנו בקבוצות ווטסאפ. לא רק מברוקלין, הם הגיעו גם ממונסי, מעוז אורתודוכסי הנמצא במרחק שעת נסיעה ממנהטן, ומלייקווד, עיר במרכז ניו ג'רזי שבה מתגוררת קהילה חרדית גדולה.
3 צפייה בגלריה
מהומות בוושינגטון
מהומות בוושינגטון
מסקרים את המהומות בוושינגטון
(צילום: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)
ביום רביעי בבוקר הם הריעו בעצרת שבה קרא הנשיא טראמפ להמונים: "לכו לעבר בניין הקפיטול", ו"לא נחזיר לעצמנו לעולם את המדינה באמצעות חולשה". לאחר שאספסוף פרץ לתוך בניין הקונגרס, צייץ יוסי גסטטנר, המנהל את "המועצה לענייני הציבור היהודי האורתודוכסי", קריאה "להירגע" - ואמר כי פעולות המתפרעים שקולות לכניסה "בלתי מורשית לבניין".
גילה ג'דוואד, שסייעה בארגון עצרת תמיכה בטראמפ באוקטובר בקהילה שלה בפרבר של ניו יורק, העלתה בפייסבוק תמונה של עצמה מול בניין הקפיטול, עם הכיתוב "היום החזרנו לעצמנו את הקונגרס".
יהודים אחרים הנמנים על תומכי טראמפ גינו את האלימות, אך הסבירו את הרגש העומד מאחוריה: "אף שמרן לא יתייחס בסלחנות למה שקרה היום. הפריצה עצמה לבניין הקפיטול - הייתה מעשה לא פטריוטי", אמר נחמן מוסטופסקי, המנהל הכללי של ארגון יהודי אורתודוכסי שמרני בשם "חובבי ציון". "אבל במהלך הקיץ שמענו במשך חודשים שאנשים מרגישים שלא שומעים אותם, וזה מה שקורה".

הרב קרא לחברי הקהילה לקרוא תהילים

חלק מתומכי טראמפ האורתודוכסים השוו את אירועי יום רביעי להפגנות Black Lives Matter - וטענו כי נבחרי הציבור שהביעו את תמיכתם בהפגנות למען צדק גזעי, שהפכו לאלימות, נוהגים כעת בצביעות כאשר הם מגנים את האלימות בגבעת הקפיטול.
3 צפייה בגלריה
השי טישלר בהפגנה: "הייתי נכנס דרך הדלתות"
השי טישלר בהפגנה: "הייתי נכנס דרך הדלתות"
השי טישלר בהפגנה: "הייתי נכנס דרך הדלתות"
(טוויטר השי טישלר)
"מה שראינו היום היה אימה מוחלטת, במיוחד מפני שזה קרה בבניין הקפיטול, ורק לפני זמן לא רב היינו עדים לאלימות בכל רחבי המדינה", אמר דב היקינד, מנהיג פוליטי אורתודוכסי מברוקלין, ששירת כחבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית במשך 35 שנים. "המפלגה שלי, המפלגה הדמוקרטית, לא הייתה כה צעקנית ובוטה בכל הנוגע לאלימות".
בד בבד, קבוצות יהודיות הוקיעו באופן מוחץ את האלימות בהפגנות. "ישראל הצעיר", איגוד בתי כנסת אורתודוכסיים שהביע תמיכה גלויה בטראמפ בעבר, אמר בהודעה כי "ההפגנות האלימות והמתקפות שלוחות הרסן שהיינו עדים להן היום, מצערות ומהוות התקפה מסוכנת על היסודות שעליהם מושתתת המדינה".
ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים, ארגון גג של יהודי ארה"ב, פרסם הודעה שגינתה את האלימות, וכך עשו גם תנועת היהדות הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית. יהודי וושינגטון, ברובם הגדול דמוקרטים, עקבו בדאגה אחרי אירועי היום.
הרב הרצפלד מ"אוהב שלום" אמר, כי לאורך כל היום פנו אליו חברי קהילה מודאגים. הוא המליץ להם לקרוא פרקי תהילים רלבנטיים. "יש כיום במדינה חרדה רבה, והאנשים מחפשים משמעות והכוונה במסורת שלנו".

"לזכור שאנחנו רק אורחים כאן"

לאחר שראש העיר וושינגטון, מיוריאל באוזר, הטילה עוצר בשעה 6 בערב על העיר, ביטל בית הכנסת "קשר ישראל" את תפילת ערבית שנערכת בחוץ בתקופת הקורונה. רב בית הכנסת, חיים שפנר, אמר בריאיון כי אמונותו בביטחונה של אמריקה, במיוחד עבור יהודים, התערערה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
פריצת תומכי טראמפ לקונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
(צילום: רויטרס)
"אני צופה בבניין הקפיטול ואנשים מנפצים חלונות, מטפסים פנימה ויושבים במושבי הסנאט... יש בזה משהו מדאיג מאוד", אמר. "אבל אני חושב שכיהודי עלינו לראות זאת גם באור אחר, ולהודות שאולי האדמה שמתחת לרגלינו איננה כה מוצקה כפי שתמיד חשבנו".
יהודים מקומיים אחרים דאגו בנוגע לביטחונם המיידי של הרבנים ומבני בתי הכנסת שלהם. הרב אהרון אלכסנדר והרבה לורן הולצבלאט מקהילת "עדת ישראל", בית כנסת קונסרבטיבי בוושינגטון, שידרו בשידור חי בפייסבוק, כאשר רשתות הטלוויזיה הראו מפגינים בבניין הקפיטול הופכים שולחנות ושוברים חלונות. "התגובה הראשונה שלנו הייתה לעלות מיד לשידור חי, כדי שאנשים לא רק יקראו את המילים שלנו - אלא יוכלו לראות את הפנים שלנו", אמר אלכסנדר. "כולנו עוצרים את נשימתנו".
בית כנסת בפולס צ'רץ' מחוץ לוושינגטון ערך "אספה וירטואלית למען הדמוקרטיה", ו"הוועידה המרכזית של הרבנים האמריקנים" של התנועה הרפורמית, פרסמה "תפילה למען השלום".
מבית הכנסת שלו בוושינגטון, הרב שפנר אומר שקיימת תחושה כי האירועים בוושינגטון עשויים לחולל שינוי תודעתי בקרב יהודי ארצות הברית. "אנחנו מרגישים ללא ספק בטוחים פה. אני חושב שאנחנו מרגישים שארצות הברית שונה, שהיא דמוקרטיה נהדרת", הוא אומר. "אבל עלינו לזכור גם שאנחנו בגדר של אורחים כאן. האם ארה"ב באמת שונה? אינני יודע. אני מקווה שכן. אבל ישנם רגעים שבהם אני חושב שצריכים להיות לנו ספקות".