הרב יצחק בצרי איבד שלושה מבני משפחתו באסון במירון. בלילה הנורא ההוא נהרגו שני אחייניו – האחים יוסף דוד אלחדד ומשה מרדכי אלחדד, וכן בן דודה של אשתו, הרב ישראל אנקווה. "קשה מאוד לאבד שלושה בני משפחה, זה דבר שאין לו רפואה. זה פשוט להתמודד יום-יום עם האסון. בן הדוד של אשתי השאיר שני יתומים קטנים, ילד בן שנה וחצי וילד בן ארבעה חודשים, והאחיינים שלי היו בני 18 ו-12", הוא תיאר בריאיון ל-ynet, למחרת פרסום מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבות האסון.
לגבי הדוח של ועדת החקירה אמר הרב בצרי: "קיבלתי את הדוח, 330 עמודים, קראתי אותו. הוא כל כך חזק, ברור, עשו עבודה אמיתית, בדקו וכתבו באריכות גדולה על הכישלונות של המשטרה והכול – וכשהגעתי לסיכום של הדוח חשכו עיניי".

מדוע? "נקבע בהמלצות שמי שהיה אז השר לביטחון פנים (אמיר אוחנה) לא יכול להיות שוב השר לביטחון פנים. אבל הוא יכול להיות שר הביטחון. הוא גרם ל-45 הרוגים, בכך עסקו בדוח. אז לפי הדוח הוא לא יכול להיות השר האחראי על המשטרה, אבל הוא יכול להיות שר הביטחון, הוא יכול להיות יו"ר הכנסת ויכול להיות ראש ממשלה. אני שואל שאלה פשוטה: זה לא מדינת חלם? לקבוע שאדם לא יכול להיות השר לביטחון פנים אבל יכול להיות שר הביטחון, יו"ר הכנסת או ראש הממשלה? זה לא ייאמן. אני לא מבין איך יכול להיות שבמדינה מתוקנת שופטת פוסקת דבר כזה. אני חושב שכל ילד היה צוחק מזה. איפה שאני לא הולך, אנשים אומרים לי שזו בדיחה. איך יכול להיות שאדם שנפסל להיות השר לביטחון פנים יכול להיות שר הביטחון? מישהו מוכן להפקיד בידו את ביטחון החיילים שלנו ואת הביטחון של עם ישראל? איך אפשר בכלל לחשוב דבר כזה".
לאחר שהופנתה כלפי ראש הממשלה נתניהו ביקורת נוקבת, בתגובה רשמית של הליכוד נאמר שהדוח של ועדת החקירה הוא פוליטי. התגובה האשימה את שלמה ינאי, חבר בוועדה, בכך שהוא בכלל פועל כשליח של יאיר לפיד. איך אתה תופס את זה? "אני אדם א-פוליטי, מעולם לא התערבתי בבחירות ואני לא מתעניין בבחירות. אני לא חושב שזה שייך לעניין פוליטי, זה שייך לעניין של המשפחות שלנו. המשפחות שלנו שבורות, ואנחנו, האנשים הקטנים שעומדים בצער גדול מאוד, חושבים שאנחנו לא רוצים לראות את המנהיגים שהנהיגו את האסון הזה ממשיכים להנהיג".

היית מצפה שראש הממשלה יגיד: "אני אחראי"? "אני מצפה מכל המנהיגים שהנהיגו ואחראים – ואני לא יודע אם ראש הממשלה ספציפית אחראי לזה, אבל בוודאי השר לביטחון פנים דאז, ויכול להיות שגם נתניהו. בואו נתסכל על האסון שאנחנו עוברים עכשיו, אנחנו עוברים מלחמה נוראה. החברים שלנו בשלומי, בקריית שמונה ובכל היישובים בצפון, אני מסתובב שם בכל לילה ולילה, נותן הרצאות ושיעורים ברחבי הארץ ופוגש את האנשים האלה שמפונים לבתי מלון, הם שבורים. חיזבאללה ממשיך לעשות כל מה שהוא רוצה, מה זה? רוצים לחכות עד שיחליטו? אני לא חושב שאנשים כאלה יכולים להמשיך בתפקידם, ברגע שקרה מה שקרה. מה, נחכה עוד שבע שנים, שיעשו ועדת חקירה ודוח ויגידו מה התוצאות של 7.10? אני חושב שבמדינה מתוקנת אנשים צריכים באותו יום לשלם את המחיר על מה שעשו וצריכים לפנות את התפקיד שלהם".

"האויבים מחליטים לנו אם תהיה הילולה, זה הזוי"

שרון יוסף, שמתפלל מדי שנה בהילולת רשב"י במירון והיה שם גם בליל ל"ג בעומר שבו אירע האסון, שיתף: "זה אירוע ששינה את חיי. יש חיים לפני האירוע ויש חיים אחרי האירוע הזה. אחרי האירוע במירון התפרצה לי פוסט טראומה שלא ידעתי שהיא קיימת, והעירה לי את כל השירות הצבאי. היום, אחרי כמה זמן, אני מתמודד גם עם פיברומיאלגיה (דאבת; תסמונת המתאפיינת בין השאר בכאב כרוני), וזה רק התגבר מאז המלחמה".
כשאתה חושב על האפשרות שההילולה הזאת תתקיים גם בצל הירי של חיזבאללה, וגם לנוכח הממצאים של הדוח, אתה חושב שלמדנו לקח? "לא, אנחנו לא לומדים לקח. אנחנו לא עם שלומד לקח. מזל שיש את האירוע הזה, כמה אירועים את מכירה שיהודים מתכנסים בהם באהבה וחיבוקים ורוקדים בלי שנאת חינם, בסדר גודל כזה? לפי השכל זה סיכון, אבל לפי האמונה זו האופציה היחידה שנשארה לנו, כי ראינו שמה שמגן עלינו באמת זו היהדות שלנו ולא הצבא היקר והטוב שלנו. את רואה את מקבלי ההחלטות, אנחנו יושבים פה כאילו אנחנו נתינים של איזה עם כזה או אחר. קוראים לצה"ל הצבא החזק במזרח התיכון, ובינתיים מחליטים לנו אם תהיה הילולה או לא תהיה. זה דבר הזוי".
בהנחה שהמצב יאפשר ותהיה הילולה, אתה מתכוון להגיע? "כמו שאמרתי, האמונה גוברת על השכל. האמונה מתחילה כשנגמר השכל. לי יהיה קשה מאוד, אני אגיע לזה בעדינות רבה אם יהיה שקט, אני לא רוצה לסכן את הנפש שלי בהתמודדות עם זה. זה לא קל, אבל כמו שנאמר, 'כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק'".
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק בצרי
הרב יצחק בצרי
הרב יצחק בצרי. "אם המלחמה נמשכת, בוודאי שלא אגיע להילולה"
הרב בצרי, שהיה גם הוא בהילולה ב-2021 וחווה את רגעי האימה, סיפר: "הייתי למעלה בשעת האירוע, לא העזתי להתקרב למקום הצפוף הזה. לפני 14 שנה הייתי במקום הזה וכמעט נחנקתי, והגעתי למסקנה שאסור להתקרב לאזור הצפוף. אני ממשיך לעלות להר, כי אני חושב שזה דבר חשוב, ואני חושב שבשנה האחרונה חווינו בהר סדר מופתי. לא היו מדורות על ההר, המדורות היו למטה, הייתה רק מדורה אחת והיה סדר מופתי".
אבל הפעם יש ברקע גם את חיזבאללה והסכנה של ירי לעבר ההר. השנה תגיע? "אם חיזבאללה ממשיך, אז בוודאי שלא אגיע. אסור להגיע, זו סכנת נפשות, איזו שאלה. שאדם יכניס את עצמו לסכנת חיים? מה פתאום. אני תובע שראשי המדינה יעשו מלחמה אמיתית בצפון, בינתיים לא עושים שום דבר. פינו חצי מדינה, ביקשו מתושבי צפת להתפנות. אז מה, מחר יפנו את חיפה ואחר כך את כל הארץ? עד מתי נחכה? איזו הנהגה זו, שמחכה שייגמר הרמדאן ואז נחשוב ונעשה משהו? אני לא מבין. אני קורא לכולם: תצאו למלחמה עכשיו, אנחנו יכולים לנצח ולהפיל אותם. מה רוצים, לפנות את כל המדינה? אם נמשכת המלחמה, בוודאי שלא נלך להילולה".