אחרי שנהנו מתקופה קצרה בתחתית טבלת הקורונה, המגזר החרדי חוזר לבלוט עם נתונים מדאיגים: "ביממה האחרונה 12% מהמאומתים הם מהמגזר החרדי", אומר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, בתדריך מיוחד למגזר החרדי היום (ד'). "יש עלייה מאוד מטרידה בקצב התפתחות התחלואה במגזר החרדי", הוא מוסיף. "המספרים עולים יום אחרי יום".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
דו"ח התחלואה בישובים החרדיים
דו"ח התחלואה בישובים החרדיים
דו"ח התחלואה ביישובים החרדיים
בסוף חודש יוני עמד אחוז החרדים המאומתים על פחות מחצי אחוז מכלל האוכלוסייה (0.38%). מאז טיפסו המספרים שבוע אחר שבוע, ובסוף השבוע שעבר התגלו כבר 8.8% נדבקים חרדים. כאמור ביממה האחרונה הגיע המספר ל-12% - יותר מהממוצע הארצי של אחוז החרדים באוכלוסייה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
העלייה נבחנת גם על רקע פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי בתחילת השבוע שעבר, ראש חודש אלול, אז חזרו כ-300 אלף תלמידים לישיבות, לכוללים ולחיידרים במה שהוגדר כ"פיילוט" לקראת 1 בספטמבר. כפי שפורסם ב-ynet, נפתחו תלמודי התורה ללא המתווה המדובר, ופרויקטור הקורונה אומר כי "ידענו ולא הופתענו ששנת הלימודים נפתחה בא' אלול. אנחנו עוסקים בזה. בקרוב ניתן הנחיות יותר ברורות.
"אנחנו קשובים למה שעולה מהציבור, ופועלים מול משרד החינוך. לכן פתחנו במבצע בדיקות סרולוגיות, וזה רווח גדול מאוד לילדים ולהורים. פתחנו גם במבצע חיסון של בני 12 ומעלה. ככה נוכל לאפשר המשך לימודים, בלי סגרים ובלי פתרונות שמייצרים ריחוק חברתי שאנחנו לא מעוניינים בו".
4 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
(צילום: גיל יוחנן)
לשאלת ynet האם הזינוק במספר החולים במגזר, מעיד על חוסר הקפדה על ההוראות במוסדות החינוך, השיב: "אי אפשר לומר שבכלל לא מקפידים, זה לא אפס או אחד. הנגיף עובר דרך אנשים שנמצאים במגע. ברור שפתיחת שנת הלימודים מייצרת יותר הדבקות. אך ככל שנקפיד על מסכות, ריחוק וחיסונים לבני 12 ומעלה - זה לא יהפוך לאפס, אבל נוכל לצמצם את התחלואה".
"תחלואת ילדים זה לא משחק ילדים", הזהיר פרופ' זרקא. "אנחנו לא רוצים לייצר תחלואה בילדים. ישנן תופעות לוואי קשות וארוכות טווח". הפרויקטור נשאל עוד מדוע עשרה ימים אחרי פתיחת שנת הלימודים אין עדיין משל"ט ישיבות, כפי שהיה בשנה שעברה, השיב: "נעשה את זה תוך ימים, כי זה מאפשר קשר ישיר וחשוב למען בריאות האוכלוסייה".

"מוטרדים מהחזרה מאומן"

היום הצטרפה בני ברק לטבלת היישובים האדומים שהציג פרופ' זרקא - ובה נוכחות גדלה והולכת של יישובים חרדיים, שישה עד כה. לדבריו, "אנחנו מאוד מוטרדים מהחזרה מאומן, אחרי ראש השנה. אנחנו קוראים למי שחיוביים, להישאר בבידוד ולא ללכת לבתי הכנסת ביום כיפור. זה פיקוח נפש. לגבי אנשים שישובו מאומן החשש הגדול, כי המשמעות היא הדבקה המונית, בוודאי למי שרגישים, וזה עלול לעלות בחיים, חלילה".
בהמשך למכתב שהוציאה השבוע שרת הפנים, איילת שקד, לכל ראשי הרשויות המקומיות, בבקשה להיערך לתפילות במרחב הפתוח - ממליץ הפרויקטור לציבור, "ככל שניתן, שהתפילה תהיה בחוץ ולא בתוך בתי הכנסת, אבל נפרסם מתווים ברורים". הוא הוסיף כי "פוליטיקאים חרדים אמרו שלא ישתפו פעולה עם הגבלות על תפילות בחגים. הממשלה ואני כפרויקטור לא רוצים סגר, לא מאמינים בסגר, וחושבים שאם נגיע לכך זה מחוסר ברירה. אנחנו לא רוצים להיות שם. כל מה שאנחנו עושים לגבי חיסונים, תו ירוק וכו' נועד כדי שלא יהיה סגר. אין כרגע תוכנית לסגר", הדגיש.
הוא הפציר בציבור החרדי ובאוכלוסייה בכלל למהר להתחסן, ואמר כי מדובר ב"אתגר מבחינת שיעור המתחסנים". לדבריו, "זה יאפשר הגנה בטח בחברה החרדית שהיא יותר צפופה, גם במוסדות החינוך וגם במגורים. "אין אף חולה במצב קשה אחרי 3 מנות חיסון, והנתונים מראים שהמנה השלישית יעילה. יש גם מיליון איש שטרם חוסנו, אנחנו קוראים לרבנים לקרוא להתחסן".
"חשוב לומר שהמנה השלישית היא מאותו חומר של המנה הראשונה והשנייה", ציין, "ולכן תופעות הלוואי הן, במקרה הפחות טוב, כמו במנה השנייה - ובמקרה הטוב כמו במנה הראשונה. הנתונים מראים כי יש פחות תופעות לוואי".
4 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא
(צילום: יובל חן)
"אנחנו נמצאים במלחמה נגד נגיף הדלתא", הוסיף. "לפני חודשיים נשמנו לרווחה בגלל החיסונים והיענות הציבור. זן הדלתא טרף את הקלפים, וכעת אנחנו נמצאים במלחמה. יש 950 מאושפזים, 550 חולים קשים, 95 חולים מונשמים, 17 שמחוברים לאקמו. כאפידימיולוג, הנתונים קשים, גם מבחינת תמותה. רק בשבועיים האחרונים נוספו 250 מתים. הנתונים לא טובים, ובשבועיים הקרובים צריכים להדק חגורה כי התחלואה בעלייה".
פרופ' זרקא לא אופטימי: "צריך להתמקד בגל הרביעי, למרות שגם הגל החמישי יגיע", אמר, "וההבנה היא שאי אפשר לחסל את המחלה".