על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה – "יד ושם" מגנה את ההשוואות לנאציזם: המוסד הממלכתי להנצחת השואה פרסם הודעה היוצאת בחריפות נגד השוואות של הצדדים הלוחמים בהווה לנאצים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"'יד ושם' מצר על פלישת רוסיה לאוקראינה, על השלכותיה החמורות. אנו חוששים במיוחד לשלומם של אזרחים חפים מפשע ומתריעים בפני פגיעה מכוונת בהם", נכתב בהודעה, "יתרה מכך, אנו עדים לשיח התעמולה המלווה את המלחמה הנוכחית – שיח רווי אמירות חסרות אחריות והשוואות שגויות לחלוטין לאידיאולוגיה ולפעולות של הנאצים לפני השואה ובמהלכה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה באוקראינה במדריד
הפגנת תמיכה באוקראינה במדריד
השוואה של פוטין להיטלר בהפגנת תמיכה באוקראינה במדריד
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, לצד פוטין. טען כי רוסיה פועלת "לנקות את אוקראינה מהנאצים"
(צילום: EPA)
עוד נכתב כי "'יד ושם' מגנה את זילות השואה ואת עיוות העובדות ההיסטוריות הבאות לידי ביטוי בכך". בהודעת המוסד לא נכלל פירוט בנוגע לאמירות המשוות את אחת המדינות לגרמניה הנאצית, ולא נכתב למי מהצדדים הביקורת מופנית.

ניסיונות להשחיר את היריבים

בימים האחרונים בכירים ברוסיה כינו מספר פעמים את האוקראינים "נאצים", כחלק ממאמצי התעמולה והניסיון להשחיר את יריביהם. כך למשל סגן שר החוץ הרוסי ושליחו של ולדימיר פוטין למזרח התיכון, מיכאיל בוגדנוב, שאל בשיחת הבהרה את שגריר ישראל ברוסיה "איך יכול להיות שישראל מגנה התקפה על נאצים". עוד קודם לכן, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בהצהרה לתקשורת כי רוסיה פועלת "לנקות את אוקראינה מהנאצים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פוטין ורוסיה בדרום אפריקה
הפגנה נגד פוטין ורוסיה בדרום אפריקה
פוטין בדמות היטלר. הפגנה נגד רוסיה בדרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
הניסיון הרוסי לתייג את יריביהם האוקראינים כ"נאצים" – אף שאין קשר בין השלטון האוקראיני לנאציזם, ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוא למעשה יהודי – יכול להתקשר לכך שאוקראינים לא מעטים שיתפו פעולה עם הנאצים בימי מלחמת העולם השנייה.
כמה מנהיגים שנשאו באחריות לטבח ביהודים נחשבים עדיין בעיני רבים לגיבורים לאומיים באוקראינה, כמו סימון פטליורה (לפני השואה) או סטפן בנדרה (במהלך השואה), שהואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים.
גם בצד האוקראיני לא בחלו בהשוואות בין רוסיה לגרמניה הנאצית. בחשבון הטוויטר הרשמי של אוקראינה פורסם ציוץ עם קריקטורה שבה נראה אדולף היטלר כשהוא מלטף את פניו של פוטין בסיפוק – כדי לרמוז שאילו היה הצורר הנאצי בחיים, הוא היה מרוצה ממעשיו של נשיא רוסיה.
בהפגנות רבות בעד אוקראינה הונפו שלטים המשווים בין פוטין להיטלר, וברשת נפוצות השוואות בין רוסיה הנוכחית לנאצים. אלינה פאש, שהייתה אמורה להיות נציגת אוקראינה לאירוויזיון אבל פרשה מהתחרות לאחר שהואשמה בתמיכה ברוסיה, טענה כי "פוטין הוא היטלר של המאה ה-21".