כשברקע איום השביתה במערכת החינוך הכללית, במגזר החרדי נפתחה הבוקר (א') שנת הלימודים התשפ"ג כסדרה, עם חזרתם לבתי הספר, לתלמודי התורה, לישיבות ולכוללים של כ-300 אלף תלמידים – מילדים בגילי הגן ועד לאנשים מבוגרים, נשואים ובעלי משפחות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הבנים והגברים, המחויבים בלימוד התורה, פותחים את השנה ב-א' באלול – ראש חודש אלול שחל היום – עם תום חופשת הקיץ הקצרה ("בין הזמנים") שנמשכה שלושה שבועות. לעומתם, ישובו הבנות ללימודים ב-1 בספטמבר, לאחר חופש גדול של חודשיים, כמו במערכת החינוך הכללית. עם זאת, במוסדות רבים לבנות יקדימו מעט את פתיחת השנה החדשה ליום רביעי, 31 באוגוסט, כדי להוסיף בכל זאת מהקודש על החול, לכל הפחות כצעד סמלי-הצהרתי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לפי ההערכות ישנם כ-100 אלף תלמידים בנים בחינוך היסודי החרדי, 50 אלף נוספים בישיבות הקטנות, עוד כ-50 בישיבות הגדולות (תיכוני ועל-תיכוני) וכ-100 אלף אברכי כוללים, הלומדים תורה במשרה מלאה גם לאחר נישואיהם – מרביתם למשך שנים ספורות וחלקם לכל ימיהם. אצל הבנות יש כ-200 אלף תלמידות בשכבות הגיל השונות, ובסך הכול יש כחצי מיליון תלמידים (502 אלף, אם נדייק את נתוני משרד החינוך) בחינוך החרדי כולו.
7,371 מוסדות חינוך משתייכים לחינוך החרדי העצמאי, ב-115 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, מתוכם 4,932 גני ילדים – וצוותי ההוראה עומדים על כ-33 אלף מורות, מורים, מלמדים ורבנים הממעטים מאוד בשביתות.

"החינוך הוא בראש מעיינינו"

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, פתחה את שנת הלימודים החרדית עם מנכ"לית משרדה, דלית שטאובר, בעיר בית שמש כאורחות של ראש העיר, ד"ר עליזה בלוך. הן ביקרו בתלמוד תורה "תורת שלום" בניהולו של הרב ישראל קוריץ. שרת החינוך אמרה כי נעשים מאמצים כדי לפתוח את שנת הלימודים הכללית במועדה.
4 צפייה בגלריה
ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, לצד מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון
ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, לצד מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון
ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, לצד מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר, בהתייחסו לאיום השביתה הכללי: "אני שמח ששרת החינוך ומנכ"לית משרדה ביקרו הבוקר במוסד לימודים חרדי לרגל פתיחת שנת הלימודים. אגב, שם אין שביתות גם אם ההסתדרות רוצה. אני מצפה שכל הצדדים יעשו מאמץ אמיתי וכן כדי למנוע שביתה ביתר מוסדות החינוך, כדי שכל תלמידי ישראל יפתחו את שנת הלימודים כסדרה, ב-1 בספטמבר".
הרב מרדכי (מוטקה) בלוי, מפקח חינוכי מוכר בחינוך החרדי הפורמלי והלא-פורמלי, אמר כי "א' אלול זהה ל-1 בספטמבר החרדי, אבל אצלנו אין מושג כזה של שביתות, כי החינוך הוא בראש מעיינינו ולא רק כסיסמה. עם תקיעת השופר הראשונה של חודש אלול והסליחות של בני עדות המזרח, שבנו הבוקר אל ספסלי הלימודים, וזה מדהים".
4 צפייה בגלריה
שרת החינוך שאשא ביטון בביקור בבית שמש
שרת החינוך שאשא ביטון בביקור בבית שמש
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בביקור בבית שמש
(צילום: דוברות עיריית בית שמש)
הוא הוסיף כי "אין יום שמח ומרגש מהיום הזה, שבו אתה שומע את שקשוק גלגלי המזוודות של הנערים הצעירים היוצאים לגלות למקום תורה, ללמוד בישיבות הקדושות, ואת צהלות הילדים בדרך לתלמודי התורה והחיידרים ברחבי הארץ. זה יום מרגש מאין כמוהו, לילדים ולאמהות".
בלוי שיבח את "הנערים הצעירים שמגיל 14 עד אחרי גיל 20 זונחים ומעיפים מחייהם את העולם החילוני ה'קוסם', את העולם של האינטרנט המסוכן, ונכנסים לשבת באוהלה של תורה, לשקוד בסוגיות הגמרא והתלמוד של אביי ורבא ולימוד כל רבותינו הראשונים והאחרונים בעיון רב, וחיים בצניעות ובפשטות – רבבות מהם בשביל כמה מאות שקלים בודדים בחודש, שאיתם הם צריך לפרנס את משפחותיהם". לדבריו, זהו "דור שלם שניצול מכל מה שיש בהוויות העולם הזה, שלא מתאים ליהדות".
4 צפייה בגלריה
מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, סייר ביישוב אלעד לרגל פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי
מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, סייר ביישוב אלעד לרגל פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי
מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, סייר ביישוב אלעד לרגל פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
המפקח החינוכי החרדי מציע גם לציבור הכללי לתבוע מהמדינה את לימודי היהדות הבסיסיים המגיעים לילדיו. "נקווה שאחינו הטועים ידרשו חובת ליבה במדינה יהודית, ממשרד החינוך היהודי", אמר. "שלא ימחקו את הכול. גם ילד שבבית שלו לא שומרים עדיין תורה – שידע מה זה שבת, מה זה תנ"ך ומה ההבדל בין הפטרה להשכבה. כל הילדים האלה – הסבא והסבא של הסבא שלהם היו שומרי תורה ומצוות, והקפידו בהידור על מצווה קלה כחמורה בכל הגלויות ובכל הרדיפות. איך ייתכן שכאן, בארץ ישראל, ימנעו מהם ללמוד על תורה ומצוות?"
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, ומפקד מרחב שרון, תנ"צ נתי גור, סיירו הבוקר באלעד לרגל פתיחת שנת הלימודים עם בכירי משטרה נוספים, לבחינת מערכי האבטחה והתנועה במוסדות החינוך בעיר החרדית. הם נפגשו עם ראש העיר, הרב ישראל פרוש, נציגי הרשות המקומית והנהלת תלמוד תורה "תורת חסד".