סערת ההפריה מקבלת היום (ה') הכרעה הלכתית: הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קובע כי אמה של התינוקת היא היולדת, ולא מי שממנה הופרתה הביצית. "עמדתי היא שיש לראות באם הפונדקאית שיולדת את הוולד, כאם ביולוגית", כתב. "אם כן, בנדון דידן, האם היולדת בשעה טובה ומוצלחת, היא האמא של הבת".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדברים נכתבו במענה לשאלה שהגיעה בימים האחרונים אל לשכתו של הרב, בעקבות שערוריית החלפת הביציות בבית החולים אסותא, במהלך הפריה חוץ-גופית, כאשר לרחמה של אחת הנשים הוכנסה ביצית שאינה שלה. הרב נשאל לעמדת ההלכה בנושא, וכתב כי עניין הייחוס של אם פונדקאית נדון באריכות בין גדולי ישראל ובספרות השו"ת. "השאלה מיהי אמו של הילד, האם זו בעלת הביצית או שמא זו שנשאה את העובר ברחמה וילדה אותו", כתב.

"להמשיך לבדוק את זהות ההורים הביולוגיים"

ההורים אמנם בקשו מאסותא להפסיק את החיפוש אחר ההורים הביולוגיים ולהניח להם לגדל את התינוקת, אבל הלכתית, מסביר הרב, הדבר מסובך: "במקרה של פונדקאות עולה שאלה נוספת של יוחסין". הוא הסביר כי הדעות חלוקות: "ראשית, ישנן דעות הסוברות כי בעלת הביצית היא האם. בנוסף, יש גם זרע אב שמעורב בעניין, ויש לייחסו לאביו".
1 צפייה בגלריה
מכתב הרב דוד לאו הפריה
מכתב הרב דוד לאו הפריה
מכתבו של הרב הראשי
"מסיבות אלו", קבע הרב הראשי, "יש צורך להמשיך ולבדוק ממי הגיע הזרע – ומיהי בעלת הביצית, על מנת לשמור שלא יהיה בעתיד חשש של גילוי עריות (אח הנושא את אחותו)", הסביר.
בסיום תשובתו קורא הרב הראשי להיעזר בנושאי הפריה חוץ-גופית "רק במכונים שפועלים על פי הנחיות הרבנות הראשית, ושיש בהם השגחה של מפקחות במשך 24 שעות ביממה, כדי למנוע תקלות מעין אלו".