כשלושה שבועות לאחר ההתפרעות בעיצומה של בר מצווה קונסרבטיבית בכותל, בראש חודש תמוז – התנצל אמש (יום ב') ראש הממשלה, יאיר לפיד, בפני חתן בר המצווה ומשפחתו, והבהיר כי אלה אינם ערכי היהדות בישראל. בכלי התקשורת החרדיים והדתיים מיהרו למתוח ביקורת על לפיד, וטענו ל"קריצה" לכיוון הרפורמים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפיד התקשר אמש לסת' מן, נער קונסרבטיבי שחגג את בר המצווה שלו ברחבת "עזרת ישראל" הצמודה לכותל המערבי, ומיועדת לתפילות שוויוניות של הזרמים הליברליים, וספג התגרות קשה מצד מפגינים חרדים. מן ומשפחתו קיבלו בהתרגשות את שיחת הטלפון מראש ממשלת ישראל, שאמר להם כי מדובר באירוע מצער הנוגד את הערכים היהודיים, ואף גינה את ההתנהגות שאינה מתקבלת על הדעת ולא מייצגת את ישראל. עוד אמר לפיד, כי רוב הישראלים משתתפים בשמחתו של חתן בר המצווה – ואיחל לו מזל טוב.
קראו עוד בערוץ היהדות:
המהלך מגיע עשרה ימים לאחר שראשי המוסדות הלאומיים וארגונים יהודיים בינלאומיים, יצאו בקריאה חריגה לראש הממשלה להבטיח את ביטחון המבקרים בכותל המערבי. "אין די במילות תמיכה", כתבו. "נער חגג בר מצווה בזמן שצרחו עליו וקראו לו 'נוצרי' ו'נאצי', ואף קרעו סידורים. זו התנהגות שצריכה להביך כל יהודי".

"לפיד קורץ לרפורמים"

בכלי התקשורת החרדיים והדתיים נמתחה ביקורת על לפיד. האתר החרדי "בחדרי חרדים" הכתיר את הכתבה במילים: "ממשיך להתחנף לרפורמים", ואת "עזרת ישראל" כינה "הרחבה הרפורמית". באתר אף הדגישו כי "אותו לפיד, שבחר שלא להגיע לכותל המערבי עם היבחרו לתפקיד כפי שנהגו קודמיו, ממשיך לקרוץ לתנועות הרפורמיות וקונסרבטיביות". גם כותרת אתר "ערוץ 7" תהתה: "קורץ לרפורמים?"

גם יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית), תקף את לפיד על "חיזוק ידי הפרובוקטורים בכותל" וטען כי שיחתו עם נער בר המצווה היא "בזויה ושפלה". לדבריו, "אין דבר כזה 'רחבה מעורבת בכותל'. הכותל המערבי קדוש לכל אורכו, בלי שום הבדל בין הרחבות השונות". מעוז התחייב: "מיד לאחר הבחירות אקדם את חוק הכותל והמקומות הקדושים שהגשתי, ושישים סוף בעזרת ה' לפרובוקציות במקום הקדוש".
לפני כשלושה שבועות, במהלך תפילות ראש חודש תמוז בכותל המערבי, צעירים חרדים, בהם קטינים, השחיתו במכוון סידור תפילה של התנועה הקונסרבטיבית, כשהם מבזים ומחללים את כתבי הקודש ואת שמות האל המופיעים בו. תלונה הוגשה במשטרה.
מי שהוביל את הפרובוקציה הוא בנו של חבר כנסת. כאשר נשאל על מעשיו, טען הילד כי יש מצווה דתית לשרוף ספר תורה שנכתב בידי כופרים, כשהוא מתכוון ליהודים רפורמים וקונסרבטיבים. אדם אחר שהשתתף בהפגנה הוסיף להתגרות במתפללים שבאותו הזמן חגגו בר מצווה במקום, כאשר קינח את אפו בהתרסה בדף שנתלש מהסידור.
2 צפייה בגלריה
כותרת האתר "בחדרי חרדים"
כותרת האתר "בחדרי חרדים"
כותרת האתר "בחדרי חרדים"
הרב ארי חסיד מהתנועה הקונסרבטיבית, שהוביל את טקס בר המצווה, תיאר בפייסבוק את הפגנת החרדים, וטען כי כמה מהם השמיעו קריאת גנאי נגד חתן השמחה. "קיוויתי שהנער המקסים, הביישן, אך נחרץ, לא ייחשף לשנאה", כתב. "במקום זה, הוא זכה לעשרות ילדים ונערים עם שרקנים, צעקות, שלטים הקוראים לו 'נוצרי', קריאות שהוא 'נאצי', ועוד. נער אמריקני שרצה לחגוג את הגיעו לגיל מצוות. נער שיכול לשכוח כל קשר לעם ישראל ולארץ ישראל, אך בחר לעלות לתורה בארץ בנוכחות הוריו, סבא וסבתא, וקצת משפחה".
הוא סיפר כי הקריאות וההפרעות לא בלבלו את הנער, שהמשיך לקרוא כיאות, אך הוסיף: "אני, לעומת זאת, שבור. יש אנשים ששונאים אותי. שמוכנים לפגוע בי כי היהדות שלי היא שונה מהיהדות שלהם. רוב האנשים, דתיים או שמרניים ככל שיהיו, אינם ככה. אבל יש כאלה. ואם אלה המתנגדים אליהם, אלה המאמינים שלכל הפחות יש לנו את הזכות לטעות, אם אלה לא ירימו את קולם – כולנו נפסיד".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש ממשלה לפיד צלצל למשפחה שחגיגת בר המצווה שלה הופרעה בידי מפגינים קיצוניים
(צילום: AP)
ד"ר יזהר הס, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ומי שהיה מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל, בירך על "שיחת הטלפון בין ראש הממשלה לפיד לנער שבר המצווה שלו חוללה בידי צעירים חרדים", ואמר כי "היא המעשה היהודי הראוי". לדבריו, "במסורת היהודית מברכים בני ובנות מצווה, לא מקללים אותם. אני גאה בראש ממשלה שיודע עד כמה חשוב לפנות זמן לשיחה כזו. עם זאת, המעשה הראוי יותר, המעשה המתבקש, הוא ביטול החלטת ההקפאה של מתווה הכותל. רק יישום המתווה ימנע אירועים כאלה בעתיד".