"בעשר השנים האחרונות, קבוצה של עורכי ויקיפדיה קידמו גרסה מוטה של ההיסטוריה, המלבינה את תפקידה של החברה הפולנית בשואה ומחזקת סטריאוטיפים לגבי יהודים": את הדברים אומרת פרופ' שירה קליין, חוקרת היסטוריה באוניברסיטת צ'פמן בקליפורניה, שהוציאה מחקר שכותרתו "העיוות המכוון של ויקיפדיה להיסטוריה של השואה". המאמר, שנכתב עם ההיסטוריון הפולני-יהודי פרופ' יאן גרבובסקי, מאוניברסיטת אוטווה, פורסם בכתב העת לחקר השואה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ויקיפדיה נחשבת בעיני רבים לאחד המקורות הבודדים למידע מהימן שנותרו ברשת, ולממשלות שרוצות לקדם פרספקטיבה מסוימת יש תמריץ לתמרן אותה. המחקר המשותף הראה כיצד קבוצה קטנה של אנשים, ללא קשרים לשום ממשלה, יכולה לאט-לאט לשחוק את ההיגיון והדיוק כדי לקדם קנאות אידיאולוגית ודעות קדומות בוויקיפדיה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"בשל העבודה הקנאית של קבוצה זו, מאמרים של ויקיפדיה על השואה בפולין ממזערים את האנטישמיות הפולנית, מגזימים בתפקידם של הפולנים בהצלת יהודים, רומזים שרוב היהודים תמכו בקומוניזם וקשרו קשר עם קומוניסטים לבגוד בפולנים, מאשימים את היהודים ברדיפתם – ומנפחים את שיתוף הפעולה של היהודים עם הנאצים", אומר פרופ' גרבובסקי.

האשמות מצוצות מהאצבע כלפי יהודים

כך, לדוגמה, בערך "שיתוף פעולה עם מדינות הציר" בוויקיפדיה האנגלית, למעלה מרבע מהקטע על פולין מדבר על המועצות היהודיות, היודנראט, ומציג אותן כמי ששיתפו פעולה עם הגרמנים. היודנראט, נכתב, נהנה מ"אכיפה עצמית לניהול קהילות וגטאות יהודיים". ואולם כותבי המחקר קובעים כי מדובר בעיוות מוחלט של המציאות, כיוון שהמועצות היהודיות היו תחת פיקוח נאצי הדוק (שופו, אורפו, גסטפו ועוד), וכן תחת פיקוחה של המשטרה הפולנית ומנהלים אזרחיים גרמניים. חברי היודנראט שלא עמדו בדרישות, נידונו למאסר ולמוות.
2 צפייה בגלריה
הודעת בחירות ביידיש עוותה בוויקיפדיה כאילו מדובר בקבלת פנים יהודים לסובייטים
הודעת בחירות ביידיש עוותה בוויקיפדיה כאילו מדובר בקבלת פנים יהודים לסובייטים
הודעת בחירות ביידיש עוותה בוויקיפדיה כאילו מדובר בקבלת פנים יהודית לסובייטים
העורכים אף הכניסו לוויקיפדיה האשמות מצוצות מהאצבע כלפי יהודים, כמי שהיו אחראים לכאורה על ביצוע פשעים רחבי היקף. דוגמה אחת היא בערך "טבח נאליבוקי", המתאר את הרג 129 פולנים בידי פרטיזנים סובייטים במאי 1943 בנאליבוקי, עיירה קטנה במערב בלארוס. הטקסט מרמז שיהודים, במיוחד מערך הפרטיזנים הסובייטי-יהודי בילסקי, השתתפו בטבח הזה. בוויקיפדיה נכתב כי "25% מהפרטיזנים היו יהודים... הפרטיזנים של בילסקי... אולי תמכו בסובייטים בהתקפה על סמך מערכת היחסים המתמשכת שלהם" וכי עדי ראייה ששרדו מנאליבוקי זיהו יהודים שהיו בעבר בפרטיזנים של בילסקי שהשתתפו בהתקפה.
קליין וגרבובסקי מציינים כי הצהרות אלו אינן נתמכות בשום ראיה, כגון מסמכי ארכיון. כלומר, הסיקור של ויקיפדיה על הטבח בנאליבוקי לא צריך לציין אפילו יהודים – אלא שהם תופסים שליש מהערך. במשך השנים ניסו עורכים שונים לתקן את העיוותים הללו, אך הם הוחזרו בידי העורך "Piotrus" ובידי עמיתו "Volunteer Marek".

"מנצלים לרעה את המערכת"

קליין וגרבובסקי העבירו שנתיים בניסיון להבין מי עומד מאחורי העיוותים, כיצד הם עובדים וכיצד הצליחו לחמוק מביקורת. הם בחנו עשרות מאמרי ויקיפדיה הפתוחים לציבור, כמו גם מאות עמודים אחוריים של ויקיפדיה, כולל דפי שיחה (בהם עורכים דנים בערכים), לוחות מודעות (שם הם שואלים שאלות ומבקשים סיוע) ותיקים של בוררות (שבהם הם מתמודדים עם מחלוקות).
יאן גרבובסקיפרופ' יאן גרבובסקי
"מה שהמחקר שלנו מצא הוא שהוויקיפדים האלה פועלים בקצוות של מה שוויקיפדיה מגדירה כמותר", הסבירה קליין. "הם מנצלים לרעה את המערכת על ידי ערעור על ההגדרה של מחקר אמין. הם מבלים שעות במתן לגיטימציה למקורות לא אקדמיים ולסופרים שוליים, ובהכפשת היסטוריונים אמינים. כתוצאה מכך, כשמנהלים ועורכים לא מעורבים באים ליישב סכסוך, הם מתקשים להבחין בין טוב לרע".
החוקרים טוענים שמדובר בעיוות מכוון ושיטתי של תולדות השואה מצד כ-6-5 עורכים בוויקיפדיה. לטענתם, הם קידמו גרסה מוטה של תולדות השואה כפי שמוצגת בידי לאומנים פולנים ימניים, מה שמלבין את תפקידה של החברה הפולנית בשואה ומחזק סטריאוטיפים על יהודים. עם זאת, המאמר לא נותן את התשובה לשאלה מה מניע את אנשי ויקיפדיה לעיוות, ומה האינטרס שלהם.

"לעצור את המסלפים"

המחקר טוען כי העורכים המעורבים בעיוותים מצליחים להטביע חותם ממספר סיבות, הנוגעות לוותק של חלקם בקהילה הוויקיפדית – כמה מהם כמעט מיום היווסדה – ולניסיונם בעריכת ערכים רבים, לא רק סביב השואה. כך, למשל, בשנה הפעילה ביותר, ביצע העורך פיוטרוס 27,423 עריכות, והעורך "המתנדב מארק" ביצע 9,450 עריכות, מספרים גבוהים מאוד בהתחשב בכך ש-96% מעורכי ויקיפדיה מבצעים פחות מ-1,200 עריכות בשנה. ותק ותפוקה עוזרים להם להימנע מסנקציות חמורות, וכך נמשכים העיוותים.
2 צפייה בגלריה
"קמיע פולני" או סמל אנטישמי? "יהודי עם מטבעות" בוויקיפדיה
"קמיע פולני" או סמל אנטישמי? "יהודי עם מטבעות" בוויקיפדיה
"קמע פולני" או סמל אנטישמי? "יהודי עם מטבעות" בוויקיפדיה, תמונה המחזקת את אחד הסטריאוטיפים האנטישמיים ביותר כלפי יהודים – רדיפת בצע
בשיחה עם ynet נשאלה פרופ' קליין אם היא קוראת לקורא הישראלי לא לסמוך על ויקיפדיה בטקסטים על תולדות השואה. "דווקא אני מאוד בעד ויקיפדיה", היא אומרת. "לדעתי ויקיפדיה מדהימה – היא חינמית, מתעדכנת כל הזמן, ומאחר שכל אחד יכול לערוך אותה, היא נותנת קול לקבוצות שוליים שהאנציקלופדיות המסורתיות התעלמו מהן כל כך הרבה זמן.
ד"ר שירה קלייןפרופ' שירה קליין
"אני לא חושבת שאנחנו צריכים לבטל את ויקיפדיה, רק לעצור את אלה שמסלפים אותה. לוויקיפדיה יש הרבה מנגנונים לשמור על מידע אמין, ובדרך כלל הם עובדים. המקרה הזה הוא יוצא דופן. לא ייחודי לגמרי, אבל בהחלט לא הנורמה בוויקיפדיה".
מה אתם מקווים שתהיה התוצאה של המחקר? "ראשית, שקהילת הוויקיפדים – כלומר העורכים האחרים בוויקיפדיה – ייקחו ברצינות את הסילוף שנעשה כאן, ויפעילו את הסמכות העצומה שלהם למנוע מהסילופים האלה להימשך. שנית, שקרן ויקימדיה תבדוק את העיוותים האלה. הקרן עשתה משהו דומה עם הוויקיפדיה הקרואטית, כאשר אירע שם סילוף בקנה מידה גדול".