כשנשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב, שם לעצמו מטרה להוביל את השיח הבין-דתי בעולם – הוא לא חלם שיבוא יום שבו נוצרים, מוסלמים ויהודים יבנו בתי תפילה אלה עבור בני הדת האחרת. טוקאייב, שאירח בשבוע שעבר בבירה נור-סולטן את ועידת מנהיגי הדתות ה-7, היה מן הסתם חותם על הישג "צנוע" יותר, שהדת לא תהיה עוד גורם למלחמות ולהרג חפים מפשע – אלא תהפוך מילה נרדפת לשלום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל אחד משותפיו לחזון הגדול לא הסתפק בזה – ולקח את המיזם כמה צעדים קדימה. זהו אלכסנדר משקביץ, איש עסקים ופילנתרופ ישראלי-קזחי, אף הוא ממארגני הפסגה, שבשנים האחרונות תרם מהונו עשרות מיליוני דולרים להקמה ושיפוץ של כנסיות ומסגדים במדינה – וגם בתי כנסת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
משקביץ – כמו חברו הנשיא – נחשב "משוגע לדבר" ומפגין דוגמה אישית לסובלנות דתית, ויחד הם ביססו את מעמדה של קזחסטן כגורם המוביל את השיח הבין-דתי בעולם. כך, מאז 2008 נבנו בתמיכתו קרוב ל-20 בתי תפילה ומוסדות נוספים לשלוש הדתות המרכזיות ברחבי המדינה, כולל המסגד הראשי החדש והקתדרלה האורתודוכסית בבירה.
איש העסקים היהודי תרם גם לתחזוקת מקדשים דתיים וכן למחקר ולשימור של העיר קולטובה, שבה חפצי פולחן של זורואסטרים קדומים, יהודיים ונוצריים, ושהוכרזה כאתר תרבות של אונסק"ו. בסך הכול תמך בדרכו ליחסים בין הדתות, בסכום כולל של כ-62 מיליון דולר.

"סמל לסובלנות ולדו-קיום"

"זו לא שאלה כסף", סיפר משקביץ, בריאיון לאולפן ynet. "ה' הביא לי הזדמנות לעשות את זה, אז אני אומר: בוא ננצל את ההזדמנות הזאת להראות לעולם שאין סתירה. אני תמיד מזמין לקזחסטן הרבה מנהיגים מוסלמים, נוצרים וכמובן גם יהודים, ומנסה לדחוף אותם להידברות ולהתעניינות בקוראן ובתורה".
2 צפייה בגלריה
מפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
מפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
משקביץ במפגש הפסגה בין הרבנים הראשיים לאפיפיור פרנציסקוס בקזחסטן
(צילום: AP)
"כיהודי, אני משוכנע שעזרה בבניית בית תפילה לאחיי המוסלמים והנוצרים היא עבודת קודש", אמר משקביץ ל-ynet על מפעל חייו הלא-שגרתי. הוא הסביר כי "לאורך ההיסטוריה הדת גרמה לא פעם לסכסוכים ולפילוג בין בני אדם, אך בעולם המודרני הערכים המשותפים של אנשים דתיים מסוגלים לאחד בני עמים שונים, ולסייע בפתרון של סכסוכים רבים". לדבריו, "עתידם הטוב והמשגשג של צאצאינו תלוי בשיתוף פעולה בין-דתי והבנה הדדית".
"במהלך 25 השנים האחרונות היה לי הכבוד להשתתף בבניית מוסדות דת ובתי תפילה רבים ברחבי מולדתי, קזחסטן, ובמדינות אחרות בעולם", הוסיף הנדבן היהודי. "סובלנות דתית ודו-קיום אמיתי בין מוסלמים, נוצרים, יהודים ונציגי דתות אחרות תמיד הבדילו את קזחסטן ממדינות רבות אחרות. הניסיון של קזחסטן הוא הוכחה שלא משנה לאיזו מהדתות המסורתיות אדם שייך, דבקותו במצוות והקִרבה לאלוהים יעזרו לו למצוא שפה משותפת עם האנשים הסובבים אותו".

"אי אפשר לשנות ברגע"

משקביץ טוען כי איננו תמים, וכי הוא יודע שלא יוכל "לפתור את כל הבעיות ב-100%", אבל, לדבריו, זו לא סיבה לוותר, אלא ההפך – "אני חייב לעשות את זה כדי לאפשר הזדמנות לקיים שיחות ודיאלוגים". כדוגמה הוא מביא את הכנס שהתקיים בשבוע שעבר, שבו נפגשו מנהיגי דת מוסלמים, נוצרים ויהודים לדיאלוג. "אתה רואה איך הם לוחצים ידיים, איך הם מדברים האחד עם השני. אני בטוח שדבר כזה מביא לשינוי דעות קדומות. ברור שאתה לא יכול לעשות את זה ברגע, אבל אתה יכול להשפיע על האפקט המתמשך בפעילות יומיומית".
2 צפייה בגלריה
משקביץ (מימין) עם ג'ורג' בוש ואיש העסקים מיכאל מירילשוילי
משקביץ (מימין) עם ג'ורג' בוש ואיש העסקים מיכאל מירילשוילי
משקביץ (מימין) עם ג'ורג' בוש ואיש העסקים מיכאל מירילשוילי
(צילום: ליאורה קוגן לקרן היסוד)
לצד מסגדים וכנסיות בונה משקביץ גם בתי כנסת רבים, מתוך מחשבה כי "לכל קהילה יהודית חייב להיות מקום איפה להתפלל, לדבר ולהיפגש", כדבריו. "מקום שבו אפשר יהיה להרגיש את הלב הפועם של הקהילה. מקום שבו יהודים ירגישו שהם בבית ויכולים למצוא עזרה, אוכל, חברים. לכן בית כנסת הוא דבר כה חשוב בכל אתר שיש בו קהילה יהודית".