שני אוטובוסים ועליהם חברים בכת "לב טהור", שניסו להימלט לחבל כורדיסטן, נעצרו הלילה (אור ליום ב') על ידי שלטונות גואטמלה. ככל הנראה ניסו חברי הכת להימלט יבשתית, דרך מקסיקו, וממנה להמריא לאיראן, לאחר שנמנעה יציאתם מנמל התעופה של המדינה לפני כעשרה ימים, כפי שנחשף ב-ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בתיעוד של כתב "אל אספקטדור גואטמלה", ערוץ חדשות מקומי, נראים כשלושים ילדים וכמה עשרות מבוגרים, חלקם מחופשים למקומיים, כשהם מוחזרים למקום מגוריהם בגואטמלה. השלטונות לא אפשרו להם להגיע למקסיקו, זאת לאחר שמשרד החוץ הישראלי בשיתוף משרד החוץ האמריקני עושים מאמצים גדולים למנוע מחברי הכת להגיע לאיראן.
6 צפייה בגלריה
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
המשטרה עצרה את האוטובוסים ודרשה מהמשפחות לשוב למתחם שלהם בגואטמלה
(El Espectador Guatemala)
האוטובוסים נעצרו בערך בקילומטר ה-74, בחלק הנקרא "אל מוהילמו", לאחר מבצע בקנה מידה גדול שהתנהל מצד המשטרה, על מנת לעצור את כל האוטובוסים. המבצע התבצע בשיתוף עם ה-PGN (גוף לענייני תביעות בנושאי ילדים ובני נוער), על מנת שניתן יהיה לזהות את הקטינים שהיו על האוטובוסים עם הוריהם.

"הם עושים מה שהציונים מבקשים"

אחד מחברי הכת, ניסים מלכה, אישר את נכונות הפרסומים בדבר הניסיונות הבינלאומיים למנוע את יציאתם. בריאיון נדיר שהעניק לכתב מקומי מרשת "אל אספקטדור גואטמלה", האשים: "השוטרים עובדים עם ממשלות ישראל, ארה"ב וגואטמלה והם מתנהגים כמו החתול שראה עכבר. כל דבר שארצות הברית והאף-בי-איי מבקשים, וכל מה שמדינת ישראל והציונים רוצים - ממשלת גואטמלה מקבלת בארבע ידיים ובארבע רגליים, כמו כלב, ועושה דברים לא חוקיים".
6 צפייה בגלריה
ניסים מלכה, חבר כת לב טהור
ניסים מלכה, חבר כת לב טהור
"מה לי ולממשלת ישראל? מה לי ולממשלת ארה"ב?" ניסים מלכה, חבר כת לב טהור, שנעצר בדרך לגבול
(El Espectador Guatemala)
יצוין כי אחת המשפחות שנעצרו בנמל התעופה היא משפחה ישראלית, והיא נתפסה עם דרכונים מזויפים לילדיהם. ואולם מלכה הציג את ניסיונות ההימלטות של חברי הכת כ"טיול", וסיפר כי "לפני כשבוע וחצי הגיעה משפחה שרצתה לטייל לנמל התעופה. חיכו לה שני שוטרים שלושה מטרים לפני הדלת, ודרשו מהם את כל המסמכים. שלושה נציגים מהשגרירות הישראלית הגיעו. מה לי ולממשלת ישראל? מה לי ולממשלת ארה"ב? אין לי שום קשר, אז הייתי במעצר שש שעות בנמל התעופה עם כל המשפחה וכל הילדים, ולא נתנו שום יחס לילדים, לנשים ולגברים".
עוד סיפר מלכה, כי אתמול נסע עם חברו לעיר הבירה, "ברחוב המקביל לכתובת שהיינו צריכים להגיע אליה, עצרו אותו שוטרים ודרשו מסמכים. הכול היה חוקי, אז דרשו ממנו אלף קצאלים (המטבע המקומי) עבור כל בן אדם. השוטר אמר שאם לא יקבל את הכסף הוא ייקח את כולם למשרד ההגירה".

האשמות במעקב ורדיפה

מלכה טוען כי חברי הכת נמצאים במעקב מתמיד של המשטרה המקומית, ומאשים את ארה"ב וישראל ברדיפה שלהם. לאורך התיעוד הוא נראה צועק על השוטרים המקומיים: "אתם עושים פה מה שהנאצים עשו ליהודים", "אתם מושחתים, עושים הכול בשביל הכסף של ישראל".
6 צפייה בגלריה
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מגואטמלה - חברי כת לב טהור בדרכם למקסיקו
(El Espectador Guatemala)
על המעצר הלילה הגיב: "הם לא אומרים כלום, וזה ייגמר כפי שזה נגמר אתמול. ביקשתי מהם תעודות שוטר והם עונים לי שאין להם... אלה חברי כנופייה שעושה עבודה לא חוקית של ארה"ב וישראל".
חבר אחר בכת, שסירב להזדהות, טען כי "כולנו חוקיים, ולא נותנים לנו להסתובב למרות שאנחנו עם תעודות מזהות. אנחנו קורבנות לרדיפה", טען. "אנחנו בסך הכול רוצים שיתנו לנו להגיע לשדה התעופה... לאף אחד לא אכפת מאיתנו או מהמצב שלנו... אני מבקש להבהיר לכל העולם שאנחנו עצורים פה בצורה בלתי חוקית. זו רדיפה לא מוצדקת. צריך שאנשים ידעו שאנחנו עצורים באופן בלתי חוקי ולא נותנים לנו לעבור לשדה התעופה".
אנשי "לב טהור" מנסים להערים על הרשויות בדרכים שונות, בניסיונותיהם להגיע לאיראן. בשבוע שעבר הבהיר משרד החוץ, בתגובה ראשונה לסיפור, כי נעשית פעילות בינלאומית בשיתוף מדינות אחרות, כדי למנוע את המעבר של מאות ישראלים, חברי כת "לב טהור", לאיראן.
בהתייחסות רשמית ראשונה לסיפור, שעלה כאן בהרחבה, מסרו ממשרד החוץ כי "מדינת ישראל פועלת בעניין כת 'לב טהור' במגוון ערוצים - מדיניים, משפטיים ואחרים, בתיאום עם מספר מדינות רלוונטיות נוספות".
6 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת לב טהור בנמל התעופה, מנסים להימלט מגואטמלה
(ארגון עמודים)
ל-ynet נודע כי מדינת ישראל עובדת בשיתוף פעולה חוצה יבשות עם קנדה וארה"ב, תוך מאמצים למצוא דרכים לטרפד את ההגירה מגואטמלה, בהתחשב בבעיה החוקית הניצבת בפני הרשויות במדינה, שאינם יכולים למנוע יציאה של אזרחים זרים למדינות אחרות.
במשרד החוץ מסייגים כי "פעילות זו מתבצעת בכפוף למגבלות הנובעות מהעובדה שהכת מצויה מחוץ לישראל, על כל המשתמע מכך", ול-ynet נודע עוד כי שלושה ממנהיגי הכת - עמרם משה יוסף רוזנר, יואל העניך הלברנץ, אוריאל גולדמן - הצליחו להגיע כבר לכורדיסטן, בדרך לגבול עם איראן.

החשש: שישמשו "קלף מיקוח"

לפני כמה ימים עצרו הרשויות בגואטמלה קבוצה נוספת של חברי הכת בעלי דרכונים אמריקניים, כולל ילדים קטנים, שהיו בדרכם לאיראן, שם לטענתם תכננו לבקש מקלט מדיני. ככל הנראה, ארה"ב היא זו שביקשה מגואטמלה לעצור אותם.
6 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור נתפסו מנסים להימלט למקסיקו, בדרכם לכורדיסטן
חברי כת לב טהור נתפסו מנסים להימלט למקסיקו, בדרכם לכורדיסטן
"לא נותנים לנו להסתובב למרות שאנחנו עם תעודות מזהות"
(El Espectador Guatemala)
כפי שפורסם כאן, אזרחים ישראלים, חברי כת "לב טהור", עלולים להגיע לאיראן - ומשפחותיהם פנו בדחיפות למשרד החוץ, מחשש שהאיראנים יחטפו אותם וישתמשו בהם כקלף מיקוח. מהלך מקביל מתנהל בקרב משפחות שלהן אזרחות אמריקנית מול מחלקת המדינה. קרוביהם של אנשי הכת טוענים כי חבריה, ובהם ילדים ותינוקות בעלי דרכונים ישראליים, מנסים לברוח מגואטמלה לגבול איראן-כורדיסטן.
המשפחות הישראליות ביקשו משרי החוץ והמשפטים לשגר מכתבים בהולים לעמיתיהם בגואטמלה, כדי שיסגרו את גבולות המדינה וימנעו בריחה המונית של חברי הכת. "הגעתם לגבול איראן-כורדיסטן עלולה לגרום למגה אירוע מדיני וביטחוני", הם טוענים. "עסקת שליט תראה כמו משחק ילדים ליד זה".

"אין תיעוד לילדים שנולדים"

ר', שבתו נמצאת בכת, סיפר ל-ynet כי כבר שבוע שהקשר עם בתו נותק לחלוטין: "אני דואג מאוד לחייה של בתי ונכדיי. מרגע לרגע מצב הסיכון שלהם מחמיר. איראן מסוכנת לחייהם הרבה יותר מהמקום שהם נמצאים בו כרגע". לדבריו, "גם עכשיו יש בעיה מאוד רצינית. כשהנכדים שלי התקשרו הם התלוננו על כאבי בטן ומיחושים שונים. בתי מספרת לי סיפורים שונים ומשונים, אבל אני באמת לא יודע מה קורה במחנה בגואטמלה. היא אמרה שהם מקבלים לחם, גרעיני דלעת ופירות. הם לא אוכלים בשר, עופות ודגים. היא סיפרה גם שהם מקבלים כדורים של ויטמינים. ואמרנו לה בשום אופן לא לקחת אותם, אבל אני לא יודע אם היא מקשיבה לנו. היא משוכנעת שהדרך שלה נכונה ושזה יביא את המשיח".
6 צפייה בגלריה
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
(El Espectador Guatemala)
"לב טהור" הינה כת יהודית דתית-קיצונית שחבריה חיים באזור סנטה רוזה שבגואטמלה. הכת החלה לפעול לפני כ-20 שנה בארץ, עברה לקנדה, משם לארה"ב, למקסיקו ומזה שבע שנים שחבריה מתבודדים באזור שנמצא כשעתיים נסיעה מגואטמלה סיטי. הרב צבי גלוק, מנכ"ל ארגון "עמודים" החרדי, שהוקם בארה"ב ופועל גם בישראל - מעורב בסיוע למשפחות, וטוען כי הכת מונה כ-280 חברים בעלי זהות ישראלית, אמריקנית או קנדית. חלקם הגדול אף בעלי אזרחות כפולה.
"רובם אזרחים ישראלים, כך שאני מצפה מממשלת ישראל שתעשה כל שביכולתה ותמצא את הדרך לפעול ולעזור לאנשים הללו", מדגיש הרב גלוק, המסייע לאנשים שעברו התעללויות ומתמודדים עם התמכרויות ובעיות נפשיות. הרב גלוק מציין כי בשלוש שנים האחרונות, התינוקות שנולדו שם אינם רשומים ואינם מתועדים במכוון, "כדי שאם תיערך פשיטה על המקום, לא יוכלו לקחת את הילדים כי אין תיעוד לגביהם. בנוסף, כשמשפחה חדשה מצטרפת לכת – לוקחים להם את כל הדרכונים".