הרב דוד סתיו, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, נמנע במשך תקופה ארוכה מהתערבות בפרשת הרב צבי טאו שהלכה ותפסה נפח ברשתות החברתיות. הפרופיל שפתחה נחמה תאנה, המתלוננת הראשונה על הרב טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם, הוליד סערה שהתקשתה לצאת מגבולות הפייסבוק עד השבוע, עם החלטת המשטרה לפתוח בבדיקת הטענות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ברקע: קריאה שהוציאו מספר רבנים – ובהם הרב סתיו, המכהן כרבה של שהם וכיו"ר רבני צהר – לפעול לחקירת הפרשה, והצהרה מצידם ששמעו את המתלוננת הראשונה ונחשפו לעדותה של השנייה, דורית. המהלך הזה, שככל הנראה הניע את כלל הגלגלים – מהמשטרה ועד לתקשורת – היווה שינוי כיוון מצד הרבנים שנחשבים ברי פלוגתא של הרב טאו, בעצמו מבחירי הרבנים החרד"ליים, ומי שנמצא בקצה הסקאלה השמרנית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כעת, עם חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על אודות הצעות לשתיקה תמורת כסף מצד סביבת הרב למתלוננת, אומר הרב דוד סתיו, בריאיון ל-ynet radio: "זה בוודאי מטיל צל כבר על האירוע". הוא גם מסביר מדוע העדיף לשמור על שתיקה ארוכה: "מטבע הדברים, כשמציפים נושא כזה, אדם צריך לבדוק את עצמו שהוא נקי, שהוא מעלה את הנושא הזה לסדר היום מבלי שיש לו נגיעות כאלו ואחרות. אני חושב שאין לי, אבל הרגשתי שאני כן צריך לנקוט משנה זהירות. סמכתי שיש אנשים שיטפלו ויסייעו.
"ואז פנתה אליי המשפחה (של המתלוננת) ואמרה לי שגם אותם אנשים מפחדים לגעת בזה בגלל נגיעות כאלו ואחרות, וממילא זעקתן של אותן נשים לא נשמעת ואין מי שמהדהד את זה, ולכן הם פנו אליי וביקשו שאציף את הנושא. יצאתי מאזור הנוחות כדי לעמוד לימינן של אותן נשים".

"אין התיישנות על עבירות כאלו בהלכה"

הרב סתיו מקפיד להבהיר כי איננו שופט ולא קובע מה נכון ומה לא, וכי גם אם המשטרה תימנע מהגשת כתב אישום בגלל ענייני התיישנות, יש במות אלטרנטיביות. "אני באמת חושב שאם למשטרה לא יהיו את הכלים, אז צריך להביא את הסוגיה הזו אולי לפורום תקנה או לבית דין אד-הוק שיוקם על ידי אנשים מכובדים בתוך העולם הרבני הדתי, כדי שידונו בעניין.

"אין התיישנות על עבירות כאלו בכאב של הנשים, אין התיישנות על דברים כאלה בכלל בעולם ההלכתי. ההלכה לא מכירה במושג 'התיישנות'. אני חושב שלמען שני הצדדים, אם נעשה עוול לאנשים – גם לרב – בוודאי שהנושא צריך להתברר... אני בכלל לא נוהג לשפוט מישהו לפני שאני שומע צד שני. מניסיוני הקטן בחיים למדתי שלכל סיפור יש שני צדדים, והאמת היא אף פעם לא אפס או מאה.
"אני לא אומר שאני מפקפק, ואני לא אומר שאני לא מפקפק. אני רק אומר שאני לא רוצה שנחיה בחברה שבה יש משפט שדה לבני אדם, ולכן אני רוצה שהדבר הזה יתברר. אז אם לחוק יש מגבלות, אני חושב שהקהילה, החברה הישראלית, לא יכולה להרשות לעצמה שסוגיה כל כך כאובה תיזרק לחלל האוויר מבלי שהיא תתברר על ידי אנשי מקצוע רציניים".
1 צפייה בגלריה
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו
(צילום: עמית שאבי)
אילו אמצעים יש לפורום תקנה או לבית הדין של הרב שמואל אליהו, לבדוק את המהימנות של התלונות? "קודם כול, לשמוע את הצד השני... הרב לא חייב להגיב לתקשורת, אבל אם בית דין או פורום כמו תקנה יזמין אותו, אני לא בטוח שהוא יסרב לבוא. אף אחד לא ניסה את האפשרות הזאת. אדם זכאי לחפותו.
הרב דוד סתיוהרב דוד סתיו
"אדם בא והתלונן כלפי מישהו, במקרה הזה מדובר בתלונה על מקרים שאירעו לפני ארבעים שנה – ובהקשר הזה, העובדה שחלפו ארבעים שנה אינה מקהה את הכאב, לפעמים אולי אפילו מכבידה עליו. התורה משווה עבירת אונס לעבירת רצח. על רצח אין אצלנו התיישנות ועל אונס אין אצלנו התיישנות. אנחנו לא מכירים במושגים האלה בעולם ההלכתי, בעולם היהודי המוסרי שלנו. העובדה שאדם פגע בחברו פגיעה כל כך קשה, מושווית לרצח, אם זה קרה. זו טענתה. עכשיו זה צריך להתברר. אני לא אומר שהיא צודקת, ואני לא אומר שהיא לא צודקת".