חוזרים למנייני החצרות? במכתב אישי שהוציאה לכל ראשי הרשויות בישראל, הורתה שרת הפנים, איילת שקד, להיערך לתפילות הימים הנוראים וחגי תשרי במרחב הפתוח, בצל ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנו נמצאים בעיצומה של התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, אשר עלולה להוביל לכך שגם בשנה הזו נצטרך כולנו להתאים עצמנו לקיום התפילות המיוחדות של הימים הנוראים וחגי תשרי באופן שונה מהרגיל", כתבה, "ולכך עלינו להיערך בהתאם".

"למפות את מבני הציבור"

שרת הפנים אמרה כי משרד הפנים והמשרד לשירותי דת נערכים לסייע לרשויות המקומיות וכן לבתי הכנסת, בהתאם להחלטות שתקבל הממשלה ולהנחיות משרד הבריאות, כדי לקיים באופן המיטבי את תפילות החג כסדרן, תוך שמירה על בריאות המתפללים.
2 צפייה בגלריה
 חזורים למנייני החצרות?
 חזורים למנייני החצרות?
חזורים למנייני החצרות?
(צילום: תמיר רובינוב)
שקד ביקשה להיערך לקיום התפילות בשטחים פתוחים "בכל ההיבטים הלוגיסטיים, דוגמת פריסת רשתות הצללה, אמצעי מיזוג וכדומה - וכן למפות את מבני ציבור וחצרותיהם שלא בשימוש בימי החג: בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים ועוד, במטרה לאפשר למתפללי בתי הכנסת לעשות בהם שימוש - זאת לטובת חלוקת המניינים הגדולים למניינים קטנים ובטוחים יותר, וכדי להגן על בריאות המתפללים".
בסביבת הרב הראשי, דוד לאו, אמרו הבוקר: ״עדיין מוקדם לקבל החלטות על תפילות בימים הנוראים, אבל ככלל, בתי הכנסת לא אמורים להיות מוחרגים לרעה משאר המקומות הציבוריים".

"המגזר החרדי לא יציית"

במגזר החרדי חוששים כי ההודעה תגרום לאנטגוניזם. "עד עכשיו הממשלה נהגה יחסית באופן הוגן כלפי הציבור החרדי, וראינו זאת בפתיחת שנת הלימודים בא׳ באלול", אומר העיתונאי החרדי, ישראל כהן. "אבל צריך להבין שאם יילכו לסגר בחגים, או להגבלות מיוחדות על בתי הכנסת - זה פשוט לא יתפוס, לא רק אצל החרדים - אלא גם בציבור המסורתי.
"הממשלה הזו לא יכולה להשאיר הכול פתוח בחופשת יולי-אוגוסט ובחג הקורבן, ואילו בחגים היהודיים לסגור הכול ולהפעיל תקנות וכללים. אני בטוח שאף אחד לא יישמע להוראות הללו, והכול יתנהל כמעט כרגיל, למעט אולי מסכות. צריך לזכור שבממשלה הקודמת, שהחרדים היו חלק ממנה, הייתה התנגדות לסגר תשרי השתפ"א, אז כעת כאשר הממשלה נחשבת כ'ממשלת זדון' ולא לגמרי לגיטימית, קשה לראות שמישהו יישמע להוראות".
כהן מוסיף כי "בכלל, זה מוזר שכול האג’נדה עד עכשיו הייתה להכיל ולחיות לצד המגפה ולא לפגוע בכלכלה - ופתאום כשהחגים מתקרבים, אין חשיבות לכל זה ופוגעים ברוחניות״.
הודעת השרה שקד מתקבלת על רקע החרגת בתי הכנסת מהגבלות הקורונה שאישר קבינט הקורונה לפני כעשרה ימים, שכללו את החזרת התו הירוק והסגול. נקבע כי בתי התפילה – בהם גם כנסיות ומסגדים - ייכללו בתנאי התו הירוק רק כאשר יש בהם 50 מפללים ויותר. "נוכח הפגיעה בזכות יסוד ובכדי שלא למנוע לגמרי גישה של אדם שאינו מחוסן/ נבדק לבית תפילה, מוצע להחריג לעניין הוראות אלה את שלושת המקומות הקדושים לשלוש הדתות", נכתב בדברי ההסבר להחרגה הזו.

"זה דיני נפשות"

זקן רבני חב"ד וראש בית הדין מחריף את המאבק נגד מתנגדי החיסונים, עקב התחלואה הגוברת ובפרט בריכוזי חב"ד. במכתב שפרסם היום (ב'), הבהיר הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי כי מי שלא יתחסן לא יורשה להיכנס לבתי הכנסת של חב"ד: "מבהיל לשמוע שישנם הרבה מאנ"ש (אנשי שלומנו) אשר לא התחסנו נגד הנגיף", כתב. "הנני פונה בזה לכל מי שקורא... עליו להתחסן מיד כי זה פיקוח נפש ממש, וגם גורמים היה לא תהיה לפגוע ביהודים רבים. אנא לכו מיד להתחסן והצלתם חיים".
בסיום מכתבו אוסר הרב ירוסלבסקי על מתנגדי החיסונים להיכנס לבית הכנסת: "ומי שלא התחסן על פי הוראות משרד הבריאות (גם אם החלים מקורונה), אסור לו להיכנס לבית הכנסת או לכל מקום ציבורי, כי זה דיני נפשות".