התרגיל של מוסדות הבבא סאלי: מארגני הילולת רבי ישראל אבוחצירא מתכוונים להכריז על עצרת מחאה, שתיערך במקום ובזמן שבהם הייתה אמורה להתקיים ההילולה השנתית לזכרו, ובכך לעקוף את צו המשטרה שאסר על קיום האירוע. חוות דעת משפטית שהזמינו קובעת כי אם ההתכנסות תוגדר כהפגנה לא ניתן יהיה למנוע אותה, ואם גם אותה המשטרה לא תאשר – בכוונתם לעתור נגדה לבג"ץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל במשטרת ישראל לא מתרגשים מהאיומים, ומבהירים כי "מארגני ההילולה לא הצליחו לעמוד בתנאים הבטיחותיים שהוצבו, ועל כן הוחלט כי במצב הקיים לא ניתן יהיה להבטיח את בטיחות המשתתפים ואת קיום ההוראות על פי חוק".

"אין אנו מקבלים את ההחלטה בשום אופן"

מוקדם יותר היום (ד') הוחלט במשטרת ישראל להוציא צו האוסר את קיומה של הילולת הבבא סאלי בנתיבות – בתום דיונים שנערכו בשבועיים האחרונים עם כלל הגורמים המעורבים. ב-ynet פורסם לראשונה כי ההילולה נמצאת בסכנת ביטול בעקבות החששות מאסון דומה לזה שאירוע בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון.
1 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
יגיעו השנה להפגין? הילולת הבבא סאלי בשנים קודמות
(צילום: EPA; יצחק אלמקיאס, אמנות יהודית)
ההחלטה עוררה סערה, ובנו של הבבא סאלי האחראי על חצרו בנתיבות, רבי ברוך אבוחצירא, פרסם מכתב פומבי חריף שבו הצהיר: "אין אנו מקבלים את ההחלטה בשום אופן".
"במפח נפש שמענו על רצונם של הפקידים למנוע את השמחה של בית ישראל על ציונו הקדוש והטהור של מורנו אבי הקדוש, בין בתוך מבנה הציון ובין ברחבה תחת כיפת השמיים", כתב הרב אבוחצירא, והבהיר שאינו מקבל את ההחלטה: "מאות אלפים מאחינו בית ישראל לא יוכלו לראות כבלע את הקודש, ואיש לא יוכל למנוע מהם את השמחה הנאדרת הזו".
"אם היינו שומעים שבשאר המקומות היו סוגרים ומונעים מאנשים להגיע, חצי נחמה", נכתב בהמשך, "אבל התמיהה היא שרק במקומות הקדושה והטהרה יניחו אזיקים ואיסורים, איך אוכל החרשתי בעת הזו?"

"אם יהיה שינוי בסידורי הבטיחות, הנושא ייבחן מחדש"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בתום דיונים ובדיקות שנערכו בשבועיים האחרונים עם כלל הגורמים המעורבים, ובהם משרד המשפטים, עיריית נתיבות, ומשרד הבריאות – הוחלט בשלב זה להוציא צו לאי-קיום אסיפה להשתתפות הקהל הרחב בהילולת הבבא סאלי זצ"ל".
הם הוסיפו כי "ככל שיהיה שינוי ביכולת להבטיח עמידה בתנאי בטיחות על ידי המארגנים, הנושא ייבחן מחדש. המשטרה קוראת לציבור הרחב להישמע להוראות ולפעול בהתאם, למען שמירה על שלום הציבור ובטיחותו".
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גיל לימון, דרש לפני כשבועיים כי הממשלה תמנה גורם ממשלתי שייקח על עצמו את האחריות על ארגון ההילולה השנתית המסורתית, המתקיימת בנתיבות ב-ד' בשבט, יום פטירתו של הבבא סאלי – השנה ב-6 בינואר. כ-150 אלף איש צפויים להשתתף בהילולה, ומפקד מחוז דרום של המשטרה טוען לסכנה לשלום הציבור, פחות משנה אחרי האסון הנורא שאירע בהילולה סביב קבר רשב"י בהר מירון.