עלייה של עשרות מאומתים בחינוך החרדי
(צילום: משי בן עמי)

ערב פתיחת שנת הלימודים, ובמגזר החרדי מסתכלים בתמיהה מעורבת בזעם על מהלכי הממשלה לקראת ה-1/9. גורמים המעורבים בנעשה בשטח אומרים כי כמעט ואין בית חרדי שאין בו מבודד, וילדים רבים שהחלו את לימודיהם ב-א' באלול נדבקו. התחלואה בקרב התלמידים החרדים שילשה את עצמה בשלושת השבועות שחלפו מאז פתיחת שנת הלימודים בחיידרים ובישיבות ועד היום. הערים החרדיות שוב אדומות - וכולן בצמרת טבלת התחלואה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במגזר החרדי מזהירים: מערכת החינוך לוקחת סיכון, ולמעשה הולכת בעיניים פקוחות למסיבת הדבקה המונית, אולי הגדולה בכל הזמנים, שהרי הנתונים הצטברו במשך שלושה שבועות – מאז פתיחת שנת הלימודים באוכלוסייה החרדית – והם מדברים בעד עצמם. הדבר הזה, אומרת כתבת ynet, טלי פרקש, באולפן, צריך להדיר שינה מעיני ההורים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
מאז פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי אומתו 21,097 חרדים. בשלושה השבועות שקדמו לכך, אומתו 3,066 חרדים בלבד. מדובר בזינוק של 588%. ב-2 באוגוסט, שבוע לפני פתיחת הלימודים במגזר החרדי, עמד אחוז המאומתים במגזר החרדי על 6% מתוך כלל הנבדקים במדינה. מאז, מדי שבוע זינק מספר החולים: ב-16 באוגוסט, כשבוע לאחר שהחלו הלימודים, 13% מהמאומתים היו חרדים. ב-23 באוגוסט - 19%, ואתמול (יום ב') - 23% מתוך כלל הנבדקים במדינה הם מהמגזר - יותר מפי-שניים מאשר אחוז החרדים במדינה (כ-11%).
2 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
(צילום: יאיר שגיא)
"את הילדים החרדים מפקירים ורק לתלמידים מהמגזר החילוני דואגים, זו התחושה הקשה שיש כעת במגזר", אומר העיתונאי והפרשן החרדי, ישראל כהן, תושב בני ברק. "רגע לפני ה-1/9, דווקא על רקע ההצלחה של החיסון השלישי במיתון העלייה במספר החולים הקשים, הקורונה מתפשטת בציבור החרדי במהירות, דבר שרק מגביר את רגשות הכעס והתסכול".

"התעלמו מאתנו"

הצצה ל"מפת הרמזור" של משרד הבריאות מגלה כי היישובים הכי האדומים בישראל הם חרדיים - בני ברק, רכסים ומודיעין עילית, ובמקום הראשון ערד, שבה ריכוז גבוה של חסידי גור - החסידות שבה אפילו האדמו"ר, שנחשב למקפיד על הכללים, התגלה אתמול כחולה קורונה.
"בניגוד לגלים הקודמים שבהם נשמעו בציבור החרדי קולות שקראו להכות על חטא, בשל הסירוב של קבוצות שונות להקפיד על ההוראות - כעת מופנה כל הכעס ישירות אל הממשלה", כהן אומר. הוא מציין כי במספר ישיבות חרדיות, כמו למשל "חברון" בירושלים, כבר התגלו חולי קורונה - ומנהלי מוסדות החינוך חסרי אונים.
בצלאל קאהן: "בבתי הספר הממלכתיים חילקו השבוע ערכות בדיקת קורונה לתלמידים, ולמרות שהלימודים בתלמודי התורה החלו כבר לפני שלושה שבועות - רק השבוע החלו חלק ממוסדות הבנים לקבל ערכות בדיקה, ויש גם כאלה שכלל לא קיבלו"
"עשרה ימים אחרי פתיחת הלימודים בישיבות, נשאל פרויקטור הקורונה, פרופ׳ סלמן זרקא, מדוע אין עדיין משל"ט ישיבות - מרכז שליטה של משרד הבריאות, שיחד עם נציגי הישיבות מפקח על התחלואה במוסדות אלה, כפי שהיה בשנה שעברה. זרקא ענה: 'נעשה את זה תוך ימים'. אז הנה חלפו להם עוד שבועיים, וזה לא קרה. במקום לעשות בדיקות ומיד לכל התלמידים, לבודד את החולים ולשלוח אותם למלוניות - פשוט התעלמו".

"מזלזלים בנו - וזו התוצאה"

העיתונאי החרדי, בצלאל קאהן, תושב בית שמש ומנהל התוכניות ברדיו "קול חי", אומר כי הנתון המבהיל של 23% מאומתים חרדים, מלמד עד כמה הממשלה הזו לא עשתה דבר כדי לסייע לפתיחה נכונה של שנת הלימודים בחינוך החרדי, בהיבט של הקורונה. "העיקר שחשוב להם 'מתווה הסליחות בכותל', שהוא שערורייה משפטית בפני עצמה, בגלל האפליה מול אירועים אחרים כמו למשל תפילות של מוסלמים בהר הבית".
וזו לא האפליה היחידה שהוא רואה: "כולם דיברו על ה-1 בספטמבר והתעלמו מ-א' באלול. אנחנו התרענו לפני פתיחת הלימודים בתלמודי התורה שלא היו שום הנחיות, ושלא היה שום מתווה לפתיחת מוסדות החינוך החרדיים. אמרנו אז שכל מנהל מוסד פועל לפי השכל וההיגיון. והנה, בבתי הספר הממלכתיים חילקו השבוע ערכות בדיקת קורונה לתלמידים, ולמרות שהלימודים בתלמודי התורה החלו כבר לפני שלושה שבועות - רק השבוע החלו חלק ממוסדות הבנים לקבל ערכות בדיקה, ויש גם כאלה שכלל לא קיבלו, כי הם לא פנו למשרד החינוך".
הרב י': "לרוב התלמידים אין אינטרנט בבית, כמות הטלפונים הניידים שחולקו לציבור החרדי קטנה ביחס למספר התלמידים - ובאופן אישי אני לא מכיר אף אחד שקיבל טלפון מהמדינה. אז ברור שברוב הערים האדומות הלימודים פשוט ימשיכו כרגיל"
הרב י', סגן מנהל תלמוד תורה בירושלים, מחזק את הטענות: "משרד החינוך, משרד הבריאות וגם העירייה הפקירו אותנו. אנחנו קיבלנו מכתב ממינהל החינוך החרדי של ירושלים רק אחרי שהתחלנו את הלימודים. קראו לנו 'לשים מסכות ולשמור מרחק'".
ויש הקפדה על זה? "בוודאי שלא. יש כיתות צפופות שבהן אי אפשר לשמור מרחק, וגם אף אחד לא שם מסכות. מזלזלים בנו - וזו התוצאה".
איך יתקיימו הלימודים בכיתות ח' ביישובים אדומים? "אמרו לנו שבשכונות אדומות בירושלים כמו רמות, הר נוף ורמת שלמה, וגם בערים אדומות, כיתות ח' צריכות ללמוד ב'זום'. זו הרי פשוט בדיחה. לרוב התלמידים בכלל אין אינטרנט בבית, כמות הטלפונים הניידים שחולקו לציבור החרדי היא קטנה ביחס למספר התלמידים - ובאופן אישי אני לא מכיר אף אחד שקיבל טלפון מהמדינה. אז ברור שברוב המוסדות הלימודים פשוט ימשיכו ללמוד כרגיל".

לימודים בזום בלי אינטרנט?

צביקה (40), תושב בית"ר עילית שבו לומד בכיתה א' זה כבר שלושה שבועות, מספר כי אפילו בדיקות סרולוגיות שהובטחו לא בוצעו באופן גורף. "לא קיבלנו שום בדיקת קורונה דרך בית הספר, ורק במקרה אתמול עשינו בדיקה סרולוגית והתברר שיש לו נוגדנים, אבל אנחנו לא מבינים למה לא בדקו קודם. היו בשבועיים האחרונים כיתות שלימות שהיו מדגרות קורונה", הוא אומר.
"הבנות שלי אמנם עשו בדיקת קורונה במד"א, לפני תחילת הלימודים בשבוע שעבר, אבל הן לא קיבלו אפילו בדיקה אחת הביתה. זה גם מה שקרה בעוד בתי ספר ביישוב. זה מדהים כי יש לי קרובת משפחה שהיא מנהלת בית ספר ממלכתי-דתי. אצלם קיבלו כמות אדירה של ערכות בדיקה בלי לעשות חשבון, וחילקו בחינם לכולם".
צביקה: "לא קיבלנו שום בדיקת קורונה דרך בית הספר, ורק במקרה אתמול עשינו בדיקה סרולוגית והתברר שיש לבן שלי נוגדנים, אבל אנחנו לא מבינים למה לא בדקו קודם. בשבועיים האחרונים כיתות שלמות היו מדגרות קורונה"
"משרד החינוך והבריאות מתנהגים בהפקרות", אומר צביקה, "וזו בדיוק הסיבה שגם רבים בציבור החרדי יעשו מה שהם רוצים, כולל להמשיך ללמד פרונטלית ביישובים אדומים. חוץ מזה, גם אם היו רוצים ללמוד מרחוק, אין שום אפשרות, כי יש רבים בלי אינטרנט וגם הרבנים מתנגדים. בבית הספר של הילדים שלי לא קיבלו אף טלפון ממשרד החינוך, וגם למי שיש טלפונים סלולריים פרטיים, הם לא עובדים טוב בגלל בעיות בקליטה באזורים מסויימים ביישוב שלנו".

"המפרים את ההנחיות יטופלו"

במשרד החינוך בחרו שלא להתייחס לטענות סביב האיחור בבדיקות הקורונה ובמתווה החזרה ללימודים במגזר החרדי, שהחלו רק כשמספר ההדבקות זינק. מהמשרד נמסר: "הבדיקות המהירות חולקו לכלל הרשויות ובתי הספר ברחבי הארץ, בכל המגזרים. במידה שיתקבלו דיווחים על מוסדות המפרים את הנחיות התקנות שיאושרו על ידי קבינט הקורונה, אלה יטופלו בהתאם לדין".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יואב פרידמן)
בנוגע לחוסר ההיערכות ללימודים מרחוק במגזר, נמסר: "המשרד תיקצב עבור תלמידי החברה החרדית כ-51 אלף מכשירי טלפון עם חבילת תקשורת לצורך למידה מרחוק, המאפשרים למידה באמצעות מרחבים קוליים המותאמים לתלמידי החברה החרדית ולאורחות חייהם. יודגש כי בהתאם להחלטת הקבינט, רק בכיתות ח'-י"ב ביישובים אדומים, שאינן עומדות ברף הנדרש (70% פטורי בידוד) –תועבר הכיתה ללמידה מרחוק. יתר התלמידים ילמדו במסגרות החינוך – בבתי הספר ובגני הילדים. במידה שיתקבלו דיווחים על מוסדות המפרים את הנחיות התקנות שיאושרו על ידי קבינט הקורונה, אלה יטופלו בהתאם לדין".
ממשרד הבריאות נמסר: "חלוקת ערכות הבדיקה מתבצעת על ידי משרד החינוך. ככל שישנם מוסדות שטרם קיבלו, הם מוזמנים לפנות לדסק החרדי ונסייע בשמחה. הפרה של הנחיות אסורה. המשרד לבטחון פנים ומשטרת ישראל אמונים על אכיפת התקנות. יצוין כי מוסדות החינוך בערים האדומות יכולים להפעיל למידה במרחב פתוח.
"הקמת משל"ט הישיבות נמצאת בישורת האחרונה, ואנו תקווה כי בעוד ימים ספורים הוא יוקם. עם זאת, ישיבות פועלות תחת מתווה הפנימיות שאושר בתקנות, ובהתאם לכך עליהן לפעול. עד להקמת משל"ט הישיבות מסייע הדסק החרדי לכל ישיבה שפונה אליו להנחיות ולביצוע בדיקות, ככל שנדרש".
מעיריית ירושלים נמסר: "האחריות על חלוקת ערכות בדיקת האנטיגן לבתי הספר הינה של משרד החינוך. חלוקת הבדיקות לגני הילדים היא תחת אחריות עיריית ירושלים, ואכן חולקו ערכות בדיקה לכלל הגנים בעיר. בימים האחרונים אנו עדים לגידול משמעותי בשיעור המתחסנים בקרב בני נוער, כולל בשכונות החרדיות וגם במזרח העיר. אנחנו ממתינים לקבל את נתוני ההתחסנות העדכניים ממשרדי החינוך והבריאות, וכשנקבל אותם נפעל בהתאם להנחיות המשרדים שצוינו".