חמש שנים לאחר נפילתו של הבן סולומון ז"ל, משפחת גברייה נקרעת שוב: שני האחים הגדולים שמתגוררים בישראל בחמש השנים האחרונות, מאז נפילתו של לוחם מג"ב, קיבלו הודעה שהם נדרשים לעזוב את ישראל בתוך חודש. האחים ביקשו להתגייר, אך רצונות לחוד ובירוקרטיה לחוד: חרף החלטתו של שר הפנים דאז, אריה דרעי, החליטו ברשות האוכלוסין וההגירה כי הם לא יקבלו מעמד קבע, ואף יגורשו מהארץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשעת בוקר בספטמבר 2017 ניסה מחבל חמוש לחדור ליישוב הר אדר, כשעשרות ילדים ממתינים להסעה לבתי הספר, שלף אקדח והתחיל לירות. לוחם מג"ב, סמ"ר סולומון גברייה ז"ל, שהיה במשימה אבטחה באזור, זיהה את המחבל, התקדם לעברו – ונהרג מהירי. איתו נהרגו המאבטחים אור אריש ויוסף עותמאן ז"ל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
סולומון היה הבכור מבין ארבעת ילדיהם של מיהיט וישיאמבט. במהלך שירותו במג"ב נפצע כשנלחם בידיים חשופות במחבל חמוש בסכין שהתנפל עליו. אחרי שהחלים, התעקש לחזור לשרת כלוחם בפלוגה. כשנה לאחר נפילתו בפיגוע הקשה בהר אדר, הוחלט כי יזכה בצל"ש המפכ"ל על גבורתו וסיכון חייו, שמנעו פיגוע גדול יותר. את הצל"ש קיבלו בשמו בני המשפחה – הוריו, אחיותיו, וגם שני אחיו שהגיעו מאתיופיה לאחר מותו.

דרעי התרגש – ואישר

האב, מיהיט גברייה, עלה לארץ עם אשתו וילדיו, ובהם גם סולומון ז"ל, מתוקף זכאותה של אשתו לפי חוק השבות. הוא השאיר באתיופיה שני בנים מנשים אחרות, אחיו למחצה של סולומון, שלא היו זכאים לעלות ארצה.
3 צפייה בגלריה
תמונתו של סלומון גברייה ז"ל, ואחיו המועמדים לגירוש
תמונתו של סלומון גברייה ז"ל, ואחיו המועמדים לגירוש
תמונתו של סלומון גברייה ז"ל, ואחיו המועמדים לגירוש
(צילומים: דוברות המשטרה, פרטי)
לאחר נפילתו של הבן בפיגוע, הגיעו האחים כדי לתמוך באביהם – והאב פנה לשר הפנים דאז, אריה דרעי, וביקש לאשר להם להישאר בארץ. בצעד יוצא דופן, החליט דרעי להיענות לפנייתו: "בקשתו של האב השכול קרעה את ליבי וריגשה אותי מאוד", כתב בזמנו.
בחמש שנים שחלפו, האחים יוהנס ודסלייגן מהרט מולט חיים בישראל עם אביהם, עוד אח ושתי אחיות למחצה. שניהם למדו עברית ועובדים במטבח בבסיס של צה"ל. אחד האחים עבר להתגורר עם אביו בבאר יעקב. האח השני מתגורר בראשון לציון עם בת זוגו הישראלית, אסקדה מנגיסטו. לפני חודשיים נולדה להם בת בכורה.

"לחזור זה אומר להשאיר פה את אבא"

במהלך השנים, לאחר החלטת השר דרעי, ניסו השניים להתחיל הליך של גיור, אך בגלל המעמד הארעי שניתן להם, ועדת החריגים של מערך הגיור לא הסכימה לגייר אותם. כדי לפתור את הבעיה ולאפשר להם להתגייר, פנתה לפני כשנתיים עו"ד ניקול מאור, מנהלת המרכז לסיוע משפטי לעולים חדשים של התנועה הרפורמית, בבקשה לשדרג את הרישיונות שלהם.
3 צפייה בגלריה
הידיעה בעיתון על הצל"ש לסמ"ר סולומון גברייה ורס"ר להדס מלכא ז"ל
הידיעה בעיתון על הצל"ש לסמ"ר סולומון גברייה ורס"ר להדס מלכא ז"ל
הידיעה בעיתון על הצל"ש לסמ"ר סולומון גברייה ורס"ר להדס מלכא ז"ל
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות)
הבקשה הועבר לוועדה ההומניטרית, אך כשלא התקבלה תשובה ביחס לשדרוג הרישיונות – הגישה עו"ד מאור ערר לבית הדין לעררים. לפני מספר ימים התקבלה התשובה: לא רק שבקשתם לשדרוג הרישיונות נדחתה, אלא הם נדרשים לעזוב את הארץ בתוך 30 ימים.
"כאשר קיבלנו את ההודעה מעורכת הדין שאנחנו צריכים לחזור לאתיופיה, היינו בהלם, כאילו העולם חרב עלינו", מספר יוהנס. "לא ציפינו לזה וכל הזמן חיכינו לאור הירוק להתחיל בגיור. שר הפנים הרי אישר לנו לבוא לארץ, להתגייר וללכת לצבא. אנחנו עצובים מאוד, אם נחזור לאתיופיה זה אומר שנשאיר פה את אבא שלנו שגר לבד".
3 צפייה בגלריה
"עולמנו חרב עלינו". משפחת גברייה בטקס קבלת צל"ש המפכ"ל בשמו של סלומון ז"ל
"עולמנו חרב עלינו". משפחת גברייה בטקס קבלת צל"ש המפכ"ל בשמו של סלומון ז"ל
"עולמנו חרב עלינו". משפחת גברייה בטקס קבלת צל"ש המפכ"ל בשמו של סלומון ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"קיבלנו בתדהמה את ההחלטה", אומרת עו"ד ניקול מאור. "חבל שברשות האוכלוסין מתעלמים מההחלטה של שר הפנים דאז, אריה דרעי, שהציע שיתגיירו כדי שמעמדם הקבוע בישראל יוסדר. לאחר שמערכות הגיור בישראל חסמו בפניהם את השער – דורשים את יציאתם המיידית מהארץ אחרי חמש שנות שהות בישראל, וזאת במקום להסדיר את המעמד באופן שיאפשר להם להתגייר ולממש את ההבטחה. זאת כאשר אחד האחים כבר אב לתינוקת שהיא אזרחית ישראלית, ואילו השני יתום ללא כל משפחה – מלבד משפחתו הישראלית".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר בשני אחים משתי אימהות שונות, שנולדו לאב שבהמשך הפך לאזרח ישראלי ואבהותו מעולם לא הוכחה. שתי האימהות שוהות באתיופיה ומעולם לא נישאו לאב. בשנת 1999, האב עלה לישראל יחד עם משפחתו הנוכחית, והשניים נשארו באתיופיה עם אימותיהם.
"האחים נכנסו לישראל עם אשרת תייר ב-2017, לצורך השתתפות בשבעה על אחיהם למחצה – ושהותם הוארכה מספר פעמים על ידי שר הפנים. השניים אף פנו למערך הגיור אשר דחה את בקשתם. בקשתם הנוכחית של השניים למתן מעמד נדונה בוועדה הבין-משרדית למתן מעמד הומניטרי, אשר חבריה דחו אותה וקבעו כי השניים ישובו לביתם".