מחקר חדש מראה כי אחוז התלמידים היהודים באוניברסיטאות הנחשבות ביותר בארצות הברית, ה-Ivy League, צנח לשפל חסר תקדים ועומד כיום על כ-7% בממוצע, לעומת 20% בתחילת שנות ה-2000. מדובר באחוז נמוך יותר מאשר בתקופה האפלה ביותר בהיסטוריה של המוסדות האלה, בתחילת שנות ה-20 ועד סוף שנות ה-50, כשהקצו לסטודנטים יהודים מכסות מפלות (נומרוס קלאוזוס) של עד 10% כדי לא "להרתיע" סטודנטים נוצרים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עדיין מדובר באחוז גבוה יחסית לנתח האוכלוסייה היהודית בארצות הברית (כ-2.4%), אך הנתונים האלה נוספים לנתונים דומים שנאספו בעבר על ידי האוניברסיטאות וחושפים עד כמה המגמה הזאת מתחזקת בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים בהרווארד. רק 10% סטודנטים יהודים
סטודנטים בהרווארד. רק 10% סטודנטים יהודים
סטודנטים בהרווארד. רק 10% סטודנטים יהודים
(צילום: Shutterstock)
באוניברסיטת הרווארד, למשל, אחוז הסטודנטים היהודים שלומדים לתואר ראשון צנח מ-25% בשנות ה-90 לפחות מ-10% כיום. אוכלוסיית תלמידי התואר הראשון היהודים של אוניברסיטת ייל ירדה מ-19.9% בראשית שנות ה-2000 לפחות מכ-11% כיום, לפי הערכות. על פי מדריך האוניברסיטאות של ארגון הסטודנטים היהודים הלל, אוכלוסיית הסטודנטים היהודים לתואר ראשון של אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn) הצטמצמה מ-26% ב-2015, ל-17% כיום; פרינסטון, קולומביה וקורנל ראו ירידות קטנות יותר אך משמעותיות גם הן, בעוד בראון ודארטמות' הקטנות והייחודיות כשזה נוגע לסדרי עדיפויות מוסדיים, הן החריגות לטובה.

ייצוג יתר בקרב אנשי הסגל

המחקר נערך בקרב 57 אלף תלמידי תואר ראשון בארצות הברית על ידי חברת הסקרים Yougov בשיתוף עמותת Fire לשמירה על זכויות אדם באוניברסיטאות. לדברי החוקרים, ייתכן שחלק מהתלמידים היהודים בחרו להזדהות "ללא דת" מחשש לאפליה. הנתונים מגיעים על רקע זינוק במספר התקריות האנטישמיות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית. לפי דוח של הליגה נגד השמצה שיצא בשבוע שעבר מספר התקריות האנטישמיות במכללות ובאוניברסיטאות בארצות הברית עלה בשנה האחרונה ב-41%. ייל, קולומביה, הרווארד, פרינסטון – כולן עומדות בצמרת הטבלה כשמדובר באוניברסיטאות עם האווירה האנטישימית ביותר.
2 צפייה בגלריה
בית כנסת בית יעקב באירו ויין, קליפורניה הושחת
בית כנסת בית יעקב באירו ויין, קליפורניה הושחת
תקריות אנטישמיות בארצות הברית. בית כנסת שהושחת בקליפורניה
(צילום: AFP)
כשזה נוגע לסגל האוניברסיטאות, הסקר החדש דווקא מגלה תמונת מצב שונה לחלוטין ומעיד על ייצוג יתר של יהודים לעומת כל קבוצה אחרת. כשזה נוגע למקצועות STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) שיעור היהודים עומד על 10% לעומת 3% סטודנטים יהודים בלבד. כשזה נוגע למקצועות ההומניים ומדעי החברה (SSH) הפער גדול מעט יותר: 13% אנשי סגל יהודים לעומת 5% תלמידים יהודים.
לדברי נתי שצ'ופק, מנהלת מסלול עמיתי ישראל של הסוכנות היהודית בארגון הלל הבינלאומי, "אכן מורגשת ירידה באחוז היהודים בחלק מהמוסדות להשכלה גבוהה, אך קשה עדיין להעריך את ההיקף והסיבה". שצ'ופק ועמיתיה הם אלה שנלחמים באנטישמיות ובאנטי-ישראליות שבשטח, בקמפוסים ברחבי צפון אמריקה.
לדבריה, "ייתכן שהמאמצים של המוסדות האלה להיות מגוונים יותר ולקבל סטודנטים מרקעים שונים מביא לכך שאחוז הסטודנטים היהודים במוסד יורד. מצד שני, ייתכן גם שסטודנטים יהודים בוחרים ללמוד במוסדות שונים מאשר בעבר, כי במקביל לירידה בחלק מהמוסדות אנו רואים עלייה באחוז הסטודנטים היהודים באוניברסיטאות אחרות וניסיון פעיל של המוסדות הללו 'לחזר' אחריהם". שצ'ופק גם מציינת כי "כיום מכהנים מספר שיא של נשיאי אוניברסיטאות יהודים במוסדות אמריקניים, יותר מתמיד. אני חושבת שמוקדם מדי להבין את המגמה והשלכותיה".