משרד ראש הממשלה קובע כי אין להתיר הכנסת מחיצות לרחבה השוויונית בכותל המערבי. לידי ynet הגיע מכתב שנשלח למנכ"ל החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה, הרצל בן ארי, ובו קובעת יו"ר ועדת ההיגוי במשרד, דורית שטיינמץ, כי "יש למנוע כבר בכניסה לאתר הכנסה של מחיצות לרחבת התפילה". למכתב המלא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שטיינמץ הפנתה למכתב שהוציא משרד המשפטים בשנת 2020, וקבעה כי "בהתאם לעמדת משרד המשפטים, אין לסדרנים סמכות להשתמש בכוח לשם מניעת הכנסת המחיצות", אך "ככל שנדרש לעשות שימוש בכוח, יש לערב את משטרת ישראל על מנת שתטפל בנושא בכפוף לסמכויותיה".

עימותים מתמשכים

המכתב נשלח על רקע העימותים המתמשכים ברחבת "עזרת ישראל", המיועדת לזרמים הליברליים, כאשר קבוצות אורתודוכסיות מכניסות למקום שוב ושוב מחיצות ומתעקשות על תפילה בהפרדה, על אף שבמתחם – המכונה גם "רחבת המשפחות" – אמורה להתאפשר תפילה ללא מחיצות.
רחבת "עזרת ישראל" אושרה על ידי הממשלה כבר בשנת 2016, אך מיד לאחר מכן החלו העימותים במקום, כאשר זרמים אורתודוכסיים, אז בהובלת רב העיר ירושלים, שלמה עמאר, קיימו במקום תפילה הפגנתית. אנשיו של הרב הציבו אז את המחיצות שיפרידו בין גברים לנשים, למורת רוחם של הארגונים הליברליים המפעילים אותו.
בתשעה באב לפני כשנה, פרצו עימותים קשים בין אנשי הזרמים הליברליים, לקבוצה שהציבה במקום מחיצה להפרדה בין גברים לנשים, בניגוד לחוק. האירועים בכותל הדהדו גם מעבר לים, שם מתגוררים מרבית היהודים המשתייכים לזרמים הליברליים, ונושאים עיניים למתרחש ברחבת הכותל כבר שנים.
2 צפייה בגלריה
מתחם עזרת ישראל בכותל המערבי
מתחם עזרת ישראל בכותל המערבי
מתחם עזרת ישראל בכותל המערבי
(צילום: דוברות התנועה המסורתית)
התנועה המסורתית בירכה על ההחלטה, "לפני ט' באב", כדבריהם. "אנחנו רואים בזה מהלך חשוב וצעד נוסף להבטחת הכותל כמרחב משותף וכבית לכל עם ישראל, על כל גווניו וזרמיו". הם הוסיפו: "אנחנו דורשים ממשטרת ישראל להקפיד ולשמור על זכותם של המתפללים בכותל המשפחות ליהנות ממרחב תפילה מכבד ולמנוע כל הפרעה, הסתה או ניסיונות חבלה כפי שקרו בחודשים האחרונים. הכותל שייך לכולנו".