היציאה מהארון של יאיר שרקי, כתב חדשות 12, עוררה תגובות רבות בציבור הדתי שנעות בין הלם לחיבוק. רבים מהציונות הדתית ביקשו לחזק אותו בתגובות על הפוסט הוויראלי שפרסם, במה שמראה את השינוי שהתחולל בתחום הקבלה של הומוסקסואלים בחברה הדתית-לאומית, בפרט באגפים הליברליים יותר שלה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הגדיל לעשות הרב אברהם סתיו, בנו של יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו, ששיתף את הפוסט של שרקי והתייחס אליו בצורה חיובית ובהרחבה. "אדם יכול להיות הומו ויחד עם זה לחיות חיים דתיים מלאים וגדושי אמונה ואהבה ויראה", כתב, בין השאר. "יהיו גם קשיים. וראוי להודות שהם יהיו אפילו קצת יותר גדולים מקשיים אחרים, אבל הם לא סותרים מסע של תורה ומצוות וקידוש שם שמיים, כפי שיאיר שרקי עושה כבר שנים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אני מעודד מזה שהפוסט של יאיר בעצם משדר לאנשים: לא רק שאתם יכולים להיות דתיים והומואים, את זה אנחנו יודעים כבר הרבה שנים – אלא שאתם יכולים להיות דתיים עם כל הגדלות שבדבר", אומר הרב סתיו ל-ynet. "אתם יכולים להיות מיינסטרים מגזרי, אנשים שמשדרים יראת שמיים ושעבודת ה' היא לב החיים שלהם, ולא רק איכשהו לשרוד עם כיפה. שרקי הוא סמל לגאווה דתית, שלא מתבייש בזהות הדתית שלו, ששם את הכיפה ואת הדתיות גם במרכז – ואפשר להיות הומו וגם אדם כזה".
6 צפייה בגלריה
יאיר שרקי
יאיר שרקי
יאיר שרקי. הכריז: "אני אוהב בנים ואוהב את הקדוש ברוך-הוא"
(צילום מסך)
מה באופן אישי היית אומר לבחור דתי שיש לו משיכה מינית לגברים? "הייתי קודם כול אומר לו שההתמודדות הזו היא חלק אחד בחיים, והחלק הזה לא סותר שום חלק אחר בחיים של קיום תורה ומצוות. בתוך החלק הזה – צריך לחשוב. אין פתרון אחד שטוב לכולם. ודאי שיש איסורי תורה, אבל האיסורים הברורים שאסור לעבור עליהם הם חלק מצומצם מאוד מהחיים. יש התאהבות, משפחתיות ועוד – ויש כל מיני דרכים לחיות במרחב הזה. אין פתרון אחד לכולם".
"כל המרחב המיני הוא מרחב פרטי מאוד והוא צריך להישאר כזה", כתב הרב סתיו בדברים שפרסם. "אין שום עניין לשתף את הסביבה בבחירות ובהתמודדויות שהן מנת חלקו של כל אדם. אבל יש גבול שמעבר לו פרטיות פירושה הסתרה וצניעות הופכת לבושה. יש מי שאצלו שביל הזהב עובר בשיחה פתוחה עם חברים ובני משפחה קרובים. ואם אתה אחד העיתונאים האהודים בישראל, אפשר שהוא יעבור בפוסט מאופק וצנוע שיחרוך את הרשת".
6 צפייה בגלריה
הפוסט של הרב אברהם סתיו
הפוסט של הרב אברהם סתיו
הפוסט של הרב אברהם סתיו
(צילום מסך מתוך פייסבוק)

"בסוף יש ילדים להט"בים שישנים ברחוב"

הצעד של שרקי מורכב לא רק בשל היותו פנים מוכרות מהטלוויזיה, אלא גם בשל העובדה שהוא בן של רב מוכר – הרב אורי שרקי משכונת קריית משה בירושלים, וגדל בחברה שמרנית.
הרב אברהם סתיו: "אני מעודד מזה שהפוסט של יאיר שרקי בעצם משדר לאנשים: לא רק שאתם יכולים להיות דתיים והומואים – אלא שאתם יכולים להיות מיינסטרים מגזרי, אנשים שמשדרים יראת שמיים ושעבודת ה' היא לב החיים שלהם"
בקהילה הגאה הדתית קיבלו בהתרגשות את הצעד הנועז של שרקי, שהפך בן רגע להומו הדתי המוצהר המפורסם ביותר במדינה. "אני מברך את יאיר על היציאה המרגשת מהארון ועל מה שכתב, שמדייק כל כך את החוויות המורכבות שאנחנו כלהט"בים דתיים מתמודדים איתן", אומר נתנאל שלר, מנכ"ל חברותא – ארגון הלהט"בים הדתיים. "אנחנו שמחים על כך שהיום נוח הרבה יותר לצאת מהארון".
6 צפייה בגלריה
הומו דתי
הומו דתי
"שתי הזהויות, הלהט"בית והדתית, לא סותרות זו את זו". הומו דתי, אילוסטרציה
לדבריו, "שתי הזהויות, הלהט"בית והדתית, לא סותרות זו את זו, אלא משתלבות ומעצימות זו את זו. להט"ביות היא לא יצר ולא אג'נדה, היא זהות. ממש כמו יהדות. הקהילה הענקית שלנו בחברותא מוכיחה זאת".
"אני שמח מאוד בשביל יאיר על הצעד האישי, המשמעותי כל כך בשבילו", מוסיף אוהד פינצ'בסקי (27), בוגר ישיבת הר עציון ופעיל בארגון. "אני חושב שכולנו מחכים שהצעד הזה יתרגם את עצמו לעשייה ציבורית שתקדם את כולנו כקולקטיב".
6 צפייה בגלריה
 נתנאל שלר
 נתנאל שלר
"הוא דייק כל כך בתיאור החוויות המורכבות שאנחנו כלהט"בים דתיים מתמודדים איתן". נתנאל שלר, מנכ"ל ארגון חברותא
(צילום: מור רביב)
"בסוף, אתמול בערב היו ילדים להט"בים דתיים שישנו ברחוב כי העיפו אותם מהבית, וצריך לפעול גם למענם", הוא מציין. "בעיניי זו קריאת תזכורת בשבילנו שעדיין יש מה לעשות ולתקן. כשתהיה סיבה לילדים האלה להתרגש, אני בטוח שגם אני אתרגש אף יותר, ובינתיים אני מאחל ליאיר מכל הלב ליהנות מהחופש החדש. מגיע לו".

מהפך פנימי גם בציבור החרדי?

היציאה מהארון הכתה גלים גם בציבור החרדי. בקבוצות הוואטסאפ החרדיות שבישרו על הצעד, היו דיונים ערים שגררו תגובות לכאן ולכאן. "הציבור החרדי הצעיר מכיר היטב את שרקי", אומר בן זילברמן (27), עובד סוציאלי חרדי לשעבר, שמרכז את תחום הגיל השלישי בבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות.
לדבריו, מי שיש להם סמרטפונים בהיחבא או בגלוי, מכירים את שרקי מטבע הדברים, וגם בחורי ישיבה רבים שאין ברשותם טלפון חכם יודעים במי מדובר: "בחורי ישיבות צורכים את הידע שלהם מהרדיו, שם הוא הגיש תוכנית. הוא גם כתב פעם בעיתון 'בשבע' שהגיע איכשהו גם לציבור החרדי, כי הוא חינמי".
6 צפייה בגלריה
בן זילברמן בשכונת גאולה בירושלים
בן זילברמן בשכונת גאולה בירושלים
בן זילברמן. "אני חושב שנראה גל של יציאה מהארון פנים-חרדית: נערים שמספרים לחבר הכי טוב שלהם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, שרקי – ככתב לענייני דתות – זוכה להערכה רבה במגזר החרדי: "הוא נחשב בצד הימני של המפה, שאיתו מזדהים רוב הצעירים החרדים, והם מעריכים אותו. הוא אמנם דתי-לאומי, אבל החרדים מרגישים קרובים אליו כי הוא בא מבית דתי תורני".
בן זילברמן: "בחור חרדי שיצא מהארון לפני כמה חודשים מול המשפחה כתב לי: 'איך שזה קרה, כל האחים שלי ישר שלחו לי הודעות על זה. זה העלה את הנושא לסדר היום גם אצל חרדים שמשתמשים ברשתות, וזה מה שחשוב לדעתי'"
זילברמן מאמין שהווידוי של שרקי יכול לקדם תהליך חיובי בציבור החרדי, ולהחליש דעות קדומות. "אנשים יראו איך הבחור המוצלח הזה, האינטליגנט, בעל היושרה, בעל הרגישות החברתית הגבוהה, אדם בריא לכל הדעות – הוא הומו. צעירים חרדים בגיל ההתבגרות, שמרשים לעצמם להחזיק אם-פי-3 עם רדיו בלי שההורים יודעים, יכולים לחוות – אולי בפעם הראשונה – מהפך פנימי. הוא גם לא ההומו הסטריאוטיפי. יש פה תהליך של נרמול, של אדם שהם מעריצים אותו, שנתפס כשליח ציבור".
זה יכול להוביל לגל של יציאה מהארון בציבור החרדי? "אני לא חושב, אבל אני כן חושב שנראה גל של יציאה מהארון פנים-חרדית: נערים שמספרים לחבר הכי טוב שלהם, לחברים הכי טובים. ככה מתחילה יציאה מהארון".

חלק מהותי מהנפש

זילברמן עבר במשך שנים טיפולי המרה, ולימים הפך למתנגד חריף של הטיפולים הללו. מסעו האישי תועד בסרט "הטיפול". כיום הוא מעביר הרצאות על טיפולי המרה ועל התמודדות של להט"בים בחברה החרדית. הוא מקווה שגם בהיבט הזה, המהלך של שרקי יביא לשינוי חיובי.
6 צפייה בגלריה
בן זילברמן בילדותו
בן זילברמן בילדותו
בן זילברמן בילדותו
(צילום: אלבום פרטי)
"אולי זה גם יביא להבנה שלא צריך ללכת לטיפול המרה", הוא אומר. "יש כאן מישהו אינטליגנטי שאומר שחור על גבי לבן שהוא ניסה לטפל בזה, והבין שלהיות הומו זו לא משהו שצריך להתגבר עליו, אלא חלק מהותי מהנפש – ובדיוק כמו הסוד הקדום שיש בין איש לאישה, יכול להתקיים סוד בין גבר לגבר".
עם זאת, חשוב לו לסייג את דבריו: "בכל זאת הקבלה של הומואים בחברה החרדית היא קשה. אוכלוסיית הטרנס סובלת גם הרבה יותר, בפער".
יש מקום לאופטימיות? "בחור חרדי שיצא מהארון לפני כמה חודשים מול המשפחה כתב לי את הדברים הבאים: 'איך שזה קרה, כל האחים שלי ישר שלחו לי הודעות על זה. זה בהחלט עשה את העבודה, זה העלה את הנושא לסדר היום גם אצל חרדים שמשתמשים ברשתות, וזה מה שחשוב לדעתי'. אני מקווה שידברו על זה גם ברדיו כדי שזה יחלחל עמוק גם לצעירים יותר בחברה החרדית, כי את 'מגפת הרדיו' בקרב בני 24-14 הרבנים לא מצליחים לדכא כבר שנים".