בעוד קצת יותר משבוע יעלה תמיר שרים להר מירון, ויברך: "ברוך שעשה לי נס במקום הזה". הוא כבר הזמין כרטיס להילולת רשב"י, כפי שנדרש בהתאם להנחיות החדשות. לאסון שאירע שם בשנה שעברה הוא נקלע באופן מוזר. "אני יותר בן אדם של אינטימיות ושקט, וחיפשתי מקום שקט ללמוד בו. הייתי כל כך שקוע בלימוד, ולא שמתי לב שהתקהלו סביבי המון אנשים", הוא מספר בריאיון לאולפן ynet. "כשהבנתי את הסיטואציה, כבר לא הייתה לי שליטה במצב".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שרים נפצע באורח קשה, אבל שרד. "בהרבה מובנים התאוששתי. זה לקח הרבה זמן, כמה חודשים של מנוחה, אבל ברוך ה' חזרנו לעבודה וחזרנו להיות אנשים חיוניים. להגיד שאין לנו שום סימן זה גם לא נכון, אבל זה אי שם באמצע הדרך".
קראו עוד בערוץ היהדות:
"הפעם אהיה זהיר יותר, אני לא מתכוון להיכנס למקום שיש בו התקהלות", הוא מבהיר. "אני סומך על עצמי. אהיה יותר בחוץ. אפשר לראות את זה מרחוק, לא חייבים לגעת עם היד בציון של רבי שמעון בר יוחאי. אנחנו רוצים להתקרב לרעיון, לדבר הגדול, לנשמה של רבי שמעון ולדבר הקדוש הזה, אבל ממקום בטוח".
5 צפייה בגלריה
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
תמיר שרים עם בתו לפני שנה, כשהיה מאושפז בבית החולים. "במובנים רבים התאוששתי"
(צילום: רועי רובינשטיין)
הוא מוסיף כי "אף אחד מאיתנו לא רוצה חס ושלום שיקרה משהו לא טוב. אני לוקח תחבורה ציבורית מקריית גת ועד לציון ובחזרה, אני רוצה לקוות שמה שארגנו השנה טוב יותר, ובעיקר צריך לסמוך על עצמנו שלא ניכנס לסיטואציה בעייתית".
כשהוא נשאל אם יש בו חששות, משיב שרים: "חשש יש כל הזמן, גם כשאנחנו נוסעים לעבודה יש חשש ומתפללים שהיום יהיה מוצלח, וברוך ה'. אני חושב שיש לי חובה פנימית, תחושה עמוקה מבפנים, לבוא ולהגיד תודה. במובנים מסוימים אני בסך הכול בן שנה".

"אני לא פוחד מזה מבחינה רגשית"

אביגדור חיות, ששכל את בנו ידידיה ונפצע באסון הנורא, עוד לא בטוח שיגיע להר השנה – אבל מקווה שכן. "מבחינה רגשית אני מאוד רוצה לעלות, זה מאוד חשוב לי", הוא מספר בריאיון, "אבל אני אביט מהצד, אראה איך זה נראה, וברגע שאראה שהמתווה פועל כמו שצריך – אני אעלה, כי אני לא חושב שיש ביום הזה בשבילי מקום לעוד הרגשות שליליות כלשהן. אני אעדיף להסתכל מהצד ולראות. ברגע שזה יתנהל כמו שצריך, אני אהיה שם בעזרת ה'".
5 צפייה בגלריה
מפגש בין רס"ל רמי עלואן לאביגדור חיות אשר ניצל מהאסון בהר מירון
מפגש בין רס"ל רמי עלואן לאביגדור חיות אשר ניצל מהאסון בהר מירון
אביגדור חיות (במרכז, למטה) במהלך ימי האבל על בנו ידידיה, לפני כשנה. "אין לי ספק שיזלגו לי דמעות"
(צילום: טל שחר)
אתה נפצעת ובנך נהרג שם. זה בטח עמוס ברגשות קשים, עצם המחשבה להתקרב למקום. "במהלך השנה החולפת הייתי שם הרבה מאוד פעמים. כשאגיע, אין לי ספק שיזלגו לי דמעות מהעיניים – אבל אני מתמודד עם הכאב, מתמודד מולו, מביט לו בעיניים. אני לא פוחד מזה מבחינה רגשית, אבל אני כן רוצה להיות בטוח שמבחינה בטיחותית עשיתי את הדבר הנכון, שבאמת בטוח שם – ומה שתלוי בי זה להגיע לשם ולרדת בשלום. את זה אני צריך לבחון מהצד, כי לכאורה זה יכול להיות הדבר המוצלח ביותר או הדבר הגרוע ביותר".
אתה סומך על זה שהופקו הלקחים, הוסקו המסקנות ותוקנו הליקויים? "בוודאי שאי-אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא. כרגע מנסים, עובדים במעין ניסוי וטעייה. בודקים אם זה הדבר הנכון או לא, אני מקווה מאוד שהמתווה אכן יעבוד ושזו תהיה אבן דרך בעוד הרבה אירועים אחרים. אם זה לא יעבוד, נהיה בבעיה רצינית מאוד".

התקנות לאכיפת הגבלות הקהל אושרו

שמונה ימים לפני ל"ג בעומר, נשלמות באתר ההכנות להילולה המסורתית, בתקווה למנוע אסון דומה לזה שאירע בשנה שעברה, ובו נספו 45 בני אדם. ועדת ביטחון הפנים של הכנסת אישרה את התקנות לאכיפת ההגבלות על הקהל בהר מירון, כהוראת שעה במסגרת חוק הבטיחות במקומות ציבוריים. התקנות מתבססות על המלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון.
בין התקנות נקבע שהכניסה להילולה תתאפשר באמצעות כרטיסים והיתרי שהייה, שמספר האנשים המרבי באתר יוגבל לכ-16,000 בכל רגע נתון, ושייאסר ארגון אירועים ללא היתר והדלקות שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי היחיד שאושר. היתר השהייה יהיה תקף לארבע שעות. החוק קובע עונש מאסר של שלושה חודשים וקנס למי שיפר את ההוראות בזמן אירועי ההילולה, שהוגדרה לתקופה של שלושה ימים – 17 במאי עד 20 במאי.
מיכאל פרנקבורג, יועץ משפטי במשטרת ישראל, אמר בדיון בכנסת כי התקנות הן תנאי סף לניהול האירוע ולהפעלת הסמכויות הבסיסיות בידי המשטרה. מוני מעתוק, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, ציין כי המשרד משקיע השנה 59 מיליון ש"ח באירוע – ולשם השוואה, בשנה הקודמת תוקצבה ההילולה ב-15 מיליון ש"ח בלבד. בנושא צו הסגירה שהוצא לאתר בגלל ליקויי חשמל, אמר כי "אין פערים בנושא, ואנחנו פועלים לביטול צו הסגירה עד ליום ראשון".
ח"כ משה ארבל (ש"ס) מתח ביקורת על ההליך וטען כי "המציאות שבה המשרדים והשר לביטחון הפנים שאין להם רוב להעביר חקיקה מנסים בחופזה להעביר תקנות, אינו ראוי ואינו תקין, ומבזה את הכנסת". חבר הכנסת הוסיף כי הוא חושש שיש אירועים שבהם מתקיימת אכיפה בררנית נגד אנשים שומרי מסורת שאינם מקהילה מבוססת, וביקש שהנוהל לחלוקת כרטיסים כפי שמצוין בתקנות יפורסם.
5 צפייה בגלריה
אסון מירון: חוזרים לזירת האירוע
אסון מירון: חוזרים לזירת האירוע
מתחם קבר רשב"י. ההילולה השנה תתקיים במתכונת שונה
(צילום: אפי שריר)
יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), סיכמה ואמרה כי כל הגורמים מבינים את חשיבות האירוע ומחויבים לכך שהציבור יוכל לפקוד את ההר בבטחה: "אני קוראת לציבור החרדי לשתף פעולה עם משטרת ישראל, ואני מצפה מכבאות והצלה שיתקבלו כל האישורים עד קיום ההילולה".
ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (יום ב') באופן סופי את הסיוע הכלכלי בסך 22.5 מיליון שקלים למשפחות הנספים באסון מירון. התקציב יממן תשלום של חצי מיליון שקל בגין כל נפטר. "אין בכוחנו להחזיר את הנספים, רק אולי להקל מעט על המשפחות שסבלו כל כך הרבה", מסר ראש הממשלה נפתלי בנט. "במקביל, השר מתן כהנא מוביל את ההכנות להילולה בטוחה במירון".

הושלמה הריסת המבנים במירון

הרשות לאכיפה במקרקעין הרסה היום את מבנה ישיבת "אור הרשב"י" במירון, ובכך השלימה את משימתה: הריסת כל 63 המבנים הלא-חוקיים שיועדו לפינוי עד ההילולה.
5 צפייה בגלריה
הריסת מבנה ישיבת אור הרשב"י במירון
הריסת מבנה ישיבת אור הרשב"י במירון
הריסת מבנה ישיבת אור הרשב"י במירון
(צילום: דוברות הרשות לאכיפה במקרקעין)
לפי הודעת הרשות, מדובר במבנה לא חוקי שישב על שטח ציבורי, סיכל את התוכנית המפורטת החדשה של מתחם קבר הרשב"י והיה בתחום דרך הכהנים המתוכננת. ההריסה בוצעה בהתאם לצו בית משפט השלום, ולאחר שבית המשפט המחוזי דחה את ערעור המחזיקים.
63 המבנים שהוגדרו כמסוכנים ולא חוקיים התפרסו על פני יותר מ-4,000 מ"ר באתר. "מאז שהחלה לפעול במתחם התגברה הרשות על חסמים גדולים – משפטיים ומקצועיים, מתוך מטרה אחת: לפנות את המבנים המסוכנים והלא-חוקיים שהיו במקום, כדי לאפשר את עבודות הבטיחות והפיתוח שנעשות כעת בהר לקראת ההילולה", נמסר בהודעה.