לאחר הפרסום ב-ynet היום (ה'), שחשף אחוז מאומתים גבוה במיוחד מקרב המאמינים באומן, וחשש מפני תעשיית זיופים שעוקפת את הבדיקות הרשמיות - המשטרה מאשרת: חשד למאות חוזרים מאומן שזייפו אישורי בדיקה שלילית לקורונה, עשרות כבר אומתו כחולים.
13 אברכים שזייפו כנראה בדיקת קורונה נתפסו על טיסה מקייב לארץ, ובמשטרה מזהירים ממאות חוזרים מאומן שזייפו אישורי בדיקה שלילית לקורונה, ונמצאו מאומתים למחלה. במשטרה אומרים עוד כי איתרו עשרות מאומתים שחזרו עם בדיקות מזוייפות, והם הובלו לביתם באמבולנסים. צפויים נגדם הליכים פליליים על הפצת מחלה. במשטרה נערכים בנתב"ג להמשך הפעילות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גורמים בנתב"ג הדגישו ל-ynet כי זייפני הבדיקות מפונים לבתיהם באמבולנסים - ולא למלוניות בידוד. הנוסעים שכבר נחתו, כאמור 13 אברכים, בודדו מכלל הנוסעים באחת הטיסות מאוקראינה, ועם נחיתתם הם תוחקרו ונלקחו לבדיקת pcr נפרדת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כ-30 אלף חסידים חגגו את ראש השנה באומן, ונכון לצהרי היום (ה', 14:00) דווחו במד"א על 1,904 בדיקות קורונה מולקולאריות שבוצעו באוקראינה, לחסידים המבקשים לשוב ארצה, כפי שהתחייב מהתווה. בדיקות ה-PCR המהירות העלו כי עד כה נמצאו 263 מאומתים לקורונה, ושיעור החיוביים עומד על 13.5%. מתחילת הבדיקות נשמר שיעור חיוביים גבוה של מעל 10%.

חסידים הפיצו פייק-ניוז

בשל אחוז החיוביים הגבוה, הופצו בקרב חסידים הודעות שבהן נכתב: "חברים שבאומן. תעשו טובה ותזהירו את כולם לא לעשות בדיקה בעמדות של מד"א!!! הם התחייבו להביא 3,000 תשובות חיוביות! אמיתי. פלייייזז!!"
2 צפייה בגלריה
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
( צילום: AFP)
בהודעה אחרת כתב אחד החסידים לחבריו: "הדברים בדוקים!!! במד"א יוצאים חיובי!!! זה אומר להיתקע פה 10 יום!!! הם מפתים ב-10$ פחות ותשובה מהירה!!! יוצאים חיובי!!! קחו בחשבון".
בין הפייק-ניוז שמופץ בשעות האחרונות – סיפורים על חסידים שיצאו חיוביים בבדיקה של מד"א, וכעבור כמה שעות יצאו שליליים בדיקה נוספת. במד"א מדגישים כי מדובר בשקרים, המלובים על ידי גורמים אינטרסנטיים. "מד"א נשלחה לבצע את הבדיקות האלו מטעם ממשלת ישראל, במשלחת בראשות משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ושגרירות ישראל בקייב", נמסר. "אין למד"א כל אינטרס בתוצאות".

בימים האחרונים - עלייה בתחלואה גם באוקראינה

גורמים שמעורים בנושא מספרים כי מספר מקרים שבהם חסידים נבדקו באומן ויצאו חיוביים, הם הצליחו לחמוק ממלונית הבידוד והמשיכו באוטובוס עם חבריהם לקייב, שם הלכו לעבור בדיקות פרטיות, לפחות בחלק מהמקרים, על ידי זייפני בדיקות מקומיים - והצליחו לעלות על הטיסה. קיים חשש גדול שהדביקו את חבריהם באוטובוס ואחר כך בטיסה.
הקורונה באוקראינה נמצאת בדעיכה, לאחר גל תחלואה משמעותי מאוד שפקד את המדינה מספטמבר 2020 ועד סוף מאי השנה. בתקופה זו אובחנו כ-2.1 מיליון בני אדם כחיוביים לנגיף. כלומר, ממוצע של מעל 230 אלף מאומתים בחודש.
לעומת זאת, מתחילת יוני אובחנו באוקראינה כ-100 אלף חיוביים לקורונה. כלומר, ממוצע של כ-30 אלף מאומתים בחודש. עם זאת, בימים האחרונים חלה עלייה במספר המאומתים – וביום רביעי אובחנו במדינה 3,663 מאומתים – המספר הגבוה ביותר מאז סוף מאי. בנוסף מתו אתמול באוקראינה 61 חולי קורונה.

מד"א: הבדיקות אמינות ולא פיילוט

הבדיקות שמבצע מד"א באומן מבטיחות תוצאה תוך חצי שעה ומחירן 20 דולרים, ובמד"א מדגישים כי מדובר בבדיקות אמינות שאושרו על ידי משרד הבריאות, ולא בפיילוט נסיוני כפי שמפיצים חסידים בשעות האחרונות.
2 צפייה בגלריה
חלק מהפייק-ניוז שהופץ
חלק מהפייק-ניוז שהופץ
חלק מהפייק-ניוז שהופץ
כ-30 אלף חסידים עשו את ראש השנה באומן שבאוקראינה, בתפילות ליד ציון קברו של רבי נחמן מברסלב. הם אובטחו על ידי כאלף שוטרים אוקראינים ועוד 11 שוטרים ישראלים שהגיעו למקום. אתמול (יום ד') נרשמו עומסים כבדים בעמדות בדיקות הקורונה שנפתחו בעיירה. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הגיע לפקח על המבצע.
מרבית המתפללים הגיעו מישראל, אך באומן שהו גם מאמינים ממצרפת, בריטניה, קנדה, ארה"ב ומדינות נוספות. בין המאמינים הישראלים – כעשרת-אלפים שהקדימו את הגעתם לאומן השנה, מחשש להגבלת הטיסות, וחלקם שהו שם אף חודש עם בני משפחותיהם.

התקשורת המקומית: "הררי זבל"

המשטרה המקומית דיווחה על כמה תקריות של זיוף תעודות מתחסן ובדיקות קורונה. תושבים מקומיים התלוננו על כך שהחסידים לא נשמעו להנחיות, ונמנעו מלעטות מסכות. בתקשורת האוקראינים נראו תמונות על הררי אשפה שנערמו באומן – במיוחד באזור פושקינה, הרחוב המרכזי שבו נמצא גם ציון הקבר.

מד"א פרסה מוקדים באומן ובשדה התעופה שבהם מבוצעות אלפי בדיקות קורונה לחסידים לפני שובם לארץ. אנשי שגרירות ישראל יהיו בשדה התעופה בכל שעות היממה ביומיים הקרובים, לכדי לסייע בתהליך העזיבה ארצה. כזכור, על פי המתווה, מחויבים השבים ארצה מאומן בבדיקת קורונה לפני ההמראה וגם אחריה, כולל מחוסנים ומחלימים.
השבים לארץ ימלאו טופס בידוד עד 24 שעות לפני חזרתם, והם יוחויבו בבידוד של 14 יום, או 7 ימים לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות שייעשו בארץ. עם הנחיתה בנתב"ג תיערך לשבים ארצה בדיקת קורונה נוספת.