מערכת הבחירות מעצימה, כהרגלה, את המתחים והקונפליקטים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית, אבל הציבור לא בהכרח קונה את מה שמספרים לו נבחריו. "מדד המתח החברתי" של ארגון גשר מצביע על שיפור משמעותי ביחסים בין חרדים לחילונים בשנה החולפת – בניגוד למצג שיוצרים הפוליטיקאים משני הצדדים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לרגל האירועים לציון 50 שנה ל"גשר", הפועל לחיבור וחיזוק הקשר בין חלקי העם, שנפתחו השבוע במעמד נשיא המדינה, בחן הארגון בשיתוף מכון המחקר קנטר את דירוג המתחים בחברה הישראלית כפי שחווים אותם האזרחים עצמם – ומצא כי הסכסוך החרדי-חילוני ירד מהמקום הראשון ב-2021, כאשר 66% דירגו אותו בראש, לשלישי ב-2022, עם 40% בלבד.
המרואיינים הפגינו אופטימיות גם לגבי עתיד היחסים בין המגזרים, והעריכו שהמתח סביב הנושאים הדתיים יוסיף ויפחת עם השנים. העמדות בנושא זה משותפות לחילונים, למסורתיים, לדתיים ולחרדים.

מתח פוליטי – אִין

את מקומו בצמרת תפסו היחסים המורכבים בין יהודים לערבים, ככל הנראה בעקבות מבצע שומר החומות, שבמהלכו השתתפו פורעים מערביי ישראל בתקיפות אלימות על רקע לאומני נגד יהודים, ואירועים נוספים דומים שהתרחשו בשנה האחרונה. 51% מהציבור היהודי ו-73% מהערבי סבורים כי זהו המתח המרכזי כיום בחברה הישראלית, ו-61% מכלל הנשאלים מעריכים שהוא רק ילך ויגבר בשנים הקרובות, ולא נראה כי יימצא לו פתרון. מובהקות בולטת במיוחד לעמדה זו נמצאה בעיקר בקרב הציבור המסורתי (62%) ומצביעי מפלגות הימין (58%), ופחות בקרב החילוניים (49%) ומצביעי השמאל (41%).
1 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
"שומר החומות" – קו השבר החברתי
(צילום: עוז מועלם, יריב כץ)
גם הסכסוך בין המחנות הפוליטיים התחזק משמעותית ביחס ל-2021, והוא דורג שני במידת מרכזיותו. בשנה שעברה רק 50% מהנשאלים דירגו אותו במקום הראשון, ובמחקר הנוכחי – 61%. המשתתפים העריכו כי הדבר נובע מהמשבר השלטוני המתמשך שבו מערכות בחירות רבות המעצימות מתחים באופן ניכר.
אילן גאל דור, מנכ"ל גשראילן גאל דור, מנכ"ל גשרצילום: שמעון מלול
אילן גאל דור, מנכ"ל ארגון גשר, אמר על תוצאות המדד: "המתחים בחברה הישראלית הם אתגר מתמשך אשר תלוי במצב הלאומי ובאקלים הפוליטי, אולם היחסים החברתיים הם אתגר לפתחנו ואנו נדרשים להיות אקטיביים, יוזמים ומובילי תהליכים, ולא לאפשר לרוח התקופה להשפיע על הקשר בין חלקי העם השונים.
"שיקום היחסים בין הציבור החרדי לחילוני בשנה האחרונה, מתוך ההרס שיצרה תקופת הקורונה וסבבי הבחירות, יכול למלא אותנו באופטימיות ולהיות חותמת לכך שכל מתח ושסע אפשר לפתור ולאחות".