הרב הראשי יצחק יוסף התייחס בצהריים (יום ו') שוב לדבריו, שעוררו סערה במוצאי השבת האחרונה סביב חוק הגיוס. "מסיבות שונות היו אנשים שסילפו את הדברים ופרסמו כאילו פגענו חלילה במשפחות השכולות, כאילו פגענו בחיילים המוסרים את הנפש לשמירה על תושבי הארץ הזאת. דברים שלא היו ולא נבראו", הוא אמר בפינתו ב"כאן מורשת". "ברצוני להבהיר כי חלילה וחלילה לפגוע כהוא זה במשפחות השכולות. הם איבדו את היקר להם מכול והקריבו קורבן עצום". עם זאת, הוא לא חזר בו מהמשפט שאמר: "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, ניסע כולנו לחוץ לארץ".

כזכור, במוצאי שבת חולל הרב הראשי הספרדי סערה ציבורית כאשר על רקע סערת חוק הגיוס, איים בעזיבה המונית של הארץ. בדרשתו השבועית בבית הכנסת "היזדים" בירושלים, אמר בנו של הרב עובדיה יוסף: "שבט לוי פטור מהצבא. לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן. יהיה מה שיהיה".
לאחר הביקורת, גם מצד בני משפחות שכולות, נדרש הרב יוסף שוב לדבריו: "החיילים שנהרגו ובכלל הנהרגים על קידוש ה', וכבר בתחילת המלחמה דיברנו על זה בכמה וכמה מקומות, ואמרנו שהמדרגה של אלו שנהרגים על קידוש ה' היא גבוהה בשמיים. בספר הרוקח נכתב שיש למעלה בשמיים שבעה שורות שיושבים לפני הקדוש ברוך הוא, שנהנים מזיו השכינה. דברים רוחניים שאנחנו לא מבינים בהם. הוא כותב שבשורה הראשונה לא יושבים הרבנים, עם כל הכבוד, אלא יושבים אותם הנהרגים על קידוש ה', בגלל שהם יהודים – הם היושבים בשורה הראשונה לפני הקדוש ברוך הוא. ואין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם".
הרב הראשי והדברים שעוררו סערה – כתבות אחרונות:
הוא סיפר כי ביקר בבתי משפחות שכולות וגם ביקר חיילים פצועים בבתי החולים. "עודדנו אותם, ובוודאי שיש להמשיך לעודדם ולחזקם, ערכנו עצרות תפילה בכמה מקומות, ביניהם פעמיים בכותל המערבי בהשתתפות עשרות אלפים", אמר הרב הראשי.
בהמשך דבריו אמר הרב הראשי: "כל דברינו במוצאי שבת היו אך ורק בשבח התורה, שחייבים להמשיך ולחזק את לימוד התורה כדי לשמור על עם ישראל. בוודאי שחובה להתפלל יום-יום על החיילים, שמוסרים את הנפש עבור תושבי הארץ הזאת, שכולם יחזרו לביתם לחיים טובים ולשלום. אנחנו מקפידים לומר יום-יום תפילה לשלום החיילים מאז פרוץ המלחמה, וגם בשיעור השבועי הקבוע במוצאי שבת כל שבוע אנחנו עושים להם 'מי שבירך'".
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
בסיכום דבריו, אמר הראשון לציון: "לכן, חבל מאוד שיש כמה אנשים שעשו שימוש פוליטי בדברים, וסילפו את דברינו בצורה מעוותת, ויהי רצון שנשמע ונתבשר בשורות טובות, ישועות ונחמות, והאמת והשלום אהבו".
במקביל, הרב הראשי הבהיר את דבריו בעלון שמופץ בבתי כנסת בשבת. הוא כתב כי ההתנגדות שלו לגיוס תלמידי ישיבות היא רק לאלה שבאמת לומדים תורה. "אותם מיעוט מקרב הציבור שלנו, שלא לומדים תורה, אסור להם בתכלית האיסור להיפטר בתירוצים של 'תורתו אומנותו' והם כשאר העם שאינם לומדים", כתב.
בין ההורים השכולים שמתחו ביקורת על דברי הרב הראשי היה הרב תמיר גרנות, ראש ישיבת ההסדר "אורות שאול" בתל אביב, שבנו אמִתי נפל במלחמת חרבות ברזל. הרב גרנות סיפר בין השאר כי אשתו אביבית, האם השכולה, בכתה במשך 24 שעות בעקבות דבריו השנויים במחלוקת של הרב יוסף.

"אני שואל אותך, כבוד הרב: אמתי טעה? לשווא הוא שוכב עכשיו מתחת לרגבי האדמה בהר הרצל? האם הוא וכל חבריו ששוכבים שם יחד עימו, ובעוד בתי העלמין ברחבי הארץ, היו צריכים להישאר בישיבה ולהשאיר את מסירות הנפש רק לחילונים? או אולי לנסוע לחו"ל כדי ללמוד תורה ולא להתגייס?" תהה הרב גרנות בסרטון שעורר הדים ברשת.
בריאיון ל-ynet הוא הסביר: "זה לא נגדו באופן אישי, אני לא רוצה לעשות מלחמה. אני רוצה שהחברה החרדית תשמע שיש יד מושטת, שהיא לא תפחד. אני רוצה שהוא ישמע את זה גם מהעולם החילוני, ואני מבקש מהעולם החילוני: תושיטו יד באמת, בכבוד, כדי לתבוע אחריות, לתבוע שותפות, ולא להסכים להסדר הזה שבו אנחנו מממנים באופן ילדותי עולם שלא לוקח אחריות, לא על הצבא ולא על הכלכלה".
סרן אמִתי גרנות היה מפקד צוות בגדוד 75 בעוצבת סער מגולן (חטיבה 7). הוא נהרג ב-15 באוקטובר כתוצאה מירי טיל נ"ט לעבר מוצב בגבול לבנון.