האפיפיור והרבנים הראשיים משלבים כוחות למען שלום עולמי: עשרות אנשי דת מרחבי תבל התכנסו הבוקר (ד') בקזחסטן, במסגרת הקונגרס הבינלאומי ה-7 של מנהיגי הדתות המסורתיות הנערך בבירה, נור-סולטן (אסטנה). המשתתף הבכיר ביותר בוועידה, המתקיימת מאז 2003 אחת ל-3 שנים, הוא האפיפיור פרנציסקוס, מנהיג הכנסייה הקתולית, שהגיע למדינה האסייתית במיוחד מהוותיקן ברומא – ולצידו ישבו אנשי דת יהודים, מוסלמים ואחרים, בהם הרב הראשי האשכנזי לישראל, דוד לאו, ועמיתו הספרדי, הראשון לציון הרב יצחק יוסף.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הבוקר נועדו הרבנים ביחידות עם האפיפיור פרנציסקוס ב"ארמון העצמאות" הקזחי, ובסיום הפגישה עדכן הרב לאו על תוכנה בריאיון לשליחנו קובי נחשוני, ששודר באולפן ynet. "הודיתי לו על היחס כלפי היהודים בעולם וכלפי העולם בכלל, שצריך להיות נקי וירוק", סיפר הרב הראשי. "צריך להעביר את המסר של שמירה על העולם כולו. אשמח לראותו שוב, והוא מצידו ביקש שנברך אותו בברכת רפואה שלמה. איחלנו לו שימשיך במסעו לקירוב לבבות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב לאו מאמין כי לכנס תהיה השפעה חיובית ארוכת טווח: "אני רוצה לקוות שברגע שאתה מדבר עם אישים שהמילה שלהם משמעותית ומשפיעה על רבים בעולם כולו, לכל אחד מהם יש פינה המיוחדת שבה דבריו משמעותיים. אנחנו מאמינים בשיטה שהציונות תמיד דגלה בה: לייבש את מעגל השנאה, וגם אם חלקית – זה טוב. המנהיגים הדתיים נמצאים כאן, מרגישים מחויבים לדבר דיבורים של שלווה, של אחדות – ואני מודה על הזכות הזו".

"חובתנו לפחות להשתדל"

את הכינוס מארגן נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב, שב-20 השנים האחרונות, עוד לפני שנכנס לתפקיד, לקח את העניין כפרויקט אישי. בכך ביססה מדינתו את מעמדה כסמל של סובלנות דתית וכגורם המוביל את השיח הבין-דתי בעולם.
4 צפייה בגלריה
מפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
מפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
מפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
(צילום: AP)
שמענו שהייתה שיחה טובה עם האימאם מקהיר. "מוחמד אחמד א-טייב (אימאם מסגד אל-אזהר בקהיר – ק"נ) הוא אישיות בכירה מאוד בעולם המוסלמי. דיברנו על המילים החשובות שאותן הדגיש, על העובדה שבסופו של דבר כולנו בני אדם, ואף אחד לא רוצה להמיר את דתו של הזולת. אני לא מבקש שכולם יהיו יהודים – והוא לא מבקש שכולם יהיו מוסלמים, יש מספיק מקום לכולם. אם המסר הזה יחלחל לכולם, נדמה לי שעשינו צעד חשוב".
נציגי הדת האיראניים פחות מורגשים בכנס, והרב הראשי אומר כי "דונם פה ודונם שם. לא כובשים את כל הארץ. את שלנו אנחנו מנסים... אי אפשר להגיד שהכינוס הזה הוא שובר-השוויון של המציאות, אבל תמיד מנסים. כל אדם שנמצא כאן והוא בעל השפעה, ואנחנו מקרבים אותו למעגל השיח – חובתנו להשתדל לעשות זאת".
4 צפייה בגלריה
האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוס
(צילום: דוברות נשיא קזחסטן)
ראש השב"כ אמר שהשסע הפנימי והחברתי מעודד טרור, אולי הפתרון נמצא בכלל בישראל? "אתה מדבר עם מי שרק אתמול הסתובב בשבע ערים שונות בארץ, אז גם את הלכידות הפנימית אני מנסה לבסס עד כמה שאני יכול. צריך לעשות ולנסות גם פה וגם שם. מה לעשות שנשיא קזחסטן לא מארגן לי ועידה של ראשי הציבורים בישראל, הוא מארגן אותה כאן".

"זו פסגה של אנשים שמאמינים באלוהים"

במרכז הדיונים הפעם עומד נושא "תפקידם של מנהיגי הדתות העולמיות והמסורתיות בהתפתחות הרוחנית והחברתית של הציוויליזציה האנושית בתקופה שלאחר מגפת קורונה" – אירוע שבגינו נדחה הקונגרס שאמור היה להתקיים בשנה שעברה.
4 צפייה בגלריה
הרב דוד לאו בכנס
הרב דוד לאו בכנס
הרב דוד לאו בכנס
(צילום: דוברות נשיא קזחסטן)
איש העסקים והפילנתרופ הישראלי-קזחי, אלכסנדר משקביץ, ממארגני הקונגרס, נחשב גם הוא ל"משוגע לדבר", וכביטוי לסובלנותו תרם בשנים האחרונות מהונו רבות להקמת בתי תפילה לבני הדתות השונות בארצו – מסגדים למוסלמים, כנסיות לנוצרים ובתי כנסת ליהודים.
"זוהי פסגה של אנשים שמאמינים באלוהים, ומבחינתי לא משנה לאיזה דת אתה שייך – זה חייב להיות ביחד", אמר לקראת הכינוס. "בתוך ליבי אני מאמין בכל דו-שיח ובכל מפגש בין מנהיגים רוחניים, שמבטאים את הרעיון הזה שבין דתות אין התנגדויות, ושאם ממשיכים במסורת מגיעים לתוצאות טובות". לדבריו, רבים טועים לחשוב כי הדת היא המחוללת העיקרית של מלחמות וקונפליקטים בעולם, אך האמת היא ש"אלה שלא מאמינים באלוהים – הם אלה שמפריעים".
4 צפייה בגלריה
מנהיגים דתיים סביב השולחן בקזחסטן
מנהיגים דתיים סביב השולחן בקזחסטן
מנהיגים דתיים סביב השולחן בקזחסטן
(צילום: דוברות נשיא קזחסטן)