בבתי החולים כורעים תחת נטל המאושפזים ובבנק הדם מדווחים על מחסור קריטי שמביא לדחיית ניתוחים, וברקע – חרם הנמשך כבר ארבעה חודשים, שבמסגרתו רבים ממי שנחשבו "תורמים קבועים", ובהם בחורי ישיבות מהמגזר הדתי והחרדי, מסרבים לתרום דם דרך מד"א בעקבות שינוי הנוסח בטפסים ל"הורה 1, הורה 2" – במקום אב ואם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
החרם נמשך גם לאחר שמד"א הנפיק טופס חדש שבו הושמטה כליל שאלת ארץ המוצא של ההורים, וישיבות ומוסדות בציונות הדתית הודיעו שימשיכו בחרם עד שהמילים "אב" ו"אם" יוחזרו לטפסים. הוויכוח משסע את החברה הדתית וקורע את הרבנים, בין החיוב להציל חיים – לזעם על מה שמכנים שם "כניעה ללהט"ב" ו"שינוי תודעתי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בראיונות שונים תולה מד"א את הירידה הדרסטית (מחסור של כאלפיים מנות וירידה אל מתחת לקו האדום) בהתפשטות האומיקרון, אבל כך או כך, רבים במגזר הדתי – גם החרדי – נחושים לא לחזור לתרום דם דרך מד"א עד שלא ישונו הטפסים, והמגזר הזה, נזכיר, מהווה נתח לא מבוטל מקרב תורמי הדם.
"אני לא יכול לחיות בעולם שבו מוחקים בכל דרך שהיא את אבי ואימי", אומר הרב שלמה אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית, בריאיון לאולפן ynet. "זה דבר בלתי אפשרי. ואם אנשים רוצים לקדם אג'נדה של גיוון במשפחה, שימצאו דרך אחרת מאשר הפקרת דמם של יהודים".
2 צפייה בגלריה
הרב שלמה אבינר
הרב שלמה אבינר
הרב שלמה אבינר. "לא יכול לחיות בעולם שבו מוחקים בכל דרך שהיא את אבי ואימי"
הרב אבינר, המצדד בהחרמת ההתרמות של מד"א בעקבות השינוי בטפסים, אומר כי "לפעמים יש דברים כל כך פשוטים שנשכחים, כך שחייבים להזכיר אותם. לי אישית יש אבא ואמא, ואני לא מסכים שיימחקו אותם. בלעדיהם לא הייתי חי ובלעדיהם לא הייתי תורם דם".
זה מצדיק שאנשים ייפגעו בניתוחים? שלא יקבלו דם? "ראשית, אני לא חושב שזה מצדיק. לכן את צריכה לפנות למד"א בשאלה למה הם עושים דברים כאלה שאין להם שחר ומסכנים אנשים. אני לא מבין אותם, זאת האחריות שלהם. שנית, אנחנו יכולים לתרום דם ישירות לבתי חולים. אין צורך לעבור דרך מד"א. כל תרומה שאני תורם, מד"א מוכר ב-418 שקלים. אם אתרום ישר לבית החולים, זה יחסוך את דמי התיווך".

"שלא יקבלו גם תרומות דם"

לעומתו, סבור הרב רפי פוירשטיין, מראשי ארגון רבני צהר, כי יש גבולות למחאה, כדבריו, "ובמקרה זה נפרץ הגבול. בכלל, ישנה אווירה של פריצת גבולות בשיח הציבורי שלנו. יושבים אנשים באותה הסירה ורבים ביניהם, ובא אחד ואומר אני אעשה חור בסירה. זה לא ייאמן. אין דבר יותר מהותי מחיי אדם. מה תעשה אישה שצריכה דם בניתוח? אין גבולות?"
מה היקף המחאה? "תראי, אני לא סוציולוג של הציבור הדתי. מהחתימות שראיתי, יש יותר מדי חתימות של רבנים שקראו לא לתרום דם, וזה בעיניי חמור מאוד. אני רוצה גם לומר כאן לציבור ששומע אותי: זו לא תורת ישראל. הפסוק הכי חשוב בתורה הוא 'ואהבת לרעך כמוך'. זה כלל גדול בתורה. 'דרכיה דרכי נעם, וכל נתיבותיה שלום'. מחאה כן, ויכוח ציבורי חריף כן, ובכל הכלים שיש כן. אבל לא לתרום דם? לסכן חיים? איפה זה כתוב בתורה, הדבר הזה?"
2 צפייה בגלריה
הרב רפי פוירשטיין. "ויכוח ציבורי כן, אבל לא לתרום דם? לסכן חיים?"
הרב רפי פוירשטיין. "ויכוח ציבורי כן, אבל לא לתרום דם? לסכן חיים?"
הרב רפי פוירשטיין. "ויכוח ציבורי כן, אבל לא לתרום דם? לסכן חיים?"
הרב פוירשטיין עצמו מבהיר כי השינוי בטפסים לא היה לרוחו. "אני בעד להכיל את הלהט"ב. אני ידוע בעמדותיי בעניין. מצד שני, לבוא ולשנות דפוסים קיימים, בוודאי בצורה לא הידברותית – בכך אני בהחלט מזדהה עם הרב אבינר. אבל מה הקשר למניעת תרומות דם? הייתי מציע לציבור המוחים לא לקבל דם. בואו נראה אותם. כשמישהו מהם יהיה צריך תרומת דם, שיגיד: אני מוכן לסכן את חיי, חלילה, כי אני לא מוכן לקבל דם. אין דבר כזה".