שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, זומן היום (שישי) למשרד החוץ במוסקבה לשיחת הבהרה אצל סגן שר החוץ הרוסי ושליחו של פוטין למזרח התיכון, מיכאיל בוגדנוב. סגן השר הזכיר לשגריר את הגינוי של שר החוץ יאיר לפיד ל"התקפה הרוסית" על אוקראינה, וטען שהאוקראינים הם "נאצים". הוא שאל את בן צבי: "איך יכול להיות שישראל מגנה התקפה על נאצים?".
בן צבי הציג את עמדת ישראל ואמר שירושלים מודאגת מאוד מהמצב ומקווה להפסקת ההסלמה ופתרון דיפלומטי. עוד ציין כי עיקר הדאגה של ישראל לחיי האזרחים הישראלים וצוות השגרירות שם.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
שר החוץ גינה, ברוסיה זימנו את שגריר ישראל לשיחת הבהרה. לפיד ופוטין
(צילום: יואב דודקביץ, AP)
בהודעת משרד החוץ הרוסי על שיחת ההבהרה נכתב כי במהלך השיחה נידונו סוגיות אקטואליות ביחסים הבילטרליים וההשלכות של המצב באוקראינה. בהקשר זה, הצד הרוסי הקדיש תשומת לב מיוחדת לצורך להמשיך במאמצים "לשמר את האמת ההיסטורית על מלחמת העולם השנייה", ולמנוע ניסיונות להאדיר את הנאציזם.
במקביל, במוסקבה "הביעו תקווה" שישראל תתייחס בהבנה ראויה לסיבות שהניעו את ההנהגה הרוסית להחליט על ביצוע "מבצע צבאי מיוחד להגנה על אזרחים בדונבאס, לפירוז ודה-נאציפיקציה של אוקראינה". ברוסיה אישרו את הכוונה להמשיך בדיאלוג פוליטי בונה, פיתוח מתקדם של שיתוף פעולה סחר וכלכלי מועילים הדדיים וקשרים תרבותיים והומניטריים.

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
זלנסקי ובנט. דיווח: הנשיא האוקראיני ביקש מראש הממשלה לתווך
(צילום: צד ימין:רויטרס, שמאל: עמוס בן גרשום' לע"מ)
שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, התראיין ל-Times of Israel. הוא אמר כי רוסיה "לקחה לתשומת ליבה את המסרים מצד ישראל". לדבריו, "רוסיה העבירה לישראל הסברים לפעולותיה באוקראינה". הוא ציין כי במוסקבה מקווים "שישראל תמשיך לנקוט בגישה דיפלומטית נבונה".
אתמול אמר שר החוץ לפיד כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי וישראל מגנה אותה". בהצהרה לתקשורת שקיים הוא הוסיף כי "ישראל היא מדינה למודת מלחמות, ומלחמה אינה דרך לפתור סכסוכים. אפשר עדיין לעצור וליישב את המחלוקות". לפיד ציין כי "לישראל יש יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה".
עד אז, יש לציין, ישראל נזהרה מאוד מלגנות את רוסיה, בין היתר כי הרוסים, שכוחותיהם נמצאים גם בסוריה, הם שחקני מפתח באזורנו, וישראל ניסתה עד כה להלך "בין הטיפות" במשבר. כך לדוגמא ראש הממשלה נפתלי בנט בחר שלא לגנות את רוסיה בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. "ליבנו עם אזרחי אוקראינה", אמר בנט.
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח מוקדם יותר היום עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והציע לו עזרה הומניטרית. "אני מחזק את העם באוקראינה", אמר ראש הממשלה לנשיא.