הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הודיע היום (ד') כי החליט להתפטר מתפקידו –בעקבות פרסום המלצות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. בין המלצותיה השונות, המליצה ועדת החקירה לסיים מיד את תפקידו של שוינגר, לאחר שהטילה עליו אחריות אישית. נוסף על כך הומלץ כי הוא לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם במירון. בעניין הרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה (הוועדה לניהול מתחם קבר רשב"י), החליטה הוועדה שלא להטיל עליו אחריות אישית.
עוד על מסקנות ועדת החקירה:
הרב שוינגר מכהן בתפקיד מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים למעלה מ-20 שנה. חברי הוועדה כתבו כי הוא לא עשה די כדי שהמרכז ימלא באופן הנדרש את תפקידו כגורם האחראי לניהול, שימור, הפעלה, פיתוח ותחזוקה ראויה של אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. כך, בפרט בכל הנוגע לבטיחות בהר ולשלום המבקרים במקום.
4 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
שוינגר. חברי הוועדה כתבו כי הם "רואים בחומרה את הניסיון להתנער מאחריות"
(צילום: עמית שאבי)
עוד נכתב כי במסגרת תפקידו הוא היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנים רבות, לרבות בשנה שבה אירע האסון הכבד (2021), בחריגות משמעותיות מתוכניות הבטיחות והאבטחה, תוך סיכון הקהל במקום. בפרט, הרב שוינגר היה מודע לכך שהאירוע מתקיים שנה אחר שנה בחריגה משמעותית מהגבלת הקהל הקבועה בתוכנית הבטיחות, ולא עשה די כדי לשנות זאת. נוסף על כך, הרב שוינגר לא מנע את העסקתו של מנהל האבטחה הראשי של האירוע, על אף שהאחרון – כך לפי חברי הוועדה – לא היה מסוגל למלא את כל דרישות התפקיד, ובפרט להגיע לאתר במהלך ההילולה.
עוד נמצא כי הרב שוינגר לא פעל כמצופה וכנדרש ממנו, במסגרת תפקידו, למיגור תופעת הבנייה הבלתי חוקית והמבנים המסוכנים בהר, חרף הסכנות הטמונות בכך למבקרים במקום, בייחוד במהלך ההילולה בל"ג בעומר. יתרה מכך, למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, שבראשו עומד הרב שוינגר, אף היה בעצמו חלק בבנייה הבלתי חוקית בהר, בפרט בהרחבת גשר דב, כך שמבנה זה לא נבדק לפי התקנים הנדרשים ולא קיבל היתר בנייה. בכך תרם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, שבראשו עומד הרב שוינגר, לסיכון קהל המבקרים.
4 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של שוינגר
מכתב ההתפטרות של שוינגר
מכתב ההתפטרות של שוינגר
המרכז בראשות שוינגר ביקש להפחית מאוד מן האחריות שהוטלה עליו בקשר לאתר קבר רשב"י, בין השאר במתן פרשנויות מצמצמות ודחוקות לסעיפים מסוימים בהחלטות הממשלה הרלוונטיות ובמסמכים אחרים. במסקנות הוועדה נכתב כי כך נעשה במידה מסוימת במהלך השנים, וכך נעשה ביתר שאת בעדותו של שוינגר בפני הוועדה ובטענות מטעמו במענה להודעת האזהרה. ליבת טענותיו היא שלא הייתה על המרכז אחריות כלשהי לניהול האתר ולניהול הילולת ל"ג בעומר במקום. חברי הוועדה זעמו על עמדה זו, וכתבו: "אנו רואים בחומרה ניסיון זה להתנער מאחריות".
חברי הוועדה הוסיפו כי "ניסיון שוינגר והמרכז בראשותו להתנער מאחריות משקף נורמה ציבורית פסולה. מצופה היה משוינגר, שנושא במשרה ציבורית, לפעול ליישום המוטל על המרכז בראייה רחבה המפרשת את הסמכות שניתנה לו גם בשים לב למהות ולתכלית. היתפסות לקוצו של יוד בהחלטות הממשלה או במסמכים אחרים אינה יכולה לשנות את הברור: על המרכז הוטלה אחריות לניהול השוטף, לאחזקה ולפיתוח באתר קבר הרשב"י ולניהול הילולת ל"ג בעומר שמתקיימת בו. למי שיעיין בהחלטות הממשלה הרלוונטיות לא יהיה ספק בכך. כך גם לגורמים שהיו מעורבים באתר במהלך השנים ושהכירו את התנהלות המרכז בפועל".
4 צפייה בגלריה
הר מירון
הר מירון
הר מירון. 45 בני אדם נספו באסון הכבד
(צילום: אביהו שפירא)
עוד כתבו חברי הוועדה: "מצאנו כי שוינגר לא עשה די כדי שהמרכז ימלא כנדרש את תפקיד הגורם האחראי לניהול אתר קבר הרשב"י, לשימורו, להפעלתו, לפיתוחו ולתחזוקתו הראויה. כך בפרט בנוגע לבטיחות האתר ולשלום המבקרים במקום. שוינגר טען כאמור שכלל לא היו למרכז סמכויות ניהול, שימור, הפעלה, פיתוח ותחזוקה באתר, ושכל הסמכויות האלה היו מסורות בלעדית לוועדת החמישה".

"הרב רבינוביץ לא עשה די כדי להבטיח ניהול ראוי"

אף על פי שלא הטילו עליו אחריות אישית, מתחו חברי הוועדה ביקורת גם על הרב רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים. הם כתבו כי "כמי שמכהן מזה שנים רבות כיו"ר ועדת החמישה מטעם המדינה וכממונה על המקומות הקדושים, הרב רבינוביץ לא עשה די כדי להבטיח ניהול ראוי של אתר קבר הרשב"י במירון, ובפרט בכל הנוגע לטיפול בהסדרת מפגעי הבטיחות המסכנים את שלום הבאים למקום".
עוד נמצא כי "הרב רבינוביץ השלים עם הפעילות הבלתי מספקת של ועדת החמישה במילוי תפקידיה ולא עשה די כדי לשפר את תפקודה". מעבר לכך נכתב כי הוא לא פעל דיו לקידום פעילות משותפת ותורמת של הגופים האחראים על חלקים שונים והיבטים שונים באתר, ובפרט עם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. שיתוף הפעולה החסר הביא, בין השאר, לסכנה לציבור המבקרים במקום.
4 צפייה בגלריה
 עדות רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
 עדות רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
הרב רבינוביץ. "השלים עם הפעילות הבלתי מספקת של ועדת החמישה"
(צילום: לע"מ)
רבינוביץ ביקש לייחס את הכישלונות של ועדת החמישה במימוש תפקידה, בתקופת כהונתו בראשה, לנסיבות שפעל בהן. רבינוביץ טען בעניין זה כי ועדת החמישה אינה ישות בעלת מעמד משפטי. לדבריו, המבנה שלה התבסס, במודע ובמכוון, על שיקוף מגוון האינטרסים והעמדות בקשר לניהול האתר. למעשה, כך טען, מלידתה אפיינו את הוועדה ניגוד עניינים טבוע ומגבלות הנובעות מהיעדר מעמד משפטי ומהיעדר יכולת לנהוג מנהג בעלים באתר. הוא הוסיף וטען כי מיום הקמת הוועדה חייבה הפעלתה ניסיונות לגבש הסכמות ו"קואליציות", בלי שהיה בידו של רבינוביץ להכתיב מדיניות והחלטות שיחייבו את חבריה. לדבריו, מלידתה היו סמכויותיה, עצמאותה התקציבית ויכולותיה של הוועדה לפעול מוגבלות בצורה מהותית. עוד התייחס רבינוביץ לכך שלא הייתה תוכנית מתאר מאושרת לאתר.
בסיכום החלק העוסק בתפקודו של הרב רבינוביץ, נכתב כי "בשים לב למכלול הנסיבות ולפעולות שהרב שמואל רבינוביץ נקט לשיפור המצב, כפי שפורט, ובהתאם לגישה שבמקום שבו נותר ספק ממשי בעניין שעלול להוביל לפגיעה בלתי מוצדקת במוזהר – יפעל הספק לטובתו, החלטנו להסתפק בדברים שפירטנו ולא להטיל על הרב רבינוביץ אחריות אישית".
בנוגע לוועדת החמישה עצמה, כתבו חברי הוועדה ש"המסקנה המתבקשת היא, וכך אנו ממליצים, כי ועדת החמישה תחדל מלפעול".
בשלב זה עדיין לא ברור באיזו מתכונת תתקיים השנה ההילולה בל"ג בעומר, לנוכח המלחמה והירי של חיזבאללה לאזור הר מירון. מלשכת השר מאיר פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל שאחראי על ההילולה במירון, נמסר: "אנו לומדים כעת את המלצות ועדת החקירה ונערכים להתחיל את תהליך יישומן באופן מיידי. נפעל להטמיע את ההמלצות הרלוונטיות במתווה ההילולה שגובש לל"ג בעומר השנה – בציפייה להסדרת התקציב שיאפשר את קיום האירוע בשמחה ובבטחה".
פורסם לראשונה: 14:09, 06.03.24