משרד התקשורת הודיע כי דמי הקישוריות יבוטלו תוך שלוש שנים כדי לחסוך רגולציה – ובציבור החרדי טוענים לפגיעה ישירה במשתמשים ב"טלפונים כשרים". דמי הקישוריות הם תשלומים קטנים שמשלמות חברות הסלולר זו לזו על העברת השיחות ביניהן, למשל כאשר אדם שמקבל שירות מחברת סלולר אחת מתקשר לאדם שמקבל שירות מחברה אחרת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לציבור החרדי, שברובו לא מחובר לטכנולוגיה כמו הציבור הכללי, יש קווי תוכן שמספקים שירות חיוני לחברה הזו. לא מדובר על מותרות או בידור, אלא על חדשות, מידע חיוני או המקבילה "הכשרה" של "זום" לשם למידה מרחוק בתקופת הקורונה. משמעות ביטול דמי הקישוריות היא שהצרכן החרדי יצטרך לשלם על השירותים האלה – או שהחברות הפרטיות של קווי התוכן יצטרכו לספוג את המחיר, ולהפסיד כסף שהן מקבלות כאחוזים מדמי הקישוריות, כחלק מהסכמים עם חברות הסלולר.
"לגבי צריכת התוכן של החרדי הפשוט – המשמעות היא שכל הדבר הזה יקרוס", מזהיר ספי לנצנר מחברת "ימות המשיח", ספקית התוכן הגדולה לחרדים, בשיחה עם אולפן ynet. "לא תהיה היתכנות כלכלית להחזיק את הקווים האלה. גם למשתמש הבודד זה לא יהיה טוב, כי חוות הדעת הכלכלית של משרד התקשורת אומרת במפורש שלא תהיה יותר תחרות, ולא יהיה שינוי במבנה החבילות. התוצאה שתהיה היא רק חיסול קווי התוכן והמידע של הציבור החרדי".

"התלמידים גם ישלמו - וגם לא יקבלו"

"אנחנו מביאים פלטפורמה שמשמשת לכל אותם קווי מידע קולי", הסביר לנצנר. "לדוגמה, בגל הראשון של הקורונה כל בתי הספר עברו ללמוד בזום. מה עושה המגזר החרדי? למגזר אין אינטרנט, אין לילדים סמארטפון או מחשב נייד. דרכנו נכנסו לזום, בטלפון, בלי סיוע ממשרד החינוך או התקשורת".
1 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל. יזם את המהלך כדי לחסוך רגולציה
(צילום: שאול גולן)
"אפשרנו לדבר בשידור חי – התלמידים עם טלפון פשוט, ולמורה יש מסך, ולפי המספרים הוא רואה את שמות התלמידים ויודע מי מחובר. התלמיד יכול להצביע, אבל הוא עושה הכול דרך טלפון פשוט. היום, למעשה, המוסד החינוכי לא משלם כסף תמורת השירות הזה, כי התלמיד משלם על השימוש כחלק מהחבילה הכוללת".
בעקבות המהלך החדש של משרד התקשורת, יבוטלו הסכומים שחברות כמו זו של לנצנר מקבלות מחברות הסלולר, כחלק מהשירותים. "המשמעות היא שהתלמידים גם ישלמו וגם לא יקבלו", מדגיש לנצנר. "בשורה התחתונה, לא יהיה מודל כלכלי ורוב הפעילות תצטמצם. יכול להיות שינסו להכניס פרסום או כל מיני דברים כאלה, אבל לדעתי זה פשוט לא יעבוד והקווים האלה יפסיקו לפעול. בעצם, מחסלים את ערוץ התקשורת היחיד במגזר".
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת נמצא בהליך שימוע לביטול הדרגתי של דמי הקישוריות בין החברות הסלולר. תשלום דמי הקישוריות מעמיס על שוק הסלולר רגולציה שאיננה נחוצה, מייצר עיוות בשוק התקשורת, עלויות מיותרות ותוצרי לוואי שפוגעים בעיקר בציבור החרדי, כמו 'צינתוקים' (צלצול וניתוק) מחברות קווי התוכן.
"ביטול דמי הקישוריות יאפשר לחברות שמספקות טלפון קווי וטלפון נייד להציע חבילות ללא אבחנה בין נייד לנייח, וצפוי להוזיל את מחירי הטלפון הביתי ואת השיחות היוצאות לחו"ל. חברות קווי התוכן התקיימו עד היום בגלל פירצה בשוק הסלולר שמימן את פועלם, והם יצטרכו למצוא מודל כלכלי אחר, כמו כל גוף תקשורת אחר".
פורסם לראשונה: 14:02, 29.12.21