בעקבות חשיפת ynet: משרד החוץ מבהיר כי נעשית פעילות בינלאומית בשיתוף מדינות אחרות, כדי למנוע את המעבר של מאות ישראלים, חברי כת "לב טהור", לאיראן. בהתייחסות רשמית ראשונה לסיפור, שעלה כאן בהרחבה, מוסרים ממשרד החוץ כי, "מדינת ישראל פועלת בעניין כת 'לב טהור' במגוון ערוצים - מדיניים, משפטיים ואחרים, בתיאום עם מספר מדינות רלוונטיות נוספות".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ל-ynet נודע כי מדינת ישראל עובדת בשיתוף פעולה חוצה יבשות עם קנדה וארה"ב, תוך מאמצים למצוא דרכים לטרפד את ההגירה מגואטמלה, בהתחשב בבעיה החוקית הניצבת בפני הרשויות במדינה, שאינן יכולות למנוע יציאה של אזרחים זרים למדינות אחרות. בימים האחרונים סוכלה יציאתם של כמה מחברי הכת כשניסו לצאת מגואטמלה, בין היתר משום שאחת המשפחות הישראליות נתפסה עם דרכונים מזויפים לילדיהם.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במשרד החוץ מסייגים, כי "פעילות זו מתבצעת בכפוף למגבלות הנובעות מהעובדה שהכת מצויה מחוץ לישראל, על כל המשתמע מכך", ול-ynet נודע עוד כי שלושה ממנהיגי הכת - עמרם משה יוסף רוזנר, יואל העניך הלברנץ, אוריאל גולדמן - הצליחו להגיע כבר לכורדיסטן, בדרך לגבול עם איראן.
לפני כמה ימים עצרו הרשויות בגואטמלה קבוצה נוספת של חברי הכת בעלי דרכונים אמריקניים, כולל ילדים קטנים, שהיו בדרכם לאיראן, שם לטענתם תכננו לבקש מקלט מדיני. ככל הנראה, ארה"ב היא זו שביקשה מגואטמלה לעצור אותם.

המשפחות פנו לשרים: עזרו לנו

כפי שפורסם כאן, אזרחים ישראלים, חברי כת "לב טהור", עלולים להגיע לאיראן - ומשפחותיהם פנו בדחיפות למשרד החוץ, מחשש שהאיראנים יחטפו אותם וישתמשו בהם כקלף מיקוח. מהלך מקביל מתנהל בקרב משפחות שלהן אזרחות אמריקנית מול הסייט-דיפרטמנט. קרוביהם של אנשי הכת טוענים כי חבריה, ובהם ילדים ותינוקות בעלי דרכונים ישראליים, מנסים לברוח מגואטמלה לגבול איראן-כורדיסטן.
3 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברים בכת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה
(ארגון עמודים)
המשפחות הישראליות ביקשו משרי החוץ והמשפטים לשגר מכתבים בהולים לעמיתיהם בגואטמלה, כדי שיסגרו את גבולות המדינה וימנעו בריחה המונית של חברי הכת. "הגעתם לגבול איראן-כורדיסטן עלולה לגרום למגה-אירוע מדיני וביטחוני", הם טוענים. "עסקת שליט תיראה כמו משחק ילדים ליד זה".
ר', שבתו נמצאת בכת, סיפר ל-ynet כי כבר שבוע שהקשר עם בתו נותק לחלוטין: "אני דואג מאוד לחייה של בתי ונכדיי. מרגע לרגע מצב הסיכון שלהם מחמיר. איראן מסוכנת לחייהם הרבה יותר מהמקום שהם נמצאים בו כרגע". לדבריו, "גם עכשיו יש בעיה מאוד רצינית. כשהנכדים שלי התקשרו הם התלוננו על כאבי בטן ומיחושים שונים. בתי מספרת לי סיפורים שונים ומשונים, אבל אני באמת לא יודע מה קורה במחנה בגואטמלה. היא אמרה שהם מקבלים לחם, גרעיני דלעת ופירות. הם לא אוכלים בשר, עופות ודגים. היא סיפרה גם שהם מקבלים כדורים של ויטמינים. ואמרנו לה בשום אופן לא לקחת אותם, אבל אני לא יודע אם היא מקשיבה לנו. היא משוכנעת שהדרך שלה נכונה ושזה יביא את המשיח".

"רובם אזרחים ישראלים"

"לב טהור" הינה כת יהודית דתית-קיצונית שחבריה חיים באזור סנטה רוזה שבגואטמלה. הכת החלה לפעול לפני כ-20 שנה בארץ, עברה לקנדה, משם לארה"ב, למקסיקו ומזה שבע שנים שחבריה מתבודדים באזור שנמצא כשעתיים נסיעה מגואטמלה סיטי. הרב צבי גלוק, מנכ"ל ארגון "עמודים" החרדי, שהוקם בארה"ב ופועל גם בישראל - מעורב בסיוע למשפחות, וטוען כי הכת מונה כ-280 חברים בעלי זהות ישראלית, אמריקנית או קנדית. חלקם הגדול אף בעלי אזרחות כפולה.
3 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור מעוכבים בנמל התעופה בגואטמלה
חברי כת לב טהור מעוכבים בנמל התעופה בגואטמלה
חברי כת לב טהור מעוכבים בנמל התעופה
(ארגון עמודים)
"רובם אזרחים ישראלים, כך שאני מצפה מממשלת ישראל שתעשה כל שביכולתה ותמצא את הדרך לפעול ולעזור לאנשים הללו", מדגיש הרב גלוק, המסייע לאנשים שעברו התעללויות ומתמודדים עם התמכרויות ובעיות נפשיות. הרב גלוק מציין כי בשלוש השנים האחרונות, התינוקות שנולדו שם אינם רשומים ואינם מתועדים במכוון, "כדי שאם תיערך פשיטה על המקום, לא יוכלו לקחת את הילדים כי אין תיעוד לגביהם. בנוסף, כשמשפחה חדשה מצטרפת לכת – לוקחים להם את כל הדרכונים".
כתוצאה מהפעילות האמריקנית והחשש ממעצרים נוספים, החלה הכת בהכנות למעבר לצפון-מזרח עירק, לאזור הכורדי (מחוז אירביל), הגובל עם איראן. לפי אמונתם מדובר ב"בבל המקראית", ולאזור ההוא יגיע תחילה המשיח. צוות ראשון יצא כבר למקום על מנת לרכוש קרקעות ולהתחיל להכין את המתחם. אחרים נמצאים בתהליך של יציאה בקבוצות שונות אל מחוץ למדינה, הן דרך שדה התעופה הבינלאומי (שם עוכבו לפני מספר ימים על ידי הרשויות) - והן בדרך יבשתית, דרך מקסיקו ואל-סלבדור.

"נושאי דגל המלחמה בציונות"

משפחות ישראליות שיקיריהן נמצאים בכת, מתריעות מפני הסכנה במעבר של מאות ישראלים לאזור מוכה באנשי דעאש, צמוד לגבול האיראני. אלו פנו למשרד החוץ הישראלי, וזה פנה - באמצעות השגריר הישראלי בגואטמלה, מתי כהן - לתובעת הכללית במדינה, קונסואלה פורס, על מנת שתפעל בשלב הראשון למניעת יציאתם ולקידום תהליכים משפטיים נגד ראשי הכת, בעקבות עדויות שניתנו בגואטמלה על ידי מספר קורבנות קנדים וישראלים.
3 צפייה בגלריה
חבר בכת לב טהור מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
חבר בכת לב טהור מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
חבר בכת לב טהור מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
(ארגון עמודים)
לפי מסמכים שנחשפו בשנת 2019 בבית משפט פדרלי בארה"ב, חברי כת "לב טהור" הגישו בקשה בעברית, אנגלית וערבית למקלט מדיני באיראן בנובמבר 2018, והביעו נאמנות למנהיג הרוחני העליון של איראן. הכת ביקשה מקלט מדיני, הגנה וחופש דת עבור כל חבריה ברפובליקה האיסלאמית, מפני "השלטונות הציוניים השולטים על ארץ הקודש". במכתב הם הציגו את עצמם כ"יהודים הנאמנים לה' ולתורת אמת, נושאי דגל המלחמה בציונות ובשלטונם על ארץ הקודש ועל העם היהודי" - וטענו כי הם נרדפים על רקע אמונתם. בתשובה, מציין הרב גלוק, הם קיבלו מכתב בערבית שמזמין אותם לאיראן.
"לפני יומיים קיבלתי תמונות משדה התעופה בגואטמלה, שבהן ראיתי קבוצת אנשים מלב טהור, בלבוש האופייני להם - מכוסים מכף רגל ועד ראש - בשדה התעופה", מספר הרב גלוק. "הבנתי מאחד מחברי הכת שאני מכיר, שהם ניסו לצאת משדה התעופה בקבוצות של 70 איש בכל פעם. פניתי לשלטונות הישראליים, בגלל שמשפחה עם חמישה ילדים, שהם אזרחים ישראלים שנולדו בישראל, גם נכחה שם. השלטונות בישראל אמרו שהם מודעים לזה ומטפלים בזה. הם ציינו שהם לא יכולים לתת פרטים ומידע, אבל הדגישו שהם עושים כל שביכולתם בכדי למנוע מהם להגיע לאיראן".
מה קרה עם המשפחות בשדה התעופה? "מהמידע העדכני ביותר שקיבלתי, שלטונות גואטמלה עצרו אותם מלטוס והחזירו אותם למתחם. בינתיים אני בקשר הדוק עם משפחה אחת שיש לי את כל פרטיה, ונפגשתי איתם".